Annonce
Sønderborg

Cykelfærge står til søs næste år

Gerhard Jacobsen vil gerne realisere en cykelfærge fra Brunsnæs til Langballig i Tyskland. Foto: Tim Riediger

Efter et årtis forgæves forsøg tyder alt nu på, at turister og lokale kan tage cyklen med over Flensborg Fjord fra Brunsnæs til Langballeå. En lille løsning skal bane vej for den store med solarfærge.

BRUNSNÆS: Efter et årtis roning på stedet ser det nu ud til, at den meget omtalte cykelfærge mellem Brunsnæs på Broagerland og Langballig på den tyske side af Flensborg Fjord bliver til noget.

- Vi har alting på plads. Færgen kommer til at sejle fire uger fra sidst i juni næste år. Dermed vil vi høste de nødvendige erfaringer, som vi får brug for i næste fase, hvor vi søger sponsorer til at investere i en solarfærge og anlæg for i alt seks millioner kroner, siger primus motor Gerhard Jacobsen. Han er bestyrelsesmedlem i det projektansvarlige Brunsnæs-Iller-Busholm Landsbylaug, der omfatter alle tre små landsbyer på Broagerland. Projektet har lejet cykelfærgen M/S Elephanten, Hadsund, i to år. Den kommer til at sejle fra Egernsund over Marinaminde til Brunsnæs, hvorfra den sætter over til Langballeå.

- Vi håber og tror på, at de første to års erfaringer vil vise, at der er stort behov for cykelfærgen. Den vil gavne den grænseoverskridende turisme og glæde mange lokale. Om torsdagen vil vi modsat ugens andre dage kun have en tidlig og sen afgang. Det skal skabe plads til den nostalgiske tur »æ spritter« fra Brunsnæs til Flensborg, der skal minde os om de glade dage, da der var masser af spritruter på Flensborg Fjord, siger Gerhard Jacobsen. Langballig Kommune havde i første omgang afvist projektet med henvisning til, at en almindelig passagerfærge med hjemsted i kommunens havn i Langballigau ikke skulle have konkurrence.

- Men nu er man meget positivt stemt. Det har jeg fra borgmester Kurt Brodersens egen mund, siger Gerhard Jacobsen.

Prisen for at få en tur med cykelfærgen er foreløbig sat til 149 kroner pr. passager plus 20 kroner for cyklen. Lidt billigere bliver det, hvis man blot tager den korte tur fra Brunsnæs til Langballeå.

Annonce

Plads til 12

- Da vi henvender os til turister, anser vi det for at være en realistisk pris. Elephanten må på grund af de internationale regler kun tage 12 passagerer med over grænsen, siger Gerhard Jacobsen.

Projektet råder over en sum på 120.000 kroner, indsamlet fra sponsorer og støttearrangementer.

- Det er nok til, at vi kan lægge fra land, og vi forventer at have en lige så stor sum, når første sæson er gennemført næste år, siger ildsjælen.

Lang proces

Det er flensborgeren Henrik Vester­gaard, der i sin tid fostrede i­deen til cykelfærgen. Ikke mindst danske myndigheder stillede sig i flere i år i vejen for en realisering. Siden kom problemer med finansieringen til blandt andet dyre havneanlæg og naturfredning i vejen. Nu er vejen banet for en lille udgave, der måske kan give vind i sejlene for den store løsning om to år.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

JV mener: Groteske udsættelser af sigtelser skal stoppe

Bandekonflikter, grænsekontrol og forebyggelse af terror har de seneste år gjort det meget svært for politiet på tilfredsstillende vis at løse alle sine resterende opgaver. Flere betjente til det hårdt pressede korps er på vej, men det tager tid at få dem uddannet, så både politikere og politiledelse står fortsat med en vigtig prioriteringsopgave. I denne uge er det kommet frem, at man ifølge Politiforbundets formand, Claus Oxfeldt, i alle politikredse i nogle tilfælde venter med at sigte mulige gerningsmænd. Det sker på grund af mandskabsmangel for at kunne leve op til politisk bestemte tidsfrister. I sager om vold og våben må der højest gå 30 dage fra, der er rejst en sigtelse, til der er en tiltale, og i voldtægtssager er fristen typisk 60 dage. Berlingske har talt med en anklager, der på møder har hørt ledere fortælle om, at der i Københavns Politi løbende ligger 500-1000 sager, hvor der på grund af tidsfristerne ikke er rejst sigtelser, selv om politiet kender til de mulige gerningsmænd. Det er en hån mod både ofrene og mod befolkningen, der skal have tillid til, at efterforskningen er så effektiv som muligt. Det er fornuftigt, at der er krav om, at sager om grov kriminalitet bliver afsluttet hurtigt. Men ressourcerne skal også følge med. Derfor må politikerne erkende, at politiet står i en svær situation, hvor rigide krav om tidsfrister kan virke mod hensigten. I stedet må kravet være, at politiet får prioriteret kræfterne bedst muligt og ikke lader sig styre af tidsfrister og deraf følgende målkrav, som lederne måles på. Hvis politiet har en konkret mistanke, skal der selvfølgelig rejses en sigtelse med det samme. Også selv om der er risiko for, at der går flere end for eksempel 30 dage, før der er rejst en tiltale. Det er afgørende, at efterforskningen sker hurtigst muligt. Det må politikere og politiets ledelse sørge for, så de groteske udsættelser af sigtelser kan stoppe.

Annonce