Annonce
Varde

Charlotte og andre bilister: - Der er køkaos på hovedvejene ud af byen

Charlotte Clausen ser en stor bilkø hver morgen. Men selv kører hun uden om. Foto: Morten Nielsen
Erfarne bilister kommer med deres bud på en løsning til hyppige kødannelser syd for Varde. Én peger på problemet. Det er at Esbjerg begynder i en tragt ved Tarp, når man kommer fra Varde.

Varde/Esbjerg: En dame vil ikke medvirke med foto, men hun siger, at hun bruger en time, når hun skal køre fra Varde til sygehuset i Esbjerg - cirka 20 km. Det er altså når man har en tid omkring klokken 08.00 om morgenen på sygehuset, forklarer hun.

Der er et problem for biltrafik, når man skal syd for Varde. Nu er den paradoksale situation opstået, at Varde Kommune er mere interesseret i linjeføringen i Esbjerg Kommune end i egen kommune. Kommunen ønsker en vej fra det sydlige Varde til motorvejsafkørsel 75, Esbjerg N, på E 20-motorvejen. En helt ny vej - mestendels i nabokommunen.

Det med god grund, mener bilister, som JydskeVestkysten har talt med.

Annonce
Lilly Henneberg peger på problem, som en ny vej melem Varde og Esbjerg ville løse. Foto: Morten Nielsen

Jeg ser køen hver morgen

Charlotte Clausen, 49 år, bor i Esbjerg, men arbejder på produktionsskolen i Varde. Hun er på hovedvej 12 i sin bil omkring 07.30 ved Tarp.

- Det er jo meget trafik den modsatte vej. Der holder folk i kø - især omkring Tarp.

- I min retning mod Varde er der ikke så meget trafik. Jeg sidder ikke meget i kø, siger Charlotte Clausen.

Hun bruger nærmest aldrig hovedvej 11 mod Korskro, som fører vardenserne på motorvejsnettet.

Men hun synes, at vardenserne, der arbejder i Esbjerg, burde have en bedre vej. Om morgenen har de, der skal mod syd, et problem.

Vej til Esbjerg N lyder rigtig

Kørelærer Lilly Henneberg fra Oksbøl mener, at både hovedvej 11 og hovedvej 12 er problematiske.

- Problemet fra Varde til Esbjerg er, at vejene ikke deler sig så meget ved Tarp. Så opstår problemet. En ny vej til motorvejsafkørsel Esbjerg N virker som en god idé, siger Lilly Henneberg.

Den vil skabe en ny mulighed for at komme til Esbjerg uden om tragten efter rundkørslen i Tarp.

- Hovedvej 11 mod Korskro er også et problem - især om lørdagen. Men på alle dage er det svært at overhale en traktor her, siger Lilly Henneberg.

Men hun synes især, at køen mod Esbjerg er et problem.

- Der er så meget kø, at jeg tøver med at tage køreelever der til om morgenen de første par gange, de kører bil. I så meget kø, så smutter koblingen let for urutinerede bilister, siger Lilly.

Harry Steensbeck efterlyser mere tålmodige bilister, hvis det skal glide. Foto: Morten Nielsen

Det kunne glide bedre

Harry Steensbeck, 76 år, bor i Nordenskov, og han synes egentlig ikke at hovedvej 12 er så slem. Han bruger dog ofte et alternativ, det vil sige hovedvej 30 Tingvejen til Korskro og så motorvejen ind til Esbjerg, når han har et ærinde der.

- Men jeg kan også finde på at bruge hovedvej 12. Jeg synes ikke, at den er så slem. Bare folk ville køre lidt mindre stærkt, så ville det glide bedre, siger Harry Steensbeck.

Han erkender dog, at han mest bruger hovedvej 12 til Esbjerg efter klokken 08.00.

Hvad angår hovedvej 11 Varde-Korskro, så er den ikke relevant for ham. Her er Tingvejen langt mere nærliggende.

Skiltene 11 og 12 kan vise mod kø eller kø. Foto: Morten Nielsen
Annonce
Forsiden netop nu
Kommentar For abonnenter

Kommentar: Ku' vi andre ikke få sådan en p-billet?

De er slet ikke dumme, politikerne i byrådet. Når de holder møder, trækker tingene af og til i langdrag. Og pludselig bliver de nødt til at afbryde deres møder, fordi de skal til at stille p-skive i deres biler. De føler sig simpelthen generede både af at skulle rende og stille skiverne og så det, at det ofte kniber med overhovedet at finde ledige pladser i området tæt ved rådhuset. JydskeVestkysten fortalte historien i mandags, og mon ikke rigtig mange læsere kunne genkende den irritation, der blusser op i én, når man skal afbryde det, man er midt i, for at stille på den forbandede p-skive? For slet ikke at tale om det der med at tøffe rundt i sin bil for kun at opleve kantstenen tapetseret med parkerede biler, så man slet ikke kan finde en plads, med mindre man er klar på en halv Hærvejsmarch? Men historien bød så også - vi kalder overordnet genren for konstruktiv journalistik - på den helt rigtige løsning og viste vores byrådspolitikere som handlekraftige og løsningsorienterede mennesker. De har nemlig løst hele miseren på en måde, som byder til inspiration for kommunens øvrige borgere. I erkendelse af, at det simpelthen ikke dur det der med at skulle spæne frem og tilbage for at stille p-skiver - man bliver jo afbrudt hver anden time - har politikerne udstyret sig selv med en p-tilladelse til at holde på pladsen foran rådhuset. De fleste i hvert fald. 10 af byrådets 31 medlemmer må i forvejen holde i rådhusets egen p-kælder, og Hans Erik Møller fra Socialdemokratiet springer over, da han kan på grund af en øjensygdom dårligt se noget, så han kører ikke bil. Men resten har altså fået løst deres problem, og spørgsmålet er, om ikke man bare skulle udvide ordningen? Til at begynde med er der på rådhuset mange hundrede ansatte, der hver morgen indleder arbejdsdagen med øvelsen overhovedet at finde en plads i en stadig større periferi omkring rådhuset. Stik dem sådan et p-kort. Så er der alle os andre, som jo også af og til slås lidt med det parkering, ku' vi ikke også få sådan et p-kort? Som byrådspolitikerne selv har erkendt, er det altså forstyrrende at skulle forlade sit arbejde hver anden time for at stille p-skiven, ligesom der jo også om morgenen kan være rift om de pladser, der nu engang er til rådighed, men det ville hjælpe lidt på vores trængsler med sådan en tingest i forruden. Nogle af politikerne, som Socialdemokraternes gruppeformand Søren Heide Lambertsen, synes, at disse p-tilladelser lugter lidt af særligt privilegium - ja, hvor får han det fra? Det er ikke en "idé, der er groet i min have", siger han, der som medlem af økonomiudvalget i øvrigt er sikret en af de forjættede p-pladser i kælderen under rådhuset. Nej, det kan godt være, at idéen ikke er groet i socialdemokratiets rosenhave, men resten af partiets gruppe går nu lidt mere praktisk til værks og har ikke så fine fornemmelser, for de synes altså, det er irriterende med det løberi: Det blev derfor et stort ja-tak til de særlige politiker-tilladelser fra socialdemokraterne. Selv Enhedslistens Sara Nørris, der jo som partimedlem per definition elsker kollektiv trafik og ser privatbilismen som det næstondeste efter Djengis Khan, har strakt hånden frem, fordi hun af og til også bliver nødt til at hive bilen ud af garagen for at kunne nå alle sine gøremål: "Der er nogle, der bor så langt væk fra rådhuset, at det bliver besværligt for dem med offentlig transport, når de også skal passe deres almindelige arbejde før eller efter et udvalgsmøde", som hun siger. God søndag.

Annonce