Annonce
forside

Chokbølger i havnen

Læserbrev: Nu lægger byrådet op til den næste store, langvarige, kostbare, usikre byudvikling, som gør op med fjordbyens egenart.

Følger byrådet tidens trend med store byggeklodser ved vandet? Gå en tur i Vejle og se den tætte, høje bebyggelse - eller i Åparkens bankverden. Så ses, hvad vi kan forvente.

Følger byrådet investorers ønsker med den nyligt fremlagte plan, og ser bort fra byplanlæggernes faglige indsigt?

Storcenter-borgmesteren ser kun guld og vækst i "sin største politiske aftale nogensinde". Er dette erhvervsvenlig politik.

Har byrådet fuldt overblik over økonomien i at forvise havnens virksomheder fra byen. Hvad siger Fredericia, som også udvikler boligby på deres havn.

Og i omkostningen ved en stor trafikomlægning med en borgmester tunnel. Husker nogen planen om at føre trafikken på en bro over havnen. Den blev hurtigt glemt.

Bare nedrivning og byggemodning er mange gange større, end da man nedrev midtbyens gamle kvarter og skabte Bredgadepladsen - også en byggeplads uden respekt for byens egenart.

Er der fuldt klarhed over Koldingegnens erhvervsinteresser i en havn, herunder landbruget. Og hvad med det store perspektiv i fremtiden med mere søtransport og mindre lastvognstrafik på motorvejene.

En positiv virkning er allerede ved denne offentliggørelse, at Marina City projektet mister sine investorer, og bliver til det, den bør være - en marina.

I 2005 blev afholdt en arkitektkonkurrence for området syd for åen. Kun én af otte deltagere dristede sig til at gå videre end programmet tillod nord for åen, hvilket var det mest fremsynede. Jeg bidrog selv med min beskedne vision.

Dengang ville byrådet ikke inddrage bare halvdelen af området mellem havn og å. Nu vil man inddrage det hele.

Ja .... tiderne skifter. Politikere bliver udskiftet.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Indland

Henriette Zobel er død 

Leder For abonnenter

Hemmelighedskræmmeri er uhyrligt

Danfoss beviser endnu engang en familieejet virksomheds styrke i forbindelse med sagen om den voldsomme forurening på Himmark Strand på Als. Her dumpede Danfoss med myndighedernes tilladelse årligt tonsvis af flydende industriaffald i 1950’erne og 1960’erne. Man vidste dengang ikke bedre, og Danfoss kan juridisk ikke gøres ansvarlig for udledningen. Jura og moral er imidlertid vidt forskellige ting. Og det moralske ansvar tager Danfoss på sig. Derfor er koncernen frivilligt gået i spidsen for det arbejde, som efter planen skal gøre området giftfrit senest i 2023. På egen hånd har Danfoss desuden iværksat den forundersøgelse, der skal afdække problemet. Sådan handler et firma, der skeler mere til anstændighed end bundlinje. Storsind i den målestok kan man udvise, når ejerne ikke er udenforstående aktionærer med et fuldt legitimt ønske om det maksimale udbytte af deres investering. Her har vi i stedet at gøre med familien Clausen, der ved denne og talrige andre lejligheder har bevist deres engagement i lokalsamfundet. Samme redelighed kunne man ønske sig fra Sønderborg Kommune. Her er der imidlertid spillet med beklageligt fordækte kort i denne sag. En aktindsigt afslører, at kommunaldirektør Tim Hansen forsøgte at mørkelægge et møde om forureningen mellem kommunen samt repræsentanter for Danfoss og regionen sidste år i oktober. Penge var motivet til hemmelighedskræmmeriet. Et udviklingsselskab var langt fremme med planerne for ferieområdet Nordals Ressort. I den forbindelse ville det være særdeles ubelejliget, hvis pressen begyndte at skrive om en kraftig forurening kun godt en kilometer fra ferieparadiset – mente altså kommunaldirektøren. En række eksperter vurderer samstemmende, at kommunaldirektøren hermed groft har overtrådt reglerne. Hvis det er tilfældet, må det naturligvis have konsekvenser. Men allerede nu kan der faktisk fældes en dom over Tim Hansen: Sådan handler en kommunal topchef, der skeler mere til bundlinjen end anstændigheden.

Annonce