Annonce
Gear

Bugatti og Lego laver lille drømmebil

Foto: Bugatti

Den ekstreme Bugatti Chiron kan nu fås som detaljeret highend-byggesæt fra Lego, der har udviklet modellen tæt sammen med designere fra Bugatti-fabrikken.

Hvis du altid har gået og drømt om af få fingre i en Bugatti Chiron, er drømmen rykket nærmere. I hvert fald i mindre målestok.

Lego er nemlig klar med en selv-bygge-model af hyperbilen med 8,0-liters W16-motor og 1500 hk. Det er en bil, der med en pris på omkring 2,5 millioner euro - eller små 19 millioner kroner før danske afgifter - er i en liga helt for sig selv.

W16-motoren i originalversionen har således et moment på 1600 Nm og klarer 0-100 kilometer i timen på 2,4 sekunder. Topfarten er begrænset til 420 kilometer i timen, men den siges at kunne nå 468 kilometer i timen.

Det er således ikke hvem som helst, som det eksklusive Bugatti-mærke samarbejder med. Men matchet med Lego passer rigtig godt, lød det fra Bugattis topchef, Stephan Winkelmann, og Legos adm. direktør, Niels B. Christiansen, da modellen for nylig blev afsløret i Lego House i Billund side om side med en rigtig Bugatti Chiron, som var bragt til Billund i anledning af præsentationen.

- Det er et perfekt partnerskab. Både Bugatti og Lego bygger på værdier, der handler om design, teknik og innovation. Vi håber, at vi med den nye model af Chiron også kan være med til at inspirere børn til at bygge og skabe noget nyt - og blive fremtidens iværksættere. Det er vores mission at skabe iværksættere, lød det fra Niels B. Christiansen.

Stephan Winkelmann fra Bugatti uddybede.

- For både Lego og Bugatti er grundfilosofien, at kun det bedste er godt nok. Det handler om godt håndværk, når man skal få tidløst design, teknik med en motor på 1500 hk og præstationer til at gå op i en højere enhed. De værdier er videreført i modellen fra Lego, sagde Stephan Winkelmann.

Annonce

BUGATTI

Motor: 8,0-liters W16-motor, som yder 1500 hk.Moment: 1600 Nm/2000-6000 omdr.

Acceleration 0-100 km/t.: 2,4 sekunder.

Topfart: 420 kilometer i timen (elektronisk begrænset).

Pris: Cirka 19 millioner kroner før danske afgifter.

Bugattichefen Stephan Winkelmann med Legos adm. direktør, Niels B. Christiansen, ved modellen af Bugatti Chiron, som de to firmaer har arbejdet tæt sammen om at udvikle. Foto: Bugatti

Detaljerne tæller

Processen er lang. Undervejs har designere fra både Bugatti og Lego over en periode på to år arbejdet tæt sammen om at få overført designelementer og genskabt detaljer så præcist som muligt.

Således har modellen, som er skabt i forholdet 1:8, blandt andet detaljeret cockpit med en bevægelig gearstang, en bagspoiler, som kan hæves, mens stemplerne i W16-motoren kan bevæge sig.

Lanceringen af highend-Lego-modellen, der er 56 centimeter i længden og består af 3599 dele, har været ventet af fans og Lego-aficionados verden over, hvilket har kunnet ses på en række entusiast-sites.

Den er med en dansk pris på 3199 kroner også en af de mere anseelige modeller. Den kan dog også fås i en mindre og mere enkel version til 130 kroner i den såkaldte Speed Champions-serie.

Lego Technic: Bugatti Chiron

Antal dele: 3599.L/B/H: 56/25/14 centimeter.

Pris: 3199 kroner.

Lego-modellen af Bugatti Chiron er meget detaljeret, for eksempel kan stemplerne i W16-motoren bevæge sig, mens kabinen er meget detaljeret. Foto: Bugatti

Den første bil

Den første bil fra Lego i den nye eksklusive Technic-bil-serie var en Porsche 911 GT3 RS, som kom for et par år siden, og som også er meget detaljeret.

Detaljerne i Chiron-modellen er dog mere gennemførte. Således er både gearskiftet og rattet udsmykket med et Bugatti-emblem, mens hver modelbil har sit eget serienummer i motorrummet under hjelmen. Modellen indeholder også en specialnøgle, som gør det muligt at få hækvingen op.

Helt som i den rigtige Chiron, hvor bagspoileren skal låses op for at klargøre bilen til tophastigheden, som så kan hæves fra 380 til 420 kilometer i timen. Under hjelmen finder man også en autentisk Bugatti-detalje. Nemlig den såkaldte "overnight bag", som er en rejsetaske.

Andy Woodmann, der er Lego Technic-designmanager og har stået i spidsen som Legos bildesigner, uddyber.

- Vores mål har været at skabe en Lego-model, der er så tæt på originalen som muligt. Derfor har vi haft mange møder med designerne fra Bugatti for at få genskabt de vigtigste designelementer så præcist så muligt. Det gælder for eksempel Bugatti-linjen, som løber fra baghjulene og hen over bilen, der ikke kun handler om design, men som også har en teknisk funktion, siger Andy Woodmann med henvisning til buen, der er med til at lede luft ind til køling af den store motor.

Kreative løsninger

Designerne fra Bugatti har været med hele vejen og udgør på den måde været en stor del af udviklingsprocessen.

Det forklarer Achim Anscheidt, der er designchef hos Bugatti.

- Bugatti Chiron har et meget organisk design. Den største udfordring med at omsætte den virkelige bil til en Lego-model har været at beholde vores dna. Men det er lykkedes med et tæt samarbejde, siger Achim Anscheidt.

De designmæssige detaljer, som der er arbejdet mest med, er fronten med det hesteskoformede indtag og Bugatti-linjen, som er den omtalte bue. Den blev skabt på modellen ved at bruge et lille Lego-plasticrør. Bugatti, som ejes af VW Gruppen har hovedsæde i Molsheim, der ligger mellem Tyskland og Frankrig.

Foreløbig er der produceret godt 100 Chiron-biler, mens der er skrevet slutsedler på godt 330 ud af en samlet forventet Chiron-produkt på 500 biler. Modellen efterfølger Veyron, der blev produceret i 450 eksemplarer fra 2011 til 2015.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark For abonnenter

Skandalelæge sagde det var mavesyre: 11 dage senere fødte Kristine sin døde søn

Leder For abonnenter

JV mener: Udskriv en dosis sund fornuft i en fart

Udeblivelser er et regulært problem i sundsvæsenet. Fordi det er spild af de trængte velfærdsressourcer, når både højt specialiseret personale og dyrt udstyr må vente forgæves på en patient, der ikke dukker op på det afsatte tidspunkt. Derfor er det helt og aldeles håbløst, at et ufleksibelt system tidligere på året betød, at en succes på Kolding Sygehus måtte lægges i graven. Succesen var et forsøg, der gav patienter med en henvisning mulighed for selv at booke en tid til skanning fremfor blot at få stukket systemets tid ud. Forsøget fik antallet af udeblivelser til at falde fra i gennemsnit 14 om ugen til fire. Det viste sig nemlig, at fleksibiliteten betalte sig. At det for patienterne gjorde en forskel. Helt banalt i form af muligheden for at kunne booke en tid, som passede ind med øvrige gøremål. Og sikkert også i form af øget ansvarlighed. En tid, man selv har booket, er svær at udeblive fra. Et sådant forsøg skulle selvfølgelig ikke bare fortsætte, men bredes ud. Ikke bare til andre afdelinger på Kolding Sygehus, men på alle sygehuse. Skulle man tro. Men sundhedsloven er firkantet, og den foreskriver, at patienter skal have en konkret tid i hånden tre dage efter henvisningen. Altså levner loven ikke plads til patientens egen booking. Derfor døde forsøget. Trods et resultat, der uomtvisteligt var positivt for både patienter og sundhedsvæsen. Region Syddanmark skubber på for at få lov til at genoptage forsøget. Ros for det. Forsøget er i sin essens et eksempel på et sundhedsvæsen, der er til for borgerne og ikke det omvendte. Det bør derfor være en formsag for Sundheds- og Ældreministeriet at finde en gangbar vej gennem egne regler og bureaukrati, så patienterne igen kan tages med i planlægningen. Sundhedsloven sikrer vigtige patientrettigheder. Det er godt, og historien viser, at det er nødvendigt. Men det er et sygt sundhedsvæsen, der kvæler gode tiltag i et stift bureaukrati. Må sundhedsministeren reagere hurtigt: Der er brug for en dosis sund fornuft i en fart.

Esbjerg

Fødevarekontrol: For gammel frugt koster Brugsen i Bramming bøde på 30.000 kroner

Annonce