Annonce
Kolding

Contrans dropper ansøgning om hvilehus til udenlandske chauffører

Contrans-direktør Henrik Hansen er træt af den polemik, hans ansøgning om at bygge et hvilehus til sine udenlandske chauffører har skabt. Arkivfoto: Jakob Schultz

Transportfirmaet Contrans vil ikke bygge hvilehus til sine chauffører alligevel. - Jeg er træt af den polemik, sagen har skabt, siger direktør Henrik Hansen.

Kolding: Der bliver ikke bygget noget hvilehus til udenlandske chauffører ved transportfirmaet Contrans på Merkurvej alligevel.

Nu meddeler direktør Henrik Hansen nemlig, at Contrans trækker sin ansøgning om at få lov til at bygge det omstridte hus tilbage.

- Jeg er træt af al den polemik, sagen har skabt. Det havde jeg ikke i min vildeste fantasi forestillet mig. Så nu opgiver vi at bygge en velfærdsbygning til vores chauffører og indgår i stedet i en dialog med Kolding Kommune og Business Kolding om, hvordan vi kan få skabt en bred løsning på det her problem for alle Koldings transportvirksomheder, siger Henrik Hansen.

I søgte jo om lov til at bygge en bygning, hvor jeres chauffører måtte overnatte og sove, men byrådets flertal ville kun give tilladelse til korte hvil i bygningen. Kunne I overhovedet bruge sådan en tilladelse til noget?

- Det kunne vi godt, for så kunne vores chauffører alligevel få mulighed for at lave lidt mad og komme i bad, mens de fortsat måtte sove i deres lastbiler. Men det bliver ikke til noget nu, og nu vil jeg bare gerne have lukket den her sag, siger Henrik Hansen.

Annonce

Sagen kort

Contrans har søgt om lov til at bygge en velfærdsbygning med 30 sovepladser til sine udenlandske chauffører.I mandags gav et spinkelt flertal i byrådet bestående af V og K tilladelsen på betingelse af, at chaufførerne ikke må sove, men kun hvile i bygningen.

Resten af byrådet stemte imod med bl.a. de begrundelser, at de udenlandske chauffører er social dumping, og at der ikke må være beboelse i industrikvarterer.

Udenlandske chauffører, som sover i deres lastbiler, er et stort problem på villaveje og rastepladser.

Ny lovgivning vil om kort tid forbyde, at chaufførerne overnatter i deres førerhuse.

Underligt forløb

Borgmester Jørn Pedersen (V) forstår godt Contrans-direktørens beslutning "alene af den årsag, at seriøsiteten i den her debat ikke har været på et højt niveau".

- Som jeg forstår det, er Contrans træt af at blive mistænkt for ikke at ville overholde de betingelser, vi satte for tilladelsen til et hvilehus, siger borgmesteren med henvisning til Socialdemokraternes, Enhedslistens, SF's, De Radikales og Dansk Folkepartis modstand mod at give tilladelse til hvilehuset på Merkurvej.

Borgmesteren mener, at sagen har haft "et underligt forløb", og at den fik nogle dimensioner, som slet ikke har med planlægning og forsøg på at mindske de udenlandske chaufførers generende og svinende ophold på rastepladser og villaveje at gøre.

- Vi kan jo ikke gøre noget ved EU-reglerne i byrådet, og så længe de er, som de er, så vil vi have udenlandske chauffører på vores veje. Så nu forventer jeg, at hele byrådet vil støtte op om vores forslag om at finde en bred løsning på problemet, sådan som alle partierne også var enige om, inden de løb fra det i byrådet, siger Jørn Pedersen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Forløb om udligning er uskønt

Selvom Danmark er et lille land, er der betydelig forskel på de økonomiske vilkår i de enkelte lokalområder. Derfor er det sund fornuft med kommunal udligning, så borgerne kan få i hvert fald nogenlunde ens levevilkår, uanset om de bor i et velhaverområde nord for København eller i en kommune, der for eksempel er udfordret af mange ældre, plejekrævende borgere og lave husstandsindkomster. Ordninger af denne karakter vil nødvendigvis skabe splid. Nogle kommuner vil føle, de skal aflevere for meget, mens andre oplever at modtage for lidt. Men for at acceptere ordningen er det i det mindste nødvendigt, at man lokalt kan forstå den. Her er det tilsyneladende gået helt galt med regeringens udspil til en udligningsreform. Flere borgmestre erkender, at de ganske enkelt ikke begriber resultaterne, selv om regeringen lidt efter lidt er rykket ud med flere detaljer og regnestykker. De frustrerede borgmestre får opbakning fra professor i økonomistyring ved Aalborg Universitet Per Nikolaj Bukh, der kalder forløbet rodet og kaotisk. Bedre bliver det ikke af, at der undervejs havde sneget sig en regnefejl på 200 millioner kroner ind i udspillet. Fejlen er erkendt, undskyldt og rettet. Men ellers mener Socialdemokratiets finansordfører, Christian Rabjerg Madsen, at alt er i bedste orden. Processen har været som ved foregående udligningsreformer, og ingen tal bliver holdt hemmelige. Per Nikolaj Bukh mener til gengæld, at informationerne er kommet for langsomt og kun afleveret under pres. Han foreslår derfor, at den store reform bliver sat på pause. Ligefrem at standse et så omfattende projekt midt under forhandlingerne er nok at gå en kende for vidt. Men det ville klæde regeringen at erkende, at håndteringen har været uskøn, hvilket da også har fået De Konservative og Liberal Alliance til at forlade forhandlingsbordet på grund af manglende informationer, mens Venstre kun tøvende mødte op – ligeledes fordi partiet, følte de på forhånd vidste for lidt.

Kolding For abonnenter

Allan pumpede vand hele natten: Haven forvandlet til en svømmepøl

Annonce