Annonce
Sydjylland

Broen har fået fat i Esbjerg

En stille tirsdag formiddag er der ikke mange kunder i Broen Shopping. Centret i Esbjerg tiltrak dog mellem 2,3 og 2,4 millioner kunder i det første år. Foto: Carsten B. Grubach

Mellem 2,3 og 2,4 millioner gæster besøgte Vestjyllands største shoppingcenter i det første år.

På taget kan du parkere din bil gratis i fire timer. Og husk så lige at stille p-skiven. Under taget ligger Broen Shopping, Esbjergs et år gamle shoppingcenter, som man set med de 60 butikker og restauranters øjne gerne må bruge flere end timer på. Det gør dog de færreste.

Målet er at tiltrække 3,5 millioner kunder om året, og så synes mellem 2,3 og 2,4 millioner det første år - fra april 2017 til april 2018 - umiddelbart ikke så meget, men centerchef Janni Baslund Dam er alligevel godt tilfreds. - Vi ved fra andre centre, at det tager tid at ændre på folks forbrugsvaner. Vi arbejder med en horisont på fem-syv år, så det skal nok komme. I maj har vi haft vejret imod os, solen skinnede simpelt hen for meget til, at folk vil gå i centret, men vi synes selv, at vi generelt har fået godt fat i folk.

Langt de fleste kunder kommer her fra Esbjerg, men vi har også formået at tiltrække folk fra oplandet, bl.a. fra Varde og Bramming, og så har vi et rigtig godt samarbejde med Esbjerg City, så vi får en synergieffekt. Men jeg skal da ikke lægge skjul på, at det har været et slid uden lige. Vi har i øjeblikket kun to ledige lejemål, og det er kun en butik, en vinbutik, som har måtte lukke. Det har givet os et boost, at Restaurant Flammen åbnede tidligere på året, og vi forventer et endnu større boost, når Nordisk Film åbner sine otte biografsale næste år.

Biografbyggeriet og andre byggerier i området giver os i øjeblikket nogle trafikale udfordringer, som måske kan skræmme nogle kunder væk, men vi ved jo, at det nok skal blive godt på længere sigt, siger centerchefen.

- Kunderne er meget glade for de seks restauranter, vi har på to etager, og de efterspørger også flere, men jeg synes, at vi har det rigtige mix nu af restauranter og butikker.

Annonce

Broen Shopping

Vestjyllands største shoppingcenter mellem Exnersgade og Jernbanegade i Esbjerg rummer 60 butikker og restauranter fordelt på knap 30.000 kvadratmeter i tre etager og dermed ca. halvt så stort som Kolding Storcenter. Der er parkeringspladser til i alt 700 biler, deraf 600 på taget. En kundeundersøgelse foretaget af ICP A/S (Institut for Center- Planlægning) i marts i år viser, at 61 procent af kunderne i centret kommer fra Esbjerg, otte procent fra Varde, syv procent fra Bramming og fire procent fra Ribe.

Læs mere om Broen Shopping på www.broenshopping.dk

Monki er en af de butikker, der har formået at tiltrække kunder til Broen Shopping. Foto: Carsten B. Grubach

Vellykket fødselsdag

Årets salgsmæssige højdepunkter i Vestjyllands nyeste og største shoppingcenter har ifølge Janni Baslund Dam været Black Friday og et års fødselsdagen, som blev fejret i påsken.

- Nogle butikker havde endda større omsætning til fødselsdagen end ved Black Friday. Vi prøver hele tiden at skabe events i centret for at folk skal have en særlig oplevelse, når de er på shopping. Man har ikke været vant til at købe ind om søndagen i Esbjerg, og det forsøger vi at få folk til, for alle vores butikker har åbne om søndagen, men også det tager tid, siger centerchefen, der ikke må oplyse omsætningstal af ejerne, TK Development og Capman Realestate.

Et kig i CVR-registret viser, at indtjening og soliditet er i orden, selv om likviditeten i selskabet kunne være bedre.

Landets mest moderne Kvickly, som bl.a. har indgang fra parkeringstaget, er ankerbutikken i Broen Shopping, hvor øvrige magneter er en lang række tøjbutikker, eksempelvis H & M. Og så selvfølgelig de spisesteder, kunderne i centret åbenbart ikke kan få nok af ...

Evt. henvisning
Evt. henvisning
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Drop skattemur for virksomheder

Skatteminister Morten Bødskov (S) pønser på at indføre en skat på, at virksomhedsejere overdrager aktierne i deres selskaber til en erhvervsdrivende fond - ofte i stedet for et traditionelt generationsskifte. Og det kan med det samme slås fast, at det er en ualmindelig dårlig idé. I Danmark har vi en mangeårig tradition for netop at drive selskaber i disse fondskonstruktioner, hvor aktierne fra ejerens holdingselskab skattefrit overdrages til en nystiftet erhvervsdrivende fond, og selskaber som Danfoss, A.P. Møller-Mærsk, Novo Nordisk, Lundbeck, Carlsberg og Grundfos drives netop efter denne model. Det er aldeles uvist, hvad der foregår i skatteministeriet, for forslaget er en del af udspil, der netop skulle lokke flere virksomhedsejere til at overdrage deres livsværk til erhvervsdrivende fonde, og det skorter heller ikke på eksperter, der slår fast, at vedtages Bødskovs forslag, bliver der ikke oprettet flere af den slags ejerkonstruktioner. Til Børsen siger indehaveren af Linak Bent Jensen, at han i en tid har overvejet at overdrage sine aktier til netop en erhvervsdrivende fond, men vedtages dette forslag, sker det helt sikkert ikke. De erhvervsdrivende fonde har vist sig anvendelige i Danmark, hvor mange selskaber konkurrerer globalt. Drives virksomheden gennem en erhvervsdrivende fond, sikrer man sig eksempelvis mod at blive købt af kapitalfonde og andre kortsigtede interesser. Man kan også sikre, at hovedsæder og dermed arbejdspladser bliver i Danmark, og det har mange virksomhedsejere interesser i. Så store, at de donerer hele eller dele af deres familieformuer uden at få en krone for det. Således har eksempelvis stifteren af Blue Water Shipping i Esbjerg, Kurt Skov, for ikke så lang tid siden givet 75 procent af aktierne i sit livsværk til en erhvervsdrivende fond, hvilket sikrer, at virksomhedens hovedsæde skal ligge i Esbjerg samt at virksomheden ikke kan blive opkøbt. Vi må håbe, at et erhvervsvenligt flertal i Folketinget får retvist skatteministeren.

Danmark

Anden brøler fra myndighederne: Derfor må udskældt omskæringlæge fortsætte

Annonce