Annonce
Sønderborg

Borgmester vil forfølge iltsvind i Lillebælt

En død fladfisk i Vemmingbund, der også er ramt af iltsvind. Foto: John Thomsen
Sønderborgs borgmester er bekymret for havmiljøet i Lillebælt og vil tage kontakt til ministeren, når han har hørt fra de berørte parter, hvor skidt det står til.

SØNDERBORG: - Hvis iltsvindet i Lillebælt er så slemt, som fiskere og fagfolk giver udtryk for, må vi tage det meget alvorligt. Vi er et område, hvor vi er meget optaget af miljø, klima og bæredygtighed, så vi kan selvfølgelig ikke leve med så store skader på havmiljøet. Jeg vil gerne mødes med de folk, der fortæller om, hvor slemt det står til, og skrive til ministeren, hvis det kan være nogen hjælp, siger Sønderborgs borgmester Erik Lauritzen, Socialdemokratiet.

Han har ikke været vidende om, Lillebælt og de alsiske farvande har tabt pusten som følge af omfattende iltsvind. Er det tilfældet, vil han tage affære i en eller anden form.

- Det er lige mine ord. Vi kan ikke leve med omfattende skader på havmiljøet. Der er vi også forpligtet til at gøre noget, selv om havmiljøet er et statsligt anliggende. Det er uholdbart, hvis havmiljøet er nærmest uddødt. Vi har turisme og dermed også lystfiskeri som fyrtårnsprojekt. Det har åbenbart ikke været nok, at vi kastede en masse sten i vandet og etablerede stenrev i de alsiske farvande, siger teknik- og miljøudvalgsformand Aase Nyegaard, Fælleslisten.

Annonce

Havet sletter alle spor

- Vi har åbenbart vænnet os til, havmiljøet har det dårligt. Vi hører om iltsvind igen og igen år for år Havet sletter alle spor. Det er smukt at sejle på, selv om det er dødt under overfladen, siger biolog Bo Kruse.

Fagfolk beskriver situationen i Lillebælt, som hvis vi accepterede, køerne lå med benene i vejret, fordi de var døde af iltmangel, når vi passerer forbi på de danske landeveje.

Ilten er væk senest i seks meters dybde. Tidligere indfandt det totale iltsvind sig fra 20 meters dybde. Steder som Vemmingbund var der ålegræs 18-20 meter ud fra kysten. Nu stopper ålegræs-grænsen omkring de fem meter fra kysten. Ilten i Lillebælt er to milligram per liter vand. Det går under betegnelsen kraftigt ildsvind.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Fortsæt nu endelig bare det gode arbejde

Det har siden september kostet et velfortjent klip i kørekortet, hvis politiet opdager, at du roder med din mobiltelefon, mens du kører bil. 6814 bilister har følt konsekvensen af den strammede lovgivning. Det er mange, men det er ikke en eneste for mange. Tvært imod. Det var på høje tid, at konsekvensen for åbenlyst uopmærksom adfærd i trafikken blev takseret hårdere. Politiet anslår, at op mod 30-35 procent af uheld og ulykker i trafikken skyldes uopmærksomhed. Mennesker kommer alvorligt til skade. Nogen kære dør. Fordi andre mener, at det er nødvendigt at læse en sms, kigge på Facebook, skrive en besked i Messenger, lede efter musik på Spotify. Mens bilen tordner afsted gennem landskabet. Det tager ikke meget mere end fire sekunder at læse en sms og besvare med et thumbs up, en smiley eller et hjerte. Mange af os har gjort det. Men fire sekunder er knap 60 meter hen ad vejen ved skolen. Det er knap 90 meter på landevejen. Og næsten 125 meter på motorvejen, hvor fartbegrænsningen er 110 kilometer i timen. I blinde. Det er livsfarligt, og selvfølgelig skal den slags ligegyldighed med andres liv og helbred koste noget mærkbart. Leder af færdselspolitiet ved Syd- og Sønderjyllands Politi, Knud Reinholdt, havde forventet, at flere ville lade mobilen ligge, da klippereglen trådte i kraft i september. Det forventede han med afsæt i erfaringer, fra dengang hastighedsforseelser begyndte at koste klip. Sådan er det desværre ikke gået. Der er ikke noget i antallet af klip, der tyder på bedring. Der er ikke noget i færdselspolitiets oplevelser, der tyder på det. I virkeligheden er det nok ikke så overraskende. Vi - og det vi gælder altså næsten os alle - har fået et helt utroligt tæt forhold til vores mobiltelefoner, og vi sætter den over venner, familie, koner og børn i masser af sociale sammenhænge. Der er det dog ikke strafbart, blot tankevækkende. I trafikken derimod skal vi ikke acceptere det. Det tog tid med alkohol og det at føre bil, men det blev dog med tiden totalt uacceptabelt. Vi må samme vej med mobilen, og vejen går over en række klippede kørekort. Klø på, kære politi. Vi trænger tydeligvis til kollektiv opdragelse, og den må være lidt hårdhændet. Hver og en af dem I klipper har fortjent det.

Annonce