Annonce
Rejser

Bureau opfordrer: Tag en mindre bid af Australien

Queensland kan besøges året rundt, men vejrmæssigt er april, maj, september og oktober de mest stabile. Foto: Benns

Kan man leve med kun at se en meget lille del af Australien, selv om man ved, at man måske eller nok aldrig kommer tilbage?

Spørgsmålet er relevant for alle, der skal besøge kontinentet, og mon ikke de fleste ender med at gabe over for meget? Nu vil rejsebureauet Benns forsøge at skubbe kunderne i retning af det modsatte - at få dem til at koncentrere sig om en lille område. Det har udarbejdet fem forslag til to-tre ugers "mikroeventyr", som de lanceres, i delstaten Queensland, som groft sagt har lidt af det hele inklusive koralrevet Great Barrier Reef.

Antallet af danske turister i Australien er i vækst. Fra 2017 til 2018 steg det med 7,4 procent, oplyser Benns, og mange vælger at køre fra nord til syd, hvilket kun giver tid til at se de bedst kendte attraktioner.

Karsten Lind, business manager i bureauet, opfordrer i stedet til, at man sparer på kilometerne og i stedet får et mindre område "ind under huden". Han mener, at man sagtens kan få et par uger til at gå med bare at udforske den nordlige eller sydlige del af Queensland. /thor

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Fortsæt nu endelig bare det gode arbejde

Det har siden september kostet et velfortjent klip i kørekortet, hvis politiet opdager, at du roder med din mobiltelefon, mens du kører bil. 6814 bilister har følt konsekvensen af den strammede lovgivning. Det er mange, men det er ikke en eneste for mange. Tvært imod. Det var på høje tid, at konsekvensen for åbenlyst uopmærksom adfærd i trafikken blev takseret hårdere. Politiet anslår, at op mod 30-35 procent af uheld og ulykker i trafikken skyldes uopmærksomhed. Mennesker kommer alvorligt til skade. Nogen kære dør. Fordi andre mener, at det er nødvendigt at læse en sms, kigge på Facebook, skrive en besked i Messenger, lede efter musik på Spotify. Mens bilen tordner afsted gennem landskabet. Det tager ikke meget mere end fire sekunder at læse en sms og besvare med et thumbs up, en smiley eller et hjerte. Mange af os har gjort det. Men fire sekunder er knap 60 meter hen ad vejen ved skolen. Det er knap 90 meter på landevejen. Og næsten 125 meter på motorvejen, hvor fartbegrænsningen er 110 kilometer i timen. I blinde. Det er livsfarligt, og selvfølgelig skal den slags ligegyldighed med andres liv og helbred koste noget mærkbart. Leder af færdselspolitiet ved Syd- og Sønderjyllands Politi, Knud Reinholdt, havde forventet, at flere ville lade mobilen ligge, da klippereglen trådte i kraft i september. Det forventede han med afsæt i erfaringer, fra dengang hastighedsforseelser begyndte at koste klip. Sådan er det desværre ikke gået. Der er ikke noget i antallet af klip, der tyder på bedring. Der er ikke noget i færdselspolitiets oplevelser, der tyder på det. I virkeligheden er det nok ikke så overraskende. Vi - og det vi gælder altså næsten os alle - har fået et helt utroligt tæt forhold til vores mobiltelefoner, og vi sætter den over venner, familie, koner og børn i masser af sociale sammenhænge. Der er det dog ikke strafbart, blot tankevækkende. I trafikken derimod skal vi ikke acceptere det. Det tog tid med alkohol og det at føre bil, men det blev dog med tiden totalt uacceptabelt. Vi må samme vej med mobilen, og vejen går over en række klippede kørekort. Klø på, kære politi. Vi trænger tydeligvis til kollektiv opdragelse, og den må være lidt hårdhændet. Hver og en af dem I klipper har fortjent det.

Danmark

Hård straf for at bruge mobilen bag rattet: Så mange har fået et klip i kørekortet

Annonce