Annonce
Sport

Bruun advarer mod norsk stjerne: Hun er verdens bedste

Sebastien Bozon/Ritzau Scanpix
Danskerne har stor respekt for Norges playmaker Stine Oftedal før søndagens nordiske VM-brag.

Det er et norsk mandskab svækket af adskillige prominente afbud, som det danske kvindelandshold står overfor i søndagens mellemrundekamp ved VM.

Men holdets måske stærkeste kort, Stine Oftedal, er med i Japan og i topform. Det er først og fremmest hende, danskerne skal have styr på, hvis håbet om en sejr skal være realistisk.

Landstræner Klavs Bruun Jørgensen kalder Györ-spilleren for verdens bedste håndboldspiller lige nu.

- Det synes jeg, at hun er. Hun ligger også og styrer verdens bedste klubhold med hård hånd. Det er et klubhold, der har mange store stjerner.

- Hun er en autoritet, både i sin måde at lede på og i sin måde at spille på. Hun er god til at sætte de andre og sig selv i scene, og det er bare farligt, siger Klavs Bruun Jørgensen.

Den 28-årige playmaker er 168 centimeter høj og altså ikke noget fyrtårn i bagkæden.

Til gengæld er hendes evne til at sætte angreb op og gøre sine medspillere gode ubestridelig.

En af dem, der nyder godt af det til daglig, er danske Anne Mette Hansen, der er klubkammerat med Oftedal i Györ.

- Hun er en sindssygt dygtig håndboldspiller og en af de bedste i verden til at føre bolden op ad banen.

- Hun har speed og en fantastisk evne til at dirigere kontraspillet. Hun er virkelig god til vurdere, hvornår hun skal skyde selv eller aflevere til backerne. Det handler om at få hende bremset, siger Anne Mette Hansen.

Og hvordan bremser man så en spiller, der blev kåret til bedste playmaker ved EM sidste år og bedste spiller ved VM i 2017?

- Det kan man jo ikke, men man skal være bevidst om, at hun kommer til at være afgørende i mange af spillets faser, siger Klavs Bruun Jørgensen.

- Hun kommer til at lave pres til de andre og har næstsidste hånd på det meste. Hun er bare en vigtig figur for dem, og derudover er hun godt skydende.

- Især hendes stående skud er utrolig giftige, lyder det fra den danske landstræner.

Kampen mellem Danmark og Norge begynder 12.30 dansk tid.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

PostNord er en dødssejler

I årevis har fusionen mellem Post Danmark og det svenske Posten AB til PostNord i 2009 været et problembarn. Der er nemlig så store forskelle mellem Danmark og Sverige, at det har vist sig nærmest umuligt at få fællesskabet til at fungere. Mens Danmark er en digital spydspids, bliver der fortsat ekspederet masser af fysiske breve og dokmenter via posten hos vores nordiske naboer. Og skønt man kan begræde det traditionelle brevs forsvinden i vores land, er udviklingen uafvendelig. Situationen i Danmark har siden 2012 udløst adskillige årsregnskaber med blodrøde tal, hvilket har belastet hele PostNord i fatal grad. I det seneste årsregnskab for 2018 havde den danske del af forretningen et minus på over en milliard kroner. Noget tyder på en bedring i økonomien, men prisen har været høj i form af massefyringer og bestandigt forringet service. Imens fortsætter brevmængden med at falde på grund af den digitale kommunikations fortsatte fremmarch kombineret med alt for lange leveringstider på fysiske breve. Nu er flere partier så åbne for at forlade postsamarbejdet. De nye toner er der grund til at være tilfreds med. For nok er situationen lige nu slem. Men fremover vil den blive endnu værre. Også hos vores naboer vil den moderne kommunikation vinde stadig mere frem. Det er ganske enkelt for hurtigt, bekvemt og billigt at holde digital kontakt med både venner, familie og myndighederne til, at fysiske breve på sigt kan overleve i større omfang. Det gælder også i Sverige. PostNord er med andre ord en dødssejler, det ikke vil være klogt at holde fast i. Lad os få lukket virksomheden, inden vi bruger endnu flere penge på at forlænge dens skrantende eksistens. Naturligvis skal det også fremover være muligt at sende fysisk post i Danmark. Men der er bestemt ingen grund til at genopbygge et nationalt postvæsen. I stedet bør politikerne se på muligheden for at betro opgaven til private aktører. Dyrere og ringere end den nuværende ordning kan det umuligt blive.

Vejen

Cyklisten blev kørt ned

Annonce