Annonce
Tønder

Christina vil sælge tøj til høje kvinder: - Alle skal kunne finde noget, de kan passe

Christina Hardegård er 183,5 centimeter, og fik tidligere på året bevilliget 60.000 kroner i LAG-midler til at starte webshoppen Tall Essentials, hvor hun vil forhandle tøj til kvinder på 180 centimeter og over. Foto: Anna Schjødt Larsen.
Christina Hardegård er over 180 centimeter høj, og det har gennem hendes liv gjort det svært at finde tøj, der passer. Derfor har hun startet virksomheden Tall Essentials, som gennem en webshop skal sælge tøj til høje kvinder.

Løgumkloster: Når man som Christina Hardegård fra Løgumkloster kan bryste sig af en højde på 183,5 centimeter, er det ikke altid lige nemt at komme hjem fra en shoppetur med et par bukser, som ikke stumper.

Derfor har hun startet virksomheden Tall Essentials, som er en webshop med tøj til høje kvinder.

Idéen fik hun efter, at hun meldte sig ind i Facebook-gruppen "Høje kvinder på hæl", som er en gruppe for kvinder på 180 centimeter og over. Gruppen har omkring 3800 medlemmer.

- I Facebookgruppen kunne jeg se, at der er et marked for en dansk webshop med tøj til kvinder over 180 centimeter. Mange af medlemmerne har de samme frustrationer, når det kommer til at købe tøj, som jeg har, fortæller Christina Hardegård og fortsætter:

- Når man er over 180 centimeter høj, så matcher man jo ikke standard-størrelserne. Og jeg vil gerne hjælpe høje kvinder til at føle sig mere normale. Selvom vi er høje, er vi jo helt almindelige mennesker, som alle andre. Jeg har aldrig haft problemer med min højde - kun når jeg køber tøj, siger hun.

Annonce

Når man er over 180 centimeter høj matcher man jo ikke standard størrelserne. Og jeg vil gerne hjælpe høje kvinder med, at føle sig mere normale. Selvom vi er høje, er vi jo helt almindelige mennesker, som alle andre.

Christina Hardegård, kvinden bag Tall Essentials.

Pris og pasform

Hovedfokus på webshoppen bliver basisvarer, og i særdeleshed bukser, som Christina Hardegård har erfaret er dem, der er sværest at finde i den rigtige størrelse.

- Det bliver et miks af almindelige bukser, som måske har et ekstra opsmøg, så man kan lægge dem ned, og bukser i rålængde. Det vil sige bukser som har en fast længde, som skulle være lang nok til alle, og som man så kan tage med til sin lokale skrædder og få syet op, fortæller Christina Hardegård.

For Christina Hardegård er det vigtigt, at alle skal kunne finde noget de kan passe, og til en pris, der er til at betale.

- På Tall Essentials skal man kunne gå ind og være sikker på, at man kan finde noget, der passer. Det er jo det problem, mange høje kvinder ellers har - at man ikke kan gå ind på en normal webshop og være sikker på, at man kan passe de varer, de har. Derudover er det også vigtigt at prisen er rimelig. Høje kvinder skal også have muligheden for at få tøj til billige penge. Mit mål er, at prisen for et par cowboybukser kommer til at ligge på 500 kroner, siger Christina Hardegård.

Lang proces

I starten af året fik Christina Hardegård bevilliget 60.000 kroner i LAG-midler til at starte webshoppen op, og det var med til at sætte skub i tingene. Hun kommer dog stadig til at arbejde fuldtid ved siden af opstarten af Tall Essentials.

- Jeg regner ikke med at få løn ud af Tall Essentials det første år. Der skal pengene gå til reinvestering, så vi kan blive større. Min drøm er at nå ud til hele Danmark, og senere også resten af Norden, fortæller hun.

At få webshoppen op at køre, og forhåbentlig også gøre den succesfuld, kræver sit, og Christina Hardegård ved, at hun har et stort arbejde foran sig.

- Min mand og jeg har aftalt, at hvis det bliver for meget, så siger han til, lyder det fra Christina Hardegård, som til daglig arbejder som selvstændig konsulent, og er mor til fire børn i alderen tre-otte år.

Fokus på webshoppen bliver basisvarer, og især bukser, som er særligt svære at finde i den rigtige længde, når man er over 180 centimer høj. - Det skal være nemt at finde noget, man kan passe, fortæller Christina Hardegård. Foto: Anna Schjødt Larsen.

Produktion

Selvom idé og den indledende finansiering er på plads, går der dog lidt tid, før Tall Essentials åbner.

Webshoppen er nemlig stadig i opstartsfasen, og når man starter en webshop op helt fra bunden er der af gode grunde mange ting, der skal styr på. Både i forhold til det praktiske med at oprette en hjemmeside, men i høj grad også i forbindelse med produktion og leverandør.

- Projektidéen er jo lavet, men det tager lidt tid at få produktionen op at stå. Jeg vil gerne starte småt ud med et begrænset sortiment, så jeg ikke får en stor overproduktion. Men det gør selvfølgelig også, at jeg ikke er topprioritet hos leverandørne, konstaterer Christina Hardegård.

I forhold til tøjets design og pasform, har Christina Hardegård indgået et samarbejde med den lokale skrædder Maria Brink, som udover at kvalitetssikre tøjet også vil sælge og udleje gallakjoler på webshoppen.

Christina Hardegård regner med at få styr på de første leverancer i sommerferien og kunne åbne Tall Essentials 1. september.

Tall Essentials er stadig i opstartsfasen, men Christina Hardegård regner med at kunne åbne webshoppen 1. september. Foto: Anna Schjødt Larsen.
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

PostNord er en dødssejler

I årevis har fusionen mellem Post Danmark og det svenske Posten AB til PostNord i 2009 været et problembarn. Der er nemlig så store forskelle mellem Danmark og Sverige, at det har vist sig nærmest umuligt at få fællesskabet til at fungere. Mens Danmark er en digital spydspids, bliver der fortsat ekspederet masser af fysiske breve og dokmenter via posten hos vores nordiske naboer. Og skønt man kan begræde det traditionelle brevs forsvinden i vores land, er udviklingen uafvendelig. Situationen i Danmark har siden 2012 udløst adskillige årsregnskaber med blodrøde tal, hvilket har belastet hele PostNord i fatal grad. I det seneste årsregnskab for 2018 havde den danske del af forretningen et minus på over en milliard kroner. Noget tyder på en bedring i økonomien, men prisen har været høj i form af massefyringer og bestandigt forringet service. Imens fortsætter brevmængden med at falde på grund af den digitale kommunikations fortsatte fremmarch kombineret med alt for lange leveringstider på fysiske breve. Nu er flere partier så åbne for at forlade postsamarbejdet. De nye toner er der grund til at være tilfreds med. For nok er situationen lige nu slem. Men fremover vil den blive endnu værre. Også hos vores naboer vil den moderne kommunikation vinde stadig mere frem. Det er ganske enkelt for hurtigt, bekvemt og billigt at holde digital kontakt med både venner, familie og myndighederne til, at fysiske breve på sigt kan overleve i større omfang. Det gælder også i Sverige. PostNord er med andre ord en dødssejler, det ikke vil være klogt at holde fast i. Lad os få lukket virksomheden, inden vi bruger endnu flere penge på at forlænge dens skrantende eksistens. Naturligvis skal det også fremover være muligt at sende fysisk post i Danmark. Men der er bestemt ingen grund til at genopbygge et nationalt postvæsen. I stedet bør politikerne se på muligheden for at betro opgaven til private aktører. Dyrere og ringere end den nuværende ordning kan det umuligt blive.

Annonce