Annonce
Nordtyskland

Cykelentusiast ønsker at bremse jernbaneprojekt

Skinnerne ligger der allerede, men har ikke været i brug i årevis. Og det skal de heller ikke, hvis det står til Tim Meyer-König.
Et letbane gennem Flensborg vil ødelægge meget og formentlig koste dyrt, mener cykelentusiasten Tim Meyer-König, der har forsøgt at nå til bunds i projektet.
Annonce

FLENSBORG: Tog, der standser midt i Flensborg. Her er Tim Meyer-König mildest talt skeptisk. Han deler ikke drømmen om en banegård ved den nuværende busstation. Tværtimod ringer alle alarmklokker hos ham i forbindelse med de planer, som privatbanen Norddeutsche Eisenbahngesellschaft Niebüll har fremlagt.

Tim Meyer-König står bag blokken BikeLog, hvor han kæmper for en bedre infrastruktur til cyklister i Flensborg. Nu har han researchet i ugevis og fremsætter 22 argumenter mod banegården i det indre Flensborg.

Annonce

Studerende håber

Debatten er blusset op igen, efter repræsentanterne for de studerende på de videregående uddannelser i Flensborg har støttet ideen om en jernbane i centrum med stoppesteder ved universitetsområdet og midtbyen. Både det liberale FDP og den danske SSW-gruppe i Flensborgs byråd bakker op om planen.

Tim Meyer-König er irriteret over, at der kun er få konkrete informationer.

- Derfor er det mit mål at samle alle kendsgerninger, spørgsmål og svar, forklarer Tim Meyer-König.


For mig ligner det næsten en klassiker, hvor man sætter gang i et projekt, som skatteyderne bærer risikoen for, mens virksomheden får fortjenesten uden at sætte noget væsentligt på spil.

Tim Meyer König.


Han frygter blandt andet et tresporet forløb på den sidste del af strækningen frem mod busstationen.

- Her vil der være behov for et areal, der medfører et massivt indgreb i Flensborgs centrum, vurderer Tim Meyer-König.

Samtidig mener han, projektets achilleshæl er den 1,8 kilometer lange strækning i centrum, hvor mange skarpe sving og hensynet til støjgener for beboerne betyder, at togene maksimalt kan køre 30 kilometer i timen.

Tim Meyer-König tvivler også på økonomien i projektet og tror, størsteparten af pengene ender med at være offentlige tilskud.

- For mig ligner det næsten en klassiker, hvor man sætter gang i et projekt, som skatteyderne bærer risikoen for, mens virksomheden får fortjenesten uden at sætte noget væsentligt på spil, forklarer Tim Meyer König.

Annonce

Sund økonomi

Som chef for Norddeutsche Eisenbahngesellschaft Niebüll, kan Ingo Dewald ikke følge argumentet.

- Trods alt har emnet i årtier og formentlig af gode grunde været en del af delstatens plan for den kollektive trafik. Efter vores opfattelse bekræfter det økonomien, siger Ingo Dewald.

Endnu er der ikke truffet nogen beslutning om sagen på delstatsniveau. I Flensborg har det hidtil ikke været muligt at finde politisk flertal for at reaktivere jernbanestrækningen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Jesper Petersen bliver ny statsrevisor

Danmark For abonnenter

Bulldozere og billigere færgebilletter året rundt: Sådan vil Venstre hjælpe landdistrikterne

Annonce