Annonce
Udland

Chef for krakket bitcoin-børs får betinget dom for datasnyd

Quentin Tyberghien/Ritzau Scanpix
Anklagerne gik efter ti års fængsel for bedrageri. Men 33-årig tidligere bitcoinchef fik betinget dom.

Det førte til stor usikkerhed om bitcoin-valutaen, da japanske MtGox, der på et tidspunkt var den største børs for den digitale valuta, kollapsede i 2014.

For den tidligere chef for børsen, Mark Karpelès, faldt der fredag en dom efter en årelang retssag.

Her idømte en japansk domstol den 33-årige franskmand en betinget dom på to og et halvt år for at manipulere med data.

Det betyder, at han ikke skal i fængsel, medmindre han begår kriminalitet inden for de næste fire år.

Karpelès blev samtidig frikendt for anklager om bedrageri for flere millioner med kunders konti.

Domstolen begrunder dommen med, at Karpelès "har gjort alvorlig skade på brugerne" ved at manipulere med data. Derudover har han "misbrugt sine evner som it-ingeniør og sin position og autoritet".

Karpelès havde ellers erklæret sig uskyldig i både datamanipulation og bedrageri, mens anklagerne gik efter ti års fængsel.

Deres påstand lød, at Karpelès havde bedraget for 341 millioner yen svarende til omkring 20 millioner danske kroner. Det var penge, som han ifølge anklagerne havde brugt på en overdådig livsstil.

Men bedragerianklagerne blev af dommeren afvist, da han ikke mente, at der var blevet gjort økonomisk skade på MtGox.

Han vurderede heller ikke, at Karpelès havde haft slette hensigter.

Her citerede dommeren ekspertudtalelser om, at ejere af små og mellemstore virksomheder ofte låner penge uden ordentlig finansiering. Dommeren mente, at Karpelès havde haft til hensigt at betale tilbage.

Nobuyasu Ogata, Karpelès' advokat, fortæller på sin klients vegne, at det er en meget vigtig dom.

- Det står nu klart, at han er uskyldig i forhold til anklagerne om, at Mark handlede ulovligt for egen vindings skyld, siger advokaten.

MtGox-krakket efterlod en lang række sure investorer.

Børsen lukkede ned i 2014, efter at 850.000 bitcoins - til en værdi af flere milliarder kroner på det tidspunkt - forsvandt fra dens digitale bankbokse.

Bitcoin har de senere år været omdiskuteret og tabt meget værdi.

På sit højdepunkt i december 2017 nåede valutaen en værdi på 20.000 dollar. Den er nu faldet til lige under 4000 dollar.

/ritzau/AFP

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Haderslev

Uddannelser jagter mænd

Leder For abonnenter

JV mener om Radio24syv: Man kan både vinde og tabe udbud

Når det offentlige sender opgaver i udbud, ligger det i sagens natur, at man som byder både kan vinde og tabe. Og det er også naturligt, at når en udbudsperiode udløber, risikerer det firma, der hidtil har løst opgaven, at tabe kampen om et nyt udbud. Men de selvfølgeligheder anfægter ikke de mange tilhængere af Radio24syv, der er dybt skuffede og vrede over, at radiokanalen ikke kan fortsætte efter denne måneds udgang. Lukningen af Radio24syv bliver af kritikere set som politikeres bevidste forsøg på at stoppe en kanal, der har lavet magtkritiske nyheder og satire. Dette blev også af disse kritikere set som årsagen til, at det daværende borgerlige flertal besluttede, at det nye udbud af Radio24syvs sendetilladelse skulle føre til en radiostation med hovedsæde i provinsen. Radio24syvs ejere ønskede på de forudsætninger ikke at søge. Det vakte så stor kritik, at et politisk flertal reagerede med at beslutte et udbud af en internetbaseret DAB-kanal, som ville give Radio24syv en chance for at fortsætte. Men i et udbud hverken kan eller skal politikerne bestemme hvem, der skal løse opgaven. Det har det politisk uafhængige radio og tv-nævn under Kulturministeriet haft til opgave at afgøre. Nævnet valgte så tirsdag eftermiddag, at Radio24syv ikke får den opgave. Det var et chok for mange medarbejdere og lyttere af en station, der i løbet af otte år har revolutioneret taleradio i Danmark. Tak for det. Men det er forkert, at politikerne har lukket Radio24syv. Stationen har tabt til konkurrenten Radio Loud, som af Radio og tv-nævnet er vurderet til på en række opstillede kriterier at have indgivet det bedste bud. På FM-båndet er Radio4 med hovedsæde i Aarhus klar til fra 1. november at blive afløseren for Radio24syv. Radio4 er ejet af en række lokale og regionale medier, herunder Jysk Fynske Medier, hvis største dagblad er JydskeVestkysten. Også Radio4 må risikere at kunne tabe et eventuelt nyt udbud, når den nuværende sendetilladelse udløber om otte år. For den slags udbud kan man både vinde og tabe.

Annonce