Annonce
Kolding

Byforum vil bremse cykeltyve på banegårdspladsen: Vil have DSB til at sætte en frostsikker lås på cykelparkeringen

For at undgå cykeltyverier vil Vamdrup Byforum gerne have sat en frostsikker lås på trådburet til cykelparkering på Vamdrup Banegård. DSB er i gang med at udvikle en ny form for cykelparkering, men har ingen planer og at etablere det nye system i Vamdrup. Foto: Lena Juul
Helge Paulin, der er formand for Vamdrup Byforum, fortæller, at mange cykler bliver stjålet fra banegårdspladsen. Derfor arbejder byforum på at få DSB til at sætte en frostsikker lås på det trådbur, hvor man kan parkere sin cykel. DSB har ingen planer om at opfylde ønsket.

Vamdrup: Helge Paulin, formand for Vamdrup Byforum, fortæller, at mange cykler bliver stjålet fra banegårdspladsen i byen.

- Jeg har ingen statistik, men vi fået flere henvendelser om cykeltyverier. Derfor har vi også ved flere lejligheder taget en dialog med DSB omkring det. Vi arbejder på at få en frostsikker lås på det trådbur, som cyklerne står i, fortæller han.

Han fortæller, at han gennem en længere periode har været i dialog med DSB om problemet.

- Vi har prøvet at have en almindelig lås på trådburet, men så fik vi problemer lige så snart, det blev frostvejr, for så kunne man ikke låse op ind til sin cykel.

Formanden har kendskab til forholdene på banegårdene i Kolding og Vojens.

- Jeg synes, at der er en stor forskel på, hvilken service cyklisterne får her i forhold til de to nabobyer.

Han er godt klar over, at DSB er ved at finde et nyt system til cykelparkering.

- Vi har en situation, hvor der bliver stjålet cykler. Og vi prøver at gøre noget ved det, men vi støder ind i det problem, at DSB ikke vil ofre noget nu, fordi de er ved at lave et helt nyt låsesystem. Med jævne mellemrum, måske hver anden eller tredje måned, følger jeg op på sagen, men jeg fået et henholdende svar og føler, at jeg er i en syltekrukke, siger Helge Paulin.

Annonce

Vi har en situation, hvor der bliver stjålet cykler. Og vi prøver at gøre noget ved det, men vi støder ind i det problem, at DSB ikke vil ofre noget nu, fordi de er ved at lave et helt nyt låsesystem.

Helge Paulin, Vamdrup Byforum

Store stationer først

Jørgen Rasmussen, chef for DSB's stationsservice, bekræfter, at der har været udfordringer med den aflåste cykelparkering i Vamdrup.

- Det system med hulkort, der er blevet brugt i Vamdrup og andre steder, er forældet. Derfor har vi de sidste år arbejdet på at finde en ny løsning til en aflåst cykelparkering. Og i første omgang er Vamdrup ikke blandt de stationer, hvor vi laver en aflåst cykelparkering. Det er fordi, det er så lille et sted i forhold til både kapacitet og benyttelsesgrad. Vi har haft 12 pladser, og på intet tidspunkt har benyttelesgraden været over 50 procent, fortæller han.

Hvor stor skal kapaciteten eller benyttelsesgraden være, før I vil investere i et ny system?

- Vi vil starte ud de steder, hvor der er rigtig mange cykler. Vamdrup er af en beskeden størrelse. Det vil være meget at investere for så relativt få cykler. Lige nu har vi ikke planer om at lave det i Vamdrup.

DSB vil i første omgang investere i det nye system ved de stationer, hvor der er hundredvis eller tusindvis af parkerede cykler.

- Lige nu er vi der, hvor vi laver forsøg med det nye system, siger Jørgen Rasmussen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Forløb om udligning er uskønt

Selvom Danmark er et lille land, er der betydelig forskel på de økonomiske vilkår i de enkelte lokalområder. Derfor er det sund fornuft med kommunal udligning, så borgerne kan få i hvert fald nogenlunde ens levevilkår, uanset om de bor i et velhaverområde nord for København eller i en kommune, der for eksempel er udfordret af mange ældre, plejekrævende borgere og lave husstandsindkomster. Ordninger af denne karakter vil nødvendigvis skabe splid. Nogle kommuner vil føle, de skal aflevere for meget, mens andre oplever at modtage for lidt. Men for at acceptere ordningen er det i det mindste nødvendigt, at man lokalt kan forstå den. Her er det tilsyneladende gået helt galt med regeringens udspil til en udligningsreform. Flere borgmestre erkender, at de ganske enkelt ikke begriber resultaterne, selv om regeringen lidt efter lidt er rykket ud med flere detaljer og regnestykker. De frustrerede borgmestre får opbakning fra professor i økonomistyring ved Aalborg Universitet Per Nikolaj Bukh, der kalder forløbet rodet og kaotisk. Bedre bliver det ikke af, at der undervejs havde sneget sig en regnefejl på 200 millioner kroner ind i udspillet. Fejlen er erkendt, undskyldt og rettet. Men ellers mener Socialdemokratiets finansordfører, Christian Rabjerg Madsen, at alt er i bedste orden. Processen har været som ved foregående udligningsreformer, og ingen tal bliver holdt hemmelige. Per Nikolaj Bukh mener til gengæld, at informationerne er kommet for langsomt og kun afleveret under pres. Han foreslår derfor, at den store reform bliver sat på pause. Ligefrem at standse et så omfattende projekt midt under forhandlingerne er nok at gå en kende for vidt. Men det ville klæde regeringen at erkende, at håndteringen har været uskøn, hvilket da også har fået De Konservative og Liberal Alliance til at forlade forhandlingsbordet på grund af manglende informationer, mens Venstre kun tøvende mødte op – ligeledes fordi partiet, følte de på forhånd vidste for lidt.

Kolding For abonnenter

Allan pumpede vand hele natten: Haven forvandlet til en svømmepøl

Annonce