Annonce
Indland

Bro over Gudenåen er styrtet sammen

Morten Dueholm/Ritzau Scanpix
Den otte år gamle Kjællinghøl-bro i Bjerringbro har været i nedstyrtningsfare et år og er nu styrtet sammen.

Kjællinghøl-broen, der går over Gudenåen i Bjerringbro, er faldet sammen.

Det bekræfter biolog i Viborg Kommunes teknik- & miljøforvaltning Rolf Christiansen.

Broen har været afspærret i et år, da Viborg Kommune mente, at der var nedstyrtningsfare.

- Vi var ved at forberede os på at løfte den af. Men broen kom os i forkøbet, og i morgen (mandag, red.) skal vi finde ud af, hvordan vi får den op, siger Rolf Christiansen.

På trods af nedstyrtningsfaren har det været muligt at sejle under træbroen siden april.

- Der er heldigvis ingen, der sejler på Gudenåen ved denne årstid, og ingen er kommet til skade, siger Rolf Christiansen.

Ifølge biologen er det firmaet Wood-Ways, der står bag broen. Kommunen er i gang med at undersøge et eventuelt erstatningsspørgsmål.

Niels Dueholm, socialdemokratisk gruppeformand i Viborg Kommune og fra Bjerringbro, fortæller til Viborg Stifts Folkeblad, at han er overrasket over udviklingen.

- Ja, det må jeg sige. Det kommer godt nok bag på mig, at den er i sådan en stand, at den lige pludselig falder sammen, siger Niels Dueholm.

Han ser gerne, at broen fjernes omgående.

Viborg Kommunes klima- og miljøudvalg havde besluttet, at Kjællinghøl-broen skulle fjernes før jul i år - og arbejdet skulle være begyndt i den kommende uge.

Kommunen havde håbet, at broen kunne løftes væk i ét stykke. Men det er ikke længere muligt, da den er knækket midt over.

Broen har færre end ti år på bagen, inden råd åd den op.

Viborg Kommune har prioriteret penge til en erstatning, omkring 1,5 millioner kroner, så folk igen kan trave, løbe og cykle over Gudenåen.

I 2016 knækkede en af de bærende vanger i broens underdel. Broen blev midlertidigt spærret, indtil skaden var repareret.

I efteråret 2018 gennemførte et rådgivende ingeniørfirma en undersøgelse af broen. Undersøgelsen viste, at de bærende konstruktioner var så angrebet af råd, at den risikerede at styrte sammen.

På grund af risikoen lukkede Viborg Kommune 19. december 2018 for al færdsel på broen og lukkede desuden for sejlads under broen. Men sejladsen blev altså genoptaget i april.

/ritzau/

Annonce
Citeret artikel fra Viborg Stifts Folkeblad
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Mette F: Østdanmark skal betale mere for et land i balance

Læserbrev

Mens regeringen tøver, holder danskerne i kø

Læserbrev: Omtrent fire måneder er der gået, siden den socialdemokratiske transportminister, Benny Engelbrecht, proklamerede i JydskeVestkysten, at han for længst er trukket i arbejdstøjet, og at der fra regeringens side bliver arbejdet hårdt på en ny infrastrukturplan. Noget vi i Venstre selvsagt var glade for at høre. Nu er der som sagt gået over fire måneder, og på kalenderen står der 2020. Mere end et halvt år er gået, siden Socialdemokratiet flyttede ind i regeringskontorerne, og danskerne er endnu ikke stillet en infrastrukturplan i udsigt. Mens trafikken på de danske veje snegler sig afsted, og borgere og virksomheder bruger mere tid på kø og trængsel, kan transportministeren end ikke sætte et årstal på en ny infrastrukturplan. Alle os sydjyder må således gå rundt i uvished – vi ved ikke, om vi er købt eller solgt. Og uvisheden skaber selvfølgelig bekymring. For hvad skal der ske med Ny Midtjyske Motorvej? E45/E20 ved Kolding? Rute 11 fra Korskro til Varde? Eller for den sags skyld opgraderingen af Rute 11 til Tønder? Ingen ved det. Sidste år kom vi i Venstre i mål med en aftale om at investere mere end 110 milliarder kronet i vores infrastruktur frem mod 2030. Investeringer, som ville sikre vækst og bosætning over alt i Danmark. Derfor er det mildest talt bekymrende, at vi i Sydjylland ikke kan vide os sikre på, om de investeringer, som vi i Venstre var med til at aftale, overhovedet bliver til noget. I Venstre vil vi arbejde for, at vi hurtigst muligt bliver indkaldt til forhandlinger om en infrastrukturaftale. Vi kan ikke vente længere. For når borgere og virksomheder holder i kø koster det samfundet 20 milliarder kroner om året. Derfor er en god og sammenhængende infrastruktur helt grundlæggende for fortsat vækst og udvikling. Noget som er altafgørende, hvis vi skal investere i velfærd og grønne løsninger. Så alt imens regeringen har skudt endnu et løfte til hjørne, må vækst og udvikling sættes på pause.

Esbjerg

Narkoman filmede sadistisk vold og voldtægt: Da han blev afsløret, forsøgte han at hænge sig, men endte som dybt hjerneskadet

Annonce