Annonce
Kolding

Citychef tror ikke længere på outlet i Kolding

Nu står også citychef Mette Schumacher frem og fortæller om sin manglende tillid til, at firmaet bag outletplanerne kommer i havn med outletcentret i Kolding. Illustration: Tegnestuen Mejeriet

Citychef i Kolding, Mette Schumacher, fortæller, at hun helt har mistet troen, at projektet nogensinde bliver til virkelighed. Hun efterlyser en plan B.

Kolding: Det bliver aldrig til noget med det planlagte outletcenter i Kolding.

Det er den kontante udmelding fra citychef i Kolding, Mette Schumacher, i kølvandet på, at Socialdemokratiet mandag som tidligere bebudet trak sin støtte til outlet i midtbyen. Også borgmester Jørn Pedersen (V) har meldt ud, at han mere og mere mister troen på outlet for hver dag, der går, uden at der er nyt fra projektudviklerne bag outlet.

- Jeg tror ikke på det mere. Jeg har været optimistisk i lang tid, men de melder ikke noget ud, så troen er der ikke længere hos mig. De har trukket det meget længe nu, og det kunne have været rart med nogle udmeldinger, for så kunne troen måske stadig have været der hos folk. Hvis de vil have, at folk stadig skal have tillid til deres planer om outlet, så må de snart melde noget ud omkring en investor, siger Mette Schumacher.

Tror du ikke, det kan ødelægge outlet-folkenes planer, at du og andre går ud og siger, at I ikke tror på projektet mere?

- De har haft så sindssyg lang tid og har fået forlængelser og alt muligt, siger Mette Schumacher.

Annonce

Outlet

Det er planen, at outletcentret med butikker og boliger skal etableres ved Holmsminde og Riberdyb.Kolding Kommune udstedte byggetilladelse i juni i år, og firmaet bag outletplanerne har indtil juni næste år, før det skal være i gang med byggeriet.

Plan b

Hun mener, at det er helt på sin plads, at politikere og borgerne i Kolding nu begynder at diskutere, hvad området ved Holmsminde og Riberdyb, der ellers er udset til at huse outletprojektet, kan bruges til i tilfælde af, at outletcentret aldrig bliver en realitet.

- Det er vigtigt at have en plan b, og det håber jeg også, at politikerne har. Det her projekt har kørt i mange år, så vi kan ikke vente 1000 år mere på at finde ud af, hvad der så skal være, hvis der ikke kommer et outletcenter. Jeg tror, der er en plan b, man hurtigt kan sætte i værk, siger Mette Schumacher.

Hun ser gerne, at der bliver bygget boliger i outletområdet, bl.a. penthouselejligheder.

- En stor biograf i midtbyen ville også være fantastisk. Desuden bør vi have en masse boliger, for det mangler der i midtbyen. De vil komme til at ligge godt ned til åen, mener citychefen.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Naturligvis har bro følger

Før etableringen af den faste forbindelse over Storebælt var den ingen ende på bekymringerne. Fisk, fugle og pattedyr ville blive truet, måtte man dengang forstå. Efter hensynet til samfundets interesser samt følgerne for flora og fauna blev holdt op mod hinanden, blev bro og togtunnel alligevel bygget. Som bekendt gik verden ikke under. Nu foreligger en rapport om de naturmæssige konsekvenser af en bro mellem Als og Fyn. Vurderingen blev udarbejdet i januar, men er først nu offentliggjort. Forklaringen på forsinkelsen er ukendt, men måske har Vejdirektoratet slet og ret skammet sig over konklusionens banalitet. Broen vil medføre uoprettelig påvirkning af natur og dyrelivet både i anlægs- og driftsfasen. Naturen vil blive påført skader, der ikke kan gøres om, vurderer specialisterne således. Og ja, det er givetvis korrekt. Sådanne konsekvenser ligger i anlægsarbejders natur. Selv en mindre cykelsti forandrer landskabet for bestandigt. Musereder bliver ødelagt, frøer fordrevet og regnormene kan ikke længere komme op. Men skulle man af den grund undlade at sikre børns liv og førlighed på skolevejen? Svaret giver vist sig selv. Naturligvis er sammenligningen sat på spidsen og konsekvenserne af et brobyggeri ulig større end følgerne af en cykelsti. Men der kan alligevel drages nogenlunde ens konklusioner. Fordele og ulemper skal afvejes. Vi skal passe på vores miljø – ikke mindst når der er tale om et sårbart område som farvandet mellem Als og Fyn. Vil byggeri og drift have katastrofale konsekvenser for naturen, må planerne opgives. Broen skal heller ikke etableres, hvis det ikke giver overordnet mening økonomisk og samfundsmæssigt. Til gengæld skal der bygges, hvis hensynet til vores fælles bedste taler for det, og der ikke er udsigt til virkelig alvorlige skader på omgivelserne. Vi må ikke ende samme sted, som vores naboer mod syd, hvor naturklager kan forsinke etableringen af vigtig infrastruktur i år eller nogle gange ligefrem årtier.

Team Esbjerg

Dagens gode nyhed: Esbjergs håndbolddronnning laver ny aftale - derfor forlænger Estavana Polman

Annonce