Annonce
Esbjerg

Cowi erkender fatal regnefejl ved supercykelstibro: Refunderer halvdelen af regningen

Supercykelstibroen med omgivelser, som planen var. Den bliver ikke til noget, og nu har Cowi og Esbjerg Kommune indgået aftale om økonomisk kompensation for den fejl, Cowi begik. Visualisering: Esbjerg Kommune.
Cowi påtager sig det primære ansvar for, at supercykelstiprojektet over banelegemenet ved Esbjerg Banegård ikke bliver realiseret og betaler millionkompensation.
Annonce

Esbjerg Kommune: Rådgivningsfirmaet Cowi påtager sig nu hovedparten af skylden for den regnefejl, der sendte budgettet for den omdiskuterede supercykelstibro over banelegemet ved Esbjerg Banegård til så astronomiske højder, at Esbjerg Kommune endte med at droppe projektet.

Det betyder samtidig, at Cowi betaler økonomisk kompensation til Esbjerg Kommune i størrelsesordenen 2,4 millioner kroner.

Det oplyser formanden for Teknik & Byggeudvalget, Søren Heide Lambertsen (S), til JydskeVestkysten.

Som tidligere omtalt i JydskeVestkysten i december viste det sig efter nye beregninger fra Cowi og et forgæves udbud af arbejdet med anlæggelse af broen, at den ville blive omtrent dobbelt så dyr at bygge, som rådgivningsfirmaet Cowi tidligere mente, at den kunne opføres for. Oprindelig blev den samlede pris anslået til cirka 26 millioner kroner inklusive rådgiverbistand og andet, hvoraf en statslig supercykelstipulje ville finansiere godt 10 millioner kroner.

Kort om

  • Allerede i august i år kunne JydskeVestkysten via en aktindsigt i en korrespondancen mellem Esbjerg Kommune og rådgiveren Cowi, afsløre, at en såkaldt tredje parts-validator havde påvist en fejl i Cowis beregning af cykelstibroens bæreevne. Fejlen fik licitationen på projektet udsat til efteråret sidste år, men de indkomne bud endte med at understøtte, at det var umuligt at bygge broen inden for budgettet.
  • Finansieringen af cykelstibroen var sammensat således:
  • Byfornyelsesmidler i alt over budgetårene: 11 millioner kroner (byfornyelsesmidler kommer fra staten, men disponeres af kommunerne selv til eksempelvis fornyelse af et område, bygninger eller projekter, der på anden vis styrker bosætningen).
  • Supercykelstipuljen i alt over årene: 10,2 millioner kroner.
  • Esbjerg Kommune (anlæg): 4,3 millioner kroner.
  • Dertil kom en kommunal udgift på 560.000 kroner til køb af et areal på Exnersgade fra BaneDanmark.
Annonce

God tone

I en pressemeddelelse er Peter Hostrup Rasmussen, direktør for COWIs infrastrukturafdeling, citeret for følgende kommentar til den netop indgåede aftale om kompensation til kommunen:

"Der er flere årsager til, at de samlede anlægsomkostninger overskrider budgettet. Den væsentligste skyldes, at COWI begik fejl i den indledende projektering af den foreslåede broløsning. Det beklager vi over for både Esbjerg Kommune og borgerne. Det er ikke i overensstemmelse med vores sædvanlige standarder og praksis. Vi ønsker altid at leve op til vores reelle ansvar og lande den bedst mulige løsning med vores kunder. Derfor er vi også glade for, at vi i god tone har indgået en aftale om en økonomisk kompensation med Esbjerg Kommune, som vi igennem mange år har haft et godt samarbejde med."

Annonce

Ser fremad

Søren Heide Lambertsen ærgrer sig over, at broprojektet ikke bliver realiseret, men ønsker nu at se fremad:

- Jeg er glad for, at vi har kunnet lande en fornuftig aftale med COWI. Nu gælder det om at se fremad, og vi vil fra kommunens side fokusere på mulighederne for en alternativ rute for supercykelstien.

Hvor meget udgør de 2,4 millioner kroner i kompensation af det samlede honorar?

- En stor del, vel omkring halvdelen. Jeg synes, vi har fundet en fornuftig aftale og landet en kompensation, der står mål med fejlen, siger udvalgsformanden.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Haderslev

Lille Bent blev reddet mange gange - selv havde han kun ét ønske: - Bare, jeg dog snart må dø, så jeg kan være sammen med min mor!

Annonce