Annonce
Esbjerg

Brede bybusser trumfer nyt centralt lyskryds igennem

Bybusbetjening af Sydvestjysk Sygehus’ nye hovedindgang i Haraldsgade kræver en ombygning af krydset ved Torvegade, der også vil blive forsynet med et signalanlæg for at sikre de brede bybusser let adgang. Foto:
Der er ikke plads nok til busserne i krydset ved Haraldsgade og Torvegade. Det skal en ombygning for 2,2 millioner kroner og et nyt signalanlæg lave om på.

Esbjerg: Det skal være let og bekvemt at tage bussen til og fra sygehuset. Det var et af målene, da man i 2017 moderniserede og omlagde hele Esbjergs bybusnet. Derfor har det også hele tiden været planen, at den nye hovedindgang ved Haraldsgade skulle betjenes, når den var færdig.

Det er den inden længe, og derfor begynder man nu på de sidste forberedelser til de nye stoppesteder langs Haraldsgade, inden de tages i brug. Det kræver dog først og fremmest, at busserne kan nå frem til dem.

Det kan de ikke i dag på grund af krydset ved Torvegade, der er for trængt og trafikeret til de store busser. Derfor skal det ombygges og have et signalanlæg.

- Vi er nødt til at udvide krydset, for ellers kan busserne ikke svinge ordentligt rundt, når de skal dreje ad Haraldsgade. Busserne kommer til at køre gennem krydset med hyppig frekvens, så deres skarpe svingradiusser vil også komme til at genere den almindelige biltrafik, siger formand for Teknik & Byggeudvalget Søren Heide Lambertsen (S).

Annonce

Det nye busnet

I juni 2017 sagde Esbjerg farvel til det 23 år gamle bybusnet, da den største omlægning af busbetjeningen i nyere tid blev gennemført.

Det nye bybussystem består af tre hovedlinjer (A, B og C), der kører gennem byen i tre korridorer, og som i myldretiden om morgen og om eftermiddagen på hverdage kører med et kvarters mellemrum. Det gælder i tidsrummet cirka klokken 06.00-09.00 og 13.00-18.00. D

Den nye busbetjening er blevet evalueret og tilpasset i tre tempi, men der er stadig mulighed for at lave justeringer i forbindelse med det årlige køreplanskifte.

Intelligent signalanlæg

I forbindelse med sidste års budgetforhandlinger øremærkede man 2,2 millioner kroner til at ombygge krydset. Udgifter dækker, udover ombygningen af krydset, også et nyt intelligent signalanlæg. Arbejdet planlægges udført i 2020.

- Jeg synes, pengene er givet godt ud. Sygehuset er et af de nøglepunkter, der virkelig skal kredses for i vores busbetjening. Det skal være nemt og bekvemt at stå af og på ved sygehuset af hensyn til dårligt gående, og derfor er det vigtigt, at vi betjener Haraldsgade – også selvom det kræver en ombygning af krydset ved Torvegade, siger udvalgsformand Søren Heide Lambertsen.

Teknik & Byggeudvalget har nu sat kommunens rådgiver i gang med at vurdere, hvordan det nye lyskryds skal opbygges. Indretningen vil blandt andet blive baseret på en række drone-optagelser af den nuværende trafikafvikling på strækningen.

Ifølge drifts- og anlægschef Morten Andersson er det planen, at der skal laves busprioritering i krydset, så busserne let kan komme ud fra Haraldsgade.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Skampletten i Vejen

I Vejen ligger der en vej, som ingen har kunnet bruge i nu et år. 22. oktober er det nøjagtig ét år siden, at landmanden Martin Lund Madsen kørte bigballer og andet ind på Skovgårdsvej, der blev anlagt på hans jord, og spærrede den. Han har Højesterets ord for, at Vejen Kommune brugte den forkerte lovgivning til at ekspropriere den nødvendige jord til vejen, og med kommunens kritisable forvaltning in mente spærrede han altså det sorte asfalttæppe. Lige nu betaler borgerne i den nærliggende by Askov en meget høj pris for dette morads, for konsekvensen af lukningen er blandt andet, at tonstunge entreprenørmaskiner tvinges ind gennem byen til stor fare for bløde trafikanter. Spørgsmålet er, hvor længe vi skal være vidner til denne helt urimelige gidseltagning? Vejen Kommune er helt rigtigt blevet kritiseret for en amatøragtig sagsbehandling. Den private ejendomsret er ikke ukrænkelig, her er Grundloven meget klar. Når hensynet til almenvellet taler for det, kan man ekspropriere borgernes private ejendom, men man må synes, at det offentlige skal forberede sig bedre, end Vejen Kommune har gjort i den aktuelle sag. Ikke alene har man spildt skatteydernes penge, man har på et fejlagtigt grundlag foretaget en ekspropriation, der ikke var lovmedholdelig. Det er en skandale. Men man må også samtidig sætte kritisk lys på landmand Martin Lund Madsens rolle, for han er en del af gidseltagningen. Det vil være mærkeligt, hvis ikke Vejen Kommune får lov at ekspropriere til den allerede anlagte vej, hvis ellers man kan få gjort sit forarbejde ordentligt, for selvfølgelig skal det offentlige kunne anlægge veje, når behovet er tilstrækkeligt stort. Men det kommer til at tage år, hvis også denne proces - nu efter den rigtige lovgivning - skal hele retssystemet igennem, som man må forvente, at Martin Lund Madsen vil trække den, og imens holdes et helt samfund som gidsel. Skal det virkelig kræve ofre, før man som voksne mennesker sætter sig og forhandler en løsning på plads?

Danmark

I Nordjylland har de flyttet et fyrtårn: Men det er ikke første gang, en fantastisk flytning vækker opsigt

Annonce