Annonce
Erhverv

Britisk toppolitiker arbejdede for hovedmistænkt i udbyttesag

Ordførere kræver granskning af forhold mellem britisk toppolitiker og hovedmistænkt i sag om udbyttesvindel.

Den britiske rigsadvokat og medlem af parlamentet i Storbritannien for Det Konservative Parti, Geoffrey Cox, har indtil for nylig arbejdet som advokat for manden, der er hovedmistænkt i en stor sag om formodet udbyttesvindel for 12,7 milliarder kroner mod Danmark, Sanjay Shah.

Geoffrey Cox har spillet en nøglerolle i Sanjay Shahs hold af forsvarere. Her har han ledt efter huller og svagheder i anklagerne mod Shah.

Det skriver DR og Børsen, der har samarbejdet med den britiske avis The Guardian om afsløringen.

I alt er Geoffrey Cox blevet betalt mere end tre millioner kroner for arbejdet i årene 2015-2017.

Sidste år blev han udnævnt til rigsadvokat med ansvar for blandt andet anklagemyndigheden i Storbritannien.

Netop anklagemyndigheden arbejder de danske myndigheder tæt sammen med i efterforskningen af Sanjay Shah.

Sanjay Shahs talsmand, Jack Irvine, kalder Geoffrey Cox' tidligere rolle i forsvarsteamet "enormt vigtig".

- Han har blandt andet set på substansen i de danske anklager, siger han ifølge DR.

Det forhold giver anledning til panderynker på Christiansborg.

- Der er i allerhøjeste grad et habilitetsproblem. Det er der slet ingen tvivl om. Den danske efterforskning af den her sag hviler jo på, hvad vi kan få ud af den engelske efterforskning, siger Preben Bang Henriksen (V), formand for Folketingets Retsudvalg, ifølge DR.

Han frygter, at de tætte bånd mellem Shah og Cox "kan lægge en dæmper på lysten hos de engelske myndigheder til at efterforske sagen så grundigt, som den tydeligvis har brug for at blive".

Enhedslistens retsordfører, Rosa Lund, mener ligesom Preben Bang Henriksen, at forholdet mellem Shah og Cox er problematisk.

Dansk Folkepartis medlem af Retsudvalget, Dennis Flydtkjær, er enig og kræver en redegørelse fra justitsministeren.

Justitsminister Nick Hækkerup (S) ønsker ikke at kommentere sagen.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

PostNord er en dødssejler

I årevis har fusionen mellem Post Danmark og det svenske Posten AB til PostNord i 2009 været et problembarn. Der er nemlig så store forskelle mellem Danmark og Sverige, at det har vist sig nærmest umuligt at få fællesskabet til at fungere. Mens Danmark er en digital spydspids, bliver der fortsat ekspederet masser af fysiske breve og dokmenter via posten hos vores nordiske naboer. Og skønt man kan begræde det traditionelle brevs forsvinden i vores land, er udviklingen uafvendelig. Situationen i Danmark har siden 2012 udløst adskillige årsregnskaber med blodrøde tal, hvilket har belastet hele PostNord i fatal grad. I det seneste årsregnskab for 2018 havde den danske del af forretningen et minus på over en milliard kroner. Noget tyder på en bedring i økonomien, men prisen har været høj i form af massefyringer og bestandigt forringet service. Imens fortsætter brevmængden med at falde på grund af den digitale kommunikations fortsatte fremmarch kombineret med alt for lange leveringstider på fysiske breve. Nu er flere partier så åbne for at forlade postsamarbejdet. De nye toner er der grund til at være tilfreds med. For nok er situationen lige nu slem. Men fremover vil den blive endnu værre. Også hos vores naboer vil den moderne kommunikation vinde stadig mere frem. Det er ganske enkelt for hurtigt, bekvemt og billigt at holde digital kontakt med både venner, familie og myndighederne til, at fysiske breve på sigt kan overleve i større omfang. Det gælder også i Sverige. PostNord er med andre ord en dødssejler, det ikke vil være klogt at holde fast i. Lad os få lukket virksomheden, inden vi bruger endnu flere penge på at forlænge dens skrantende eksistens. Naturligvis skal det også fremover være muligt at sende fysisk post i Danmark. Men der er bestemt ingen grund til at genopbygge et nationalt postvæsen. I stedet bør politikerne se på muligheden for at betro opgaven til private aktører. Dyrere og ringere end den nuværende ordning kan det umuligt blive.

Vejen

Cyklisten blev kørt ned

Annonce