Annonce
Indland

Chef i Rigspolitiet slipper for straffesag om bestikkelse

Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Efter mere end to års undersøgelser opgiver Københavns Politi at rejse en straffesag mod ex-afdelingschef.

En tidligere afdelingschef i Rigspolitiet undgår en straffesag om blandt andet bestikkelse.

Sagen er lukket, oplyser en ledende anklager i Københavns Politi til Ritzau.

Afgørelsen om ikke at rejse en sag er truffet efter mere end to års efterforskning. Det var i marts 2017, at Rigspolitiet anmeldte den tidligere afdelingschef Bettina Jensen.

Oplysningen om, at Københavns Politi har sagt stop, kommer fra advokaturchef Dorit Borgaard.

- Efterforskningen har ikke kunnet påvise, at hun har modtaget bestikkelse eller begået andre strafbare forhold i forbindelse med sin ansættelse i Rigspolitiet, siger advokaturchefen.

Dorit Borgaard tilføjer, at efterforskningen har været meget grundig. Et stort skriftligt materiale har været undersøgt, ligesom der har været gennemført en række afhøringer.

Bettina Jensen fratrådte sin stilling i Rigspolitiet i februar 2017. Det skete efter gensidig aftale.

Hun var under mistanke for at have favoriseret bekendte i forbindelse med køb af konsulentydelser. I rollen som afdelingschef gav hun opgaver til konsulenter uden at sætte ydelserne i udbud. Udgifterne løb op i adskillige millioner kroner.

Da dagbladet B.T. havde omtalt problemer med at overholde reglerne, besluttede Rigspolitiet at få lavet en undersøgelse.

Revisionsselskabet PwC konkluderede, at udbudsreglerne kun var blevet overholdt for 38 procent af udgifterne til konsulenter i perioden fra januar 2015 til september 2016.

Reglerne var ikke blevet fulgt i forbindelse med køb af konsulentydelser for cirka 150 millioner kroner, fremgik det af rapporten.

Rigspolitichef Jens Henrik Højbjerg har tidligere indrømmet, at der skete "markante fejl".

- Som politi har vi en særlig forpligtelse til at sikre, at gældende regler overholdes. Det siger sig selv. Og som offentlig myndighed skal vi kunne redegøre for, hvordan borgernes skattepenge anvendes, udtalte han i marts 2017.

Bettina Jensen købte således ydelser for i alt 43,3 millioner kroner fra konsulenterne Mariann Færø, Christine Thorsen og Christian Behrens, uden at der var et lovpligtigt udbud, viste rapporten fra PwC.

I øvrigt har B.T. beskrevet, at hun også gav opgaver til konsulenten Peter Andersen, som hun var på tæt venskabelig fod med.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Mette F: Østdanmark skal betale mere for et land i balance

Læserbrev

Mens regeringen tøver, holder danskerne i kø

Læserbrev: Omtrent fire måneder er der gået, siden den socialdemokratiske transportminister, Benny Engelbrecht, proklamerede i JydskeVestkysten, at han for længst er trukket i arbejdstøjet, og at der fra regeringens side bliver arbejdet hårdt på en ny infrastrukturplan. Noget vi i Venstre selvsagt var glade for at høre. Nu er der som sagt gået over fire måneder, og på kalenderen står der 2020. Mere end et halvt år er gået, siden Socialdemokratiet flyttede ind i regeringskontorerne, og danskerne er endnu ikke stillet en infrastrukturplan i udsigt. Mens trafikken på de danske veje snegler sig afsted, og borgere og virksomheder bruger mere tid på kø og trængsel, kan transportministeren end ikke sætte et årstal på en ny infrastrukturplan. Alle os sydjyder må således gå rundt i uvished – vi ved ikke, om vi er købt eller solgt. Og uvisheden skaber selvfølgelig bekymring. For hvad skal der ske med Ny Midtjyske Motorvej? E45/E20 ved Kolding? Rute 11 fra Korskro til Varde? Eller for den sags skyld opgraderingen af Rute 11 til Tønder? Ingen ved det. Sidste år kom vi i Venstre i mål med en aftale om at investere mere end 110 milliarder kronet i vores infrastruktur frem mod 2030. Investeringer, som ville sikre vækst og bosætning over alt i Danmark. Derfor er det mildest talt bekymrende, at vi i Sydjylland ikke kan vide os sikre på, om de investeringer, som vi i Venstre var med til at aftale, overhovedet bliver til noget. I Venstre vil vi arbejde for, at vi hurtigst muligt bliver indkaldt til forhandlinger om en infrastrukturaftale. Vi kan ikke vente længere. For når borgere og virksomheder holder i kø koster det samfundet 20 milliarder kroner om året. Derfor er en god og sammenhængende infrastruktur helt grundlæggende for fortsat vækst og udvikling. Noget som er altafgørende, hvis vi skal investere i velfærd og grønne løsninger. Så alt imens regeringen har skudt endnu et løfte til hjørne, må vækst og udvikling sættes på pause.

Esbjerg

Narkoman filmede sadistisk vold og voldtægt: Da han blev afsløret, forsøgte han at hænge sig, men endte som dybt hjerneskadet

Annonce