Hård konkurrence og stigende råvarerpriser har givet Kohberg Bakery Group et underskud på knap 30 millioner kroner, og det sender hele koncernen i minus.
Bolderslev: Blåt støv på burgerboller var ikke onsdagens dårligste nyt fra Sønderjyllands store brødproducent, Kohberg Bakery Group.
Det var også regnskabets time, og det viser, at koncernens to store bagerier i Bolderslev og Taastrup og det mindre i Haderslev kom ud af 2016 med et underskud på 28,3 millioner kroner. Det er første gang, der har været røde tal på bundlinjen, selv om det året forinden var tæt på med et overskud på kun knap to millioner kroner ud af en omsætning på næsten én milliard.
Det betyder, at det familiejede selskab bag Kohberg Bakery Group, KOFF A/S, der ejes af brødrene Jesper og Per Fogtmann, må notere sig et samlet minus på 14 millioner kroner.
Regnskabet i tal
Den samlede omsætning på 1,24 milliarder kroner i 2016 fordeler sig således (i parentes 2015-tallet):Produktion og salg af brød: 923 mio. kr. (937)
Morgenmadsprodukter: 247 (236)
Øvrige: 69 (67).
Egenkapitalen er 464 millioner kroner (485), mens antallet af fuldtidsansatte er 755 (751).
KOFF A/S ejes ligeligt af Jesper og Per Fogtmann, sønner af Preben og Inge Fogtmann, der i 1989 købte Kohberg Brød af stifteren Alfred Kohberg.
Morgenmad sælger
Med til at trække resultatet i den rigtige retning er selskabets øvrige aktiviteter. Nakskov Mill Foods A/S, A/S Crispy Food International og Easis A/S, der producerer morgenmadsprodukter og fedtfattige fødevarer, har samlet lavet et overskud på 13,5 millioner kroner.
Det var onsdag eftermiddag ikke muligt at træffe KOFF A/S' administrerende direktør, medejer Jesper Fogtmann for en kommentar til regnskabet, men i ledelsesberetningen betegnes resultatet som utilfredsstillende, og i forbindelse med offentliggørelse af regnskabet i fjor udtalte han:
- Det er samlet set utilfredsstillende, at vi ikke tjener penge på en omsætning på over én milliard kroner.
Omsætningen i 2016 var i selskaberne 1,24 milliarder kroner.
Tro på plus i 2017
Forklaringen på, at sønderjyderne i 2016 ikke tjente penge på produktionen af brød er, at omkostningerne er steget som følge af øgede råvarerpriser og spild. Penge, der på grund af den ekstremt hårde konkurrencesituation ikke har kunnet hentes hjem på prisstigninger.
På trods af, at "konkurrencen indenfor hovedparten af produktsegmenterne fortsat er meget intensiv, herunder især markedet for brødprodukter og morgenmadsprodukter", som der står i ledelseberetningen, så forventer KOFF-koncernen dog, at 2017 ender med et positivt resultat.