Annonce
Erhverv

Coronafrygt har kostet verdenshandel milliarder

Edgar Su/Reuters
Danske virksomheder kan savne leverancer som følge af coronaudbrud i Kina, vurderer Dansk Erhverv.

Et udbrud af sygdom som følge af coronavirus i Kina har kostet et firecifret tab af menneskeliv og har lukket store områder i kinesiske storbyer såsom Wuhan.

Annonce

Og noget tyder på, at det også kommer til at sætte et solidt mærke i verdenshandlen og efterlade en milliardregning.

Dansk Erhverv har på baggrund af tal fra konsulenthuset Sea Intelligence om trafikken med containerskibe regnet sig frem til, at udbruddet kan have kostet milliarder af kroner i verdenshandlen.

Omkring 90 procent af verdenshandlen foregår via containerskibe. Derfor er tallene en indikator for, hvor stor betydning udbruddet har fået økonomisk.

Et fald har både direkte omkostninger for rederier såsom danske Mærsk, der lever af at sejle containere med varer på verdens have.

Men fagchef for international handel i Dansk Erhverv Michael Bremerskov Jensen peger på, at det også kan gøre ondt i den danske tøjbranche.

- Når vi ser en ret drastisk nedgang i det, der bliver sendt afsted fra Kina til Nordeuropa, kan vi regne ud, at der er rigtig mange danske importører, der ikke får deres varer fra Kina, siger han.

- Ikke mindst i tøjbranchen føler man det ret voldsomt, fordi den har nogle sæsonbestemte varer, som ikke kan sælges på et andet tidspunkt.

Af tallene kan man se, at selv hvis man tager højde for det traditionelle fald i trafik i forbindelse med det kinesiske nytår, er der røget 12 procent af containertrafikken fra Asien til Nordeuropa mellem uge 5 og 12.

Det svarer til, at alle containerskibene i den periode tog fri i en hel uge. I alt er der sejlet 290.000 færre containere i den periode.

Normalt er en container, der sejler fra Asien til Nordeuropa mellem 25.000 til 50.000 dollar værd. Hvis man lægger en gennemsnitsværdi på 35.000 dollar, svarer den tabte trafik til Nordeuropa til en værdi på 70 milliarder kroner.

- Mit gæt er, at det kommer til at have en eller anden negativ påvirkning i regnskabstallene fra flere danske virksomheder, siger Michael Bremerskov Jensen.

- Hvor meget er svært at spå, men de tal vi har fra containertrafikken, tyder på, at det kommer til at kunne ses.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Merkel holder drømmen om Europa i live

For en uges tid siden gik en sød historie sin sejrsgang i tyske medier og på sociale platforme. Landets kansler, Angela Merkel blev fotograferet i en kø i en dagligvarebutik med sin indkøbsvogn. To ruller toiletpapir og fire flasker hvidvin. ”Eine wie uns” som det hed sig i masser af opslag på nettet efterfølgende. Ingen hamstring. Fornuftig prioritering. Og kansleren betalte endda med kreditkort og ikke kontanter, som man ellers ofte gør hos vores naboer. Lederskab i det små. Merkel viser også lederskab i det store. Hvor lande i hele Europa, inklusive Danmark, har dukket sig, mens et coronahærget Italien har bedt om hjælp, trådte Merkel straks til. Tyskland henter syge italienere til tyske hospitaler. Tyskland henter også syge franskmænd. Fordi man har overskuddet. Fordi man kan. At man samtidig opbygger viden i det tyske sundhedsvæsen, der senere kan komme tyske patienter til gavn, er en kærkommen sidegevinst. Tyskland sender også respiratorer til Spanien. Deler ud af sit overskud. Tyskland viser sig også i coronakrisen fra sin bedste side, som vi har set det i række krisestunder i nyere europæisk historie. Wir schaffen dass, er budskabet fra Merkel igen og igen, og hun sætter sig selv og sit land forrest. Det bør vi alle være taknemmelige for. Uden Tyskland, intet Europa fristes man til at konkludere. Den danske stat har handlet hurtigt og konsekvent på coronakrisen. Der er grund til at håbe, at vi derfor kan komme relativt let igennem den set i sundhedsfagligt perspektiv. Måske også økonomisk. Det er dog værd at holde fast i, at Corona er grænseoverskridende, og vejen tilbage på den anden side løses ved at tænke og handle grænseoverskridende. Det ville derfor klæde os at stå side om side med Tyskland i både ord og handling. Også mens det er svært. Der er en udløbsdato på Angela Merkel. Tiden som kansler rinder ud i 2021. For Europas skyld er der grund til at håbe på, at også hendes efterfølger tager et ansvar, der rækker ud over Tysklands grænser. For uden tysk lederskab, smuldrer Europa.

Erhverv 112

Modefirma har sagt farvel til 15 ansatte: 2020 handler kun om at begrænse tabet

Kolding

Plejehjem har nu haft ni smittetilfælde med corona: To plejehjemsbeboere er indlagt

Annonce