Annonce
Sønderborg

Brugsforening og Danfoss opfører nyt supermarked på Nordals

Danfoss med Kim Fausing har aftalt med Danmarks største brugsforening, at den skal drive et supermarked, som industrigiganten bygger ved hovedsædet på Nordals. Arkivfoto: Timo Battefeld
Det bliver Brugsen for Als og Sundeved, som skal drive et nyt supermarked, der skal danne rammen om fremvisning af Danfoss-teknologi.

Nordals: Efter længere tids venten er spændingen nu blevet udløst. Det bliver Brugsen for Als og Sundeved - kaldet BALS, der skal stå for fremtidens supermarked, som Danfoss vil bygge ved hovedsædet.

- Vi er glade for, at der nu er aftale med BALS, som er en lokal operatør, som kender området og beboerne rigtig godt, siger Mikkel Thrane, pressechef i Danfoss.

Danmarks største brugsforening har lige haft 50 års jubilæum og har i forvejen en række butikker i området blandet andet Superbrugsen i Guderup, Kvickly i Nordborg samt Fakta i Havnbjerg.

Sidstnævnte bliver rykket til det ny område, hvor der forventes første spadestik i år. Desuden vil BALS etablere vaskehal og tankstation på det cirka 1,5 hektar store område.

- Vi glæder os til at flytte til de fantastiske omgivelser og rammer. Det giver os en unik mulighed og hammergod placering i forhold til det fremtidige ferieresort på Nordals og Danfoss, siger Lars G. Andersen, direktør i BALS.

Annonce

Vi glæder os til at flytte til de fantastiske omgivelser og rammer. Det giver os en unik mulighed og hammergod placering i forhold til det fremtidige ferieresort på Nordals

Lars G. Andersen, direktør i BALS

Kender hinanden godt

Supermarkedet bliver på omkring 1.300 kvadratmeter. Det skal også fungere som et demonstrationsrum for Danfoss' teknologier blandt andet indenfor energieffektivitet.

- Aftalen med BALS er endnu et vigtig skridt i vores ambitiøse planer om at etablere et testområde på grunden. Det nye supermarked får endvidere en god placering i forbindelse med det nye ferieresort, som efter planen åbner på Nordals i 2023, siger Mikkel Thrane, pressechef i Danfoss.

Normalt ejer BALS de bygninger, hvor deres butikker ligger, men her lejer brugsforeningen sig ind. BALS og Danfoss har haft et rigtig godt samarbejde gennem mange år i forbindelse med, at brugsforeningen har implementeret industrigigantens teknologier i butikkerne.

- Hvis vi ikke i forvejen kendte hinanden så godt, så tror jeg ikke det kunne lade sig gøre, for det her beror meget på tillid, siger Lars G. Andersen, der forventer, at den ny butik bliver BALS' største Fakta, når ferieresorten er i gang.

Er klar til næste år

Der kommer også parkeringspladser, ligesom Danfoss bygger et udviklingscenter for hydraulik, der bliver en del af det samlede testområde. Centret bliver placeret sammen med det fjernvarmeværk, som Sønderborg Forsyning er i gang med at bygge.

Mens politikere kun har sagt positive ting om projektet, har flere lokale borgere udtrykt deres utilfredshed i læserbreve. Kritikken er gået på, at projektet vil gå ud over handlen i både Nordborg og det nærliggende center i Havnbjerg.

- Jeg tror ikke, at den ny butik vil ramme vores Kvickly i Nordborg. Kunderne vil være dem, vi har i dag, og dem der i dag kører mod syd fra Danfoss, siger Lars G. Andersen.

Opførelsen af supermarkedet går efter planen i gang medio 2020 og forventes at stå færdigt i første halvdel af 2021, hvor Fakta i Havnbjerg flytter til de nye faciliteter. Danfoss bekoster byggeriet, mens BALS selv klarer inventaret. Parterne ønsker ikke at oplyse, hvad projektet koster.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

PostNord er en dødssejler

I årevis har fusionen mellem Post Danmark og det svenske Posten AB til PostNord i 2009 været et problembarn. Der er nemlig så store forskelle mellem Danmark og Sverige, at det har vist sig nærmest umuligt at få fællesskabet til at fungere. Mens Danmark er en digital spydspids, bliver der fortsat ekspederet masser af fysiske breve og dokmenter via posten hos vores nordiske naboer. Og skønt man kan begræde det traditionelle brevs forsvinden i vores land, er udviklingen uafvendelig. Situationen i Danmark har siden 2012 udløst adskillige årsregnskaber med blodrøde tal, hvilket har belastet hele PostNord i fatal grad. I det seneste årsregnskab for 2018 havde den danske del af forretningen et minus på over en milliard kroner. Noget tyder på en bedring i økonomien, men prisen har været høj i form af massefyringer og bestandigt forringet service. Imens fortsætter brevmængden med at falde på grund af den digitale kommunikations fortsatte fremmarch kombineret med alt for lange leveringstider på fysiske breve. Nu er flere partier så åbne for at forlade postsamarbejdet. De nye toner er der grund til at være tilfreds med. For nok er situationen lige nu slem. Men fremover vil den blive endnu værre. Også hos vores naboer vil den moderne kommunikation vinde stadig mere frem. Det er ganske enkelt for hurtigt, bekvemt og billigt at holde digital kontakt med både venner, familie og myndighederne til, at fysiske breve på sigt kan overleve i større omfang. Det gælder også i Sverige. PostNord er med andre ord en dødssejler, det ikke vil være klogt at holde fast i. Lad os få lukket virksomheden, inden vi bruger endnu flere penge på at forlænge dens skrantende eksistens. Naturligvis skal det også fremover være muligt at sende fysisk post i Danmark. Men der er bestemt ingen grund til at genopbygge et nationalt postvæsen. I stedet bør politikerne se på muligheden for at betro opgaven til private aktører. Dyrere og ringere end den nuværende ordning kan det umuligt blive.

Annonce