Annoncørbetalt indhold

Coronakrisen fik e-handlen til at vokse

PR-foto credit

Denne artikel indeholder sponsoreret indhold

Det var ikke kun brugen af håndsprit, der eksploderede under coronakrisen – også e-handlen oplevede en mærkbar stigning, da regeringen lukkede den fysiske handel ned. 


Annonce

Coronakrisen fik danskerne til at rykke online. For mens indkøbscentre og strøgbutikker stod tomme i længere perioder, var udviklingen i trafik til deres digitale modstykker anderledes positiv. Den danske e-handel oplevede nemlig en anseelig vækst under Covid-19-epidemien.

Betalingskortsstatistikker fra Nationalbankens viser således, at danskernes indkøb steg med knap 9 procent under under coronakrisen. (Kilde: Danmarks Statistik)

På den måde har coronakrisen været en indirekte katalysator for en vækst i dansk e-handel, hvor den i andre brancher har været årsag til den direkte modsatte udvikling.


Detailhandlen rykker i stigende grad online

Det stigende antal online kunder har ikke kun betydet vækst til eksisterende webshops, men også ankomsten af helt nye digitale butikker.

Kundernes efterspørgsel på e-handel betyder nemlig, at detailhandlens interesse i online handel også er vokset – såvel i det vestjyske som på landsplan.

I vestjysk regi har man i Ringkøbing-Skjern Kommune afholdt kurser i e-handel for de lokale forretningsdrivende for at klæde dem bedre på til at være konkurrencedygtige på det digitale marked. (Kilde: Danmarks Statistik)

Detailhandlens interesse i e-handel har også kunnet mærkes i bureaubranchen, hvor mangen webbureau har fået flere ordrer på webshops og online markedsføring.


Udenlandske webshops fik færre danske ordrer

Selvom danskerne har været flittigere til at lægge varer i de digitale indkøbskurve i danske webshops, forholder det sig faktisk lige omvendt med de udenlandske webshops. Her faldt gennemsnitsordren i andet kvartal med 22 % sammenlignet med samme periode i 2019. (Kilde: Dansk Industri)

Den lavere ordreværdi kan hænge sammen med et fald i køb af rejser hos udenlandske bureauer, som også figurerer i statistikken over e-handel. En plausibel grund kan dog også danskernes ønske om at støtte det danske forretningsliv, som overordnet set har skrantet under coronakrisen.

Men der er ingen tvivl om at man i fremtiden kommer til at se flere og flere webshops, så de danske detail butikker har en chance for at overleve hvis der kommer nye kriser. Derudover så er der heller ingen tvivl om at de handlende er blevet mere og mere trænet til at handle på nettet end man var før coronakrisen, da de fleste er blevet tvunget til at fortage en række af deres handler på nettet.

Derfor er det blevet et must for enhver butik at have både en fysisk butik og en webshop, så de er tilgængelige uanset om deres fysiske butik er åben eller ej.

Denne artikel indeholder sponsoreret indhold

Om Annoncørbetalt indhold

Annoncørbetalt indhold er et annonceformat, der er blevet til i samarbejde mellem Jysk Fynske Mediers kommercielle afdelinger og en annoncør.

Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle medarbejdere er således ikke involveret i nogen faser af udviklingen af det betalte indhold. Lige som annoncørerne ikke har nogen indflydelse på det redaktionelle indhold på Jysk Fynske Mediers nyhedssites.

Når en artikel er markeret med ’annonce’ eller ‘annoncørbetalt indhold’, betyder det, at en annoncør har betalt for artiklen og har haft indflydelse på indholdet i den konkrete artikel.

Annoncørbetalt indhold skal leve op til Jysk Fynske Mediers nyhedssites øvrige stil, tone og den generelle kvalitet, som læserne normalt forventer sig at møde.

Annoncørbetalt indhold vil altid være tydeligt afmærket med ‘Annoncørbetalt indhold’ og annoncørens logo for at gøre det tydeligt for vores læsere, at artiklen er betalt. Desuden vil valg af skrifter, farver og design adskille sig fra Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle artikler for at undgå forveksling.