Annonce
Sønderborg

Cykelfærge er kommet godt fra land

Cykelfærge har sin jomfrusejlads fra Egernsund til Tyskland.Foto: Claus Thorsted
Initiativtager er rigtig godt tilfreds med, at cirka 1.650 passagerer denne sommer har benyttet den ny rejsemulighed mellem Danmark og Tyskland.

Egernsund: - Det er en kæmpe forløsning, at det er gået så godt, siger Gerhard Jacobsen fra Broager, som er manden bag den nye cykelfærge Danmark-Tyskland.

De fire ugers testsejlads med færgen sluttede torsdag, hvor Rødsand sejlede i fast rutefart for sidste gang i år.

- Det tog os op imod 25 år at få alle tilladelser, og da vi fik de sidste af slagsen få uger før opstarten, gik spændende jo på, om lokalbefolkningen på begge sider af grænsen ville bakke op. Det har de gjort. Kurven over bookinger er gået støt opad, fortæller Gerhard Jacobsen i en pressemeddelelse.

Cykelfærgen havde sin jomfrutur 28. juni fra Egernsund til Tyskland via Marina Minde og Brunsnæs. Cirka 1.650 mennesker nåede at benytte færgen, som har plads til 11 passagerer. Allerede med 500 passagerer kørte initiativet rundt.

- Vi skylder alle involverede i projektet en stor tak. Den ånd og stemning, der er skabt, er der lidt kult over. Og det har mange været med til at opbygge anført af kaptajnen Palle Heinrich, mener Gerhard Jacobsen.

Annonce

Vi skylder alle involverede i projektet en stor tak. Den ånd og stemning, der er skabt, er der lidt kult over.

Gerhard Jacobsen

Klar igen i 2020

Det er tidligere meldt ud, at færgen også sejler til næste år og med plads til en passager med cykler mere til hver afgang.

Desuden håber man på at udvide sæsonen med et par uger i august, ligesom man gerne vil brede projektet ud til at være en del af noget mere.

- Jeg håber f.eks. på en dialog med Landesschau og 2020-aktiviteterne for Genforeningen. Måske de og andre kan se nytteværdien i et samarbejde. Vi skal også se på, om fartplanen skal justeres, og hvordan vi gør bookingen mere enkel. Turistorganisationerne på begge sider af grænsen skal vi have med på råd. Vi får også brug for sponsorer og gode resultater af forhandlinger om havnepenge, som vi betaler i Egernsund, Flensborg og i Langballigau, siger Gerhard Jacobsen.

Fra middelalderen og frem til 1875 har der sejlet en færge mellem Brunsnæs på Broagerland og Holnis i Tyskland. Bag cykelfærgen står Brunsnæs-Iller-Busholm Landsbylaug, som fødte idéen for 25 år siden. Cykelfærgens Venner har med sponsorhjælp fra blandt andre SE Vækstpulje og Gråsten Teglværk arbejdet ihærdigt for projektet.
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

JV mener: Groteske udsættelser af sigtelser skal stoppe

Bandekonflikter, grænsekontrol og forebyggelse af terror har de seneste år gjort det meget svært for politiet på tilfredsstillende vis at løse alle sine resterende opgaver. Flere betjente til det hårdt pressede korps er på vej, men det tager tid at få dem uddannet, så både politikere og politiledelse står fortsat med en vigtig prioriteringsopgave. I denne uge er det kommet frem, at man ifølge Politiforbundets formand, Claus Oxfeldt, i alle politikredse i nogle tilfælde venter med at sigte mulige gerningsmænd. Det sker på grund af mandskabsmangel for at kunne leve op til politisk bestemte tidsfrister. I sager om vold og våben må der højest gå 30 dage fra, der er rejst en sigtelse, til der er en tiltale, og i voldtægtssager er fristen typisk 60 dage. Berlingske har talt med en anklager, der på møder har hørt ledere fortælle om, at der i Københavns Politi løbende ligger 500-1000 sager, hvor der på grund af tidsfristerne ikke er rejst sigtelser, selv om politiet kender til de mulige gerningsmænd. Det er en hån mod både ofrene og mod befolkningen, der skal have tillid til, at efterforskningen er så effektiv som muligt. Det er fornuftigt, at der er krav om, at sager om grov kriminalitet bliver afsluttet hurtigt. Men ressourcerne skal også følge med. Derfor må politikerne erkende, at politiet står i en svær situation, hvor rigide krav om tidsfrister kan virke mod hensigten. I stedet må kravet være, at politiet får prioriteret kræfterne bedst muligt og ikke lader sig styre af tidsfrister og deraf følgende målkrav, som lederne måles på. Hvis politiet har en konkret mistanke, skal der selvfølgelig rejses en sigtelse med det samme. Også selv om der er risiko for, at der går flere end for eksempel 30 dage, før der er rejst en tiltale. Det er afgørende, at efterforskningen sker hurtigst muligt. Det må politikere og politiets ledelse sørge for, så de groteske udsættelser af sigtelser kan stoppe.

Annonce