Annonce
Indland

Bravo Tours-direktør afviser kritik: Der var stor flysikkerhed hos Primera Air

Peder Hornshøj er administrerende direktør for Bravo Tours, som Sun Tours hører ind under. Pressefoto: Bravo Tours

Administrerende direktør i Bravo Tours og Sun Tours og tidligere bestyrelsesmedlem i Primera Air, Peder Hornshøj, afviser kritikken af flysikkerheden i Primera Air.

Primera Air var jeres primære flypartner, indtil selskabet gik konkurs. Nu står en tidligere kaptajn hos Primera Air frem og siger, at produktionsløn og begrænset løn under sygdom pressede flysikkerheden hos Primera Air. Han siger, han ved, at flere piloter fløj, selvom de var syge. Hvordan forholder du dig til den kritik?

- Det har jeg ingen anelse om. Det tror jeg ikke på, for så ville de ikke flyve. Jeg vil slet ikke blande mig i en snak på det niveau. Vi har aldrig nogensinde oplevet andet end en stor grad af flysikkerhed. Og vi har ikke oplevet andet end, at det er blevet taget voldsomt alvorligt. Vi har oplevet fly, der blev forsinkede på grund af bare den mindste detajle.

Hvor vigtig er flysikkerhed i Bravo Tours?

- Det er vigtigere end noget andet.

Hvorfor brugte I så en flypartner, hvor piloterne havde økonomiske incitamenter til at flyve, når de var syge, eller maskinen måske fejlede noget?

- Det ved jeg heller ikke, om de havde. Det ved jeg ingenting om overhovedet. Vi har aldrig nogensinde været i tvivl om flysikkerheden i Primera. Det er sjovt, at det først kommer frem nu. Det vil jeg slet ikke kommentere på, for jeg synes, det er under lavmålet. Man kan altid sparke til nogen, der ligger ned.

Men ser du det som et problem, at I brugte en flypartner, hvor personalet blev aflønnet med produktionsløn, og der kun var begrænset løn under sygdom, så piloterne måtte flyve syge, hvis de ikke ville rammes økonomisk?

- Det kan jeg slet ikke kommentere på. Jeg kender ikke noget som helst til de kontrakter. Det ved jeg ingenting om. Jeg ved ikke, om Primeras aftaler med de ansatte er anderledes end i andre flyselskaber. Det tror jeg ikke.

Hvordan kan Bravo Tours kunder være trygge ved, at de flypartnere, I samarbejder med, har styr på flysikkerheden, når I ikke ved, hvilke kontraktforhold, de er ansat under?

- Det har da ikke noget som helst med Bravo Tours at gøre. Det kan vi da kun sikre ved, at vi stoler på det. Jeg ved, at primært alle der fløj i Danmark med Primera har været på dansk kontrakt og dansk overenskomst.

Vil I i fremtiden også acceptere flypartnere som benytter sig af produktionsløn og kun giver begrænset løn under sygdom?

- Jeg ved det ikke. Vi kender ikke nogle flyselskabers kontrakter. Det er ikke vores opgave som rejsearrangør. Vi går ud fra, de har styr på deres arbejdsmæssige forhold. Der er tusindvis af flyselskaber i verden, som gør det på forskellige måder. Vi skal stå inde for det produkt, vi leverer, og så går vi ud fra, at de flyselskaber, vi flyver med, også har styr på deres ting.

Du sad selv i bestyrelsen hos Primera Air, som har samme ejer islandske ejer som Bravo Tours. Hvorfor brugte I i Primera Air et kontraktbureau i Malta til at ansætte piloter på atypiske kontrakter, så de ikke fik betalt ferie, kun fik begrænset løn under sygdom og fik en stor del af lønnen som produktionsløn?

- Jeg har ikke haft noget som helst med driften af Primera at gøre og ved ingenting om det. Men så vidt jeg ved, er det ganske almindeligt for flyselskaber at have kontraktansatte. Som rejsearrangør har vi altid været glade for at bruge Primera, de har altid leveret god kvalitet, service og fly til tiden stort set hver gang. Vi har aldrig haft andet end stor tiltro til sikkerheden.

Annonce
Annonce
Annonce
Danmark For abonnenter

Liste med banditter i habitter vokser til nye højder: - Flere handler groft uforsvarligt, end nogen havde forestillet sig

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

JV mener: En tænkepause er trods alt bedre end dum beslutning

Klimaet er udfordret. Danmark har et ansvar for at gøre en forskel for nuværende og for kommende generationer. Men danske politikere har også et ansvar for ikke at træffe beslutninger, der måske er populære på den korte bane, men kontraproduktive på den lange. Regeringen har atter udskudt en beslutning om ny oliejagt i Nordsøen. Den danske stat har i over 40 år givet virksomheder tilladelse til at udvinde olie og gas i Nordsøen. Den forretning har finansieret en betydelig del af velstanden i dette land. I tusindvis af mennesker arbejder i den industri, alene i denne del af landet, og det skal de ikke skamme sig over. De skal nemlig være med til at finansiere fremtiden. Fire selskaber har budt i den ottende runde, som gælder fra 2025 og giver mulighed for at udvinde olie til 2055. Selskaberne var lovet et svar for et halvt år siden. Nu må de vente på ubestemt tid. Regeringen har udbedt sig tænkepause, og det er ærligt talt ikke den værste beslutning, regeringen kunne træffe lige nu. De politiske vinde blæser uansvarlighedens vej, politisk er regeringen under pres af sine støttepartier for at sætte en prop i Nordsø-olien. Vi har fået en enormt ambitiøs klimalov. Danmark vil reducere sit CO2 udslip med 70 procent inden 2030. Problemet er, at ingen kender regningen for den beslutning. Kun ligger det fast, at den bliver stor. Nordsøens olie er sort. Men den er i globalt perspektiv mindre sort end megen anden olie. Udfaser Danmark olie hurtigere end grønne energikilder er konkurrencedygtige på verdensmarkedet, forbedrer det ikke klimaet, tværtimod. Så leverer andre endnu sortere brændstof. Danmark tager sit ansvar som et af verdens rigeste lande alvorligt. Men Danmark fylder uendeligt lidt i det globale klimaregnskab, og det vil i virkeligheden ikke kunne måles på et eneste termometer på kloden i 2030, om Danmark lander på 50 eller 75 procent i 2030. Derimod vil det kunne måles, hvis danske oliemilliarder investeres i grønne investeringer, som kan udkonkurrere olien og gassen. Danmark gør ingen forskel ved at blive fattigere. Men Danmark kan gøre forskel, hvis vi sætter vores velstand ind på at finde løsninger – også for de mange, mange andre.

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];