Annonce
Aabenraa

Buschauffører nedlagde arbejdet: Føler sig pressede på tid

Passagererne måtte kigge langt efter busserne i Aabenraa onsdag morgen. Arkivfoto: Claus Thorsted
Onsdag morgen holdt busserne i Aabenraa Kommune stille i tre timer. Chaufførerne føler sig pressede på tid.

Aabenraa: Mange mennesker måtte onsdag morgen kigge langt efter bussen i Aabenraa Kommune. Chaufførerne hos det private busselskab Umove, der står for alle bybusser og lokale ruter i kommunen, havde nemlig nedlagt arbejdet, og først efter omkring tre timer blev kørslen genoptaget.

Årsagen til arbejdsnedlæggelsen var et bredt spekter af utilfredshed.

- Chaufførerne er utilfredse med arbejdstider og manglende kommunikation. De føler sig pressede på tid i forbindelse med klargøringen af busserne om morgenen, og så er de ikke tilfredse med pausefaciliteterne. Arbejdsnedlæggelsen har været en markering af, at nok er nok, siger Jørgen Christensen, der er brancheansvarlig for transportområdet hos 3F i Aabenraa.

Jørgen Christensen ser dog positivt på fremtidens buskørsel i Aabenraa Kommune.

- Vi har haft en positiv forhandling med Umove, og jeg forventer ikke, at arbejdet vil blive nedlagt igen. Umove har en velvillig ledelse, der gerne vil løse problemerne, siger han.

Annonce
Hvis der er problemer med pausefaciliteterne, bliver de bragt i orden.

Tim Valbøll, direktør hos Umove

En god dialog

Hos Umove har man lyttet til chaufførerne og er indstillet på at få løst problemerne.

- Der har været en række punkter, som chaufførerne har gjort opmærksom på. Det er blandt andet pausefaciliteterne, og hvis der er problemer med pausefaciliteterne, bliver de bragt i orden, siger Tim Valbøll, der er direktør hos Umove.

Direktøren lover også, at der vil blive kigget nærmere på, om der er afsat tid nok til, at chaufførerne kan gøre bussen køreklar om morgenen.

- Chaufførerne mener ikke, at der er tid nok til at klargøre busserne om morgenen. Derfor har vi nedsat en arbejdsgruppe, der skal kigge på den problematik, siger Tim Valbøll.

Tim Valbøll roser også onsdagens forhandlinger med fagforeningen 3F, og derfor forventer han heller ikke, at en arbejdsnedlæggelse vil gentage sig.

- Vi har haft en god dialog med 3F, og jeg regner ikke med, at arbejdet bliver nedlagt igen, siger han.

Ifølge Sydtrafik var chaufførernes arbejdsnedlæggelse ikke varslet.

Umove

Umove er Danmarks største privatejede operatør i den kollektive trafik.

Selskabet blev stiftet i sommeren 2013 af to tidligere direktører fra den kollektive trafik.

I dag har Umove mere end 600 busser og godt 1000 medarbejdere i hele landet.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Danmark skal hænge sammen

Kan man forestille sig en situation, hvor det offentlige dropper investeringen i vejnettet i dele af landet, så borgerne selv må i gang med asfalteringen? Nej selvsagt ikke. Men faktisk er det nogenlunde en parallel beslutning, vores regering har truffet ved at ikke at afsætte midler til bredbåndspuljen i sit udspil til finanslov. Danmark er på vej til at blive næsten 100 procent digitaliseret. Det rummer mange fordele. Både i dialogen med myndighederne og i privatlivet kan det meste hurtigt og bekvemt ordnes via nettet, der samtidig giver adgang til et uendeligt univers af information og underholdning. Forudsætningen for at være en del af det moderne Danmark er hurtigt, stabilt internet. Imidlertid er det fortsat steder i landet, hvor borgerne ikke har denne mulighed. Hermed er de berørte koblet af en central del af infrastrukturen. Konsekvenserne er logiske. Unge familier vælger landet fra, hvis der ikke er net af tilstrækkelig kvalitet. Man skubber således yderligere på den affolkning, der allerede er sat ind af andre årsager. Kreditinstitutternes uvilje til at yde lån til boligkøb i den knap så tæt befolkede del af landet er i forvejen et problem. Men er der heller ikke netforbindelser af en antagelig kvalitet kan boliger på landet blive usælgelige. Samtidig er det svært at drive virksomhed uden bredbånd. Både det lille mekanikerværksted i landsbyen og den moderne landmand er afhængig af computeren. Ansvaret for netforbindelser kan man ligeså lidt som byggeri af veje eller broer pålægge den enkelte. Et eksempel fra Fyn viser således, at det kan koste privatpersoner op til godt 270.000 kroner at få etableret en individuel forbindelse med fibernet. Naturligvis skal staten være sparsommelig. Men en pulje på 100 millioner kroner er ingen kæmpepost på statens samlede udgifter, der i 2018 var på næsten 700 milliarder kroner. For borgerne kan hurtig adgang til nettet til gengæld gøre en verden til forskel. Danmark skal hænge sammen.

Annonce