Annonce
Sønderborg

Cykelfærgen ramt af corona-sejladsforbud

Cykelfærgen sejlede for sidste gang søndag, fordi der er for få kunder. Skipper Palle Heinrich trækker landgangsbroen. Foto: André Thorup
Alt for få tager cykelfærgen på Flensborg Fjord. I fjor gik det godt, men nu må færgen ikke sejle til og fra Langballigau.
Annonce

Egernsund: Søndag sejlede cykelfærgen Rødsand de sidste ture på Flensborg Fjord.

Færgen begyndte sæsonen 26. juni, men allerede en uge senere kunne projektleder Gerhard Jakobsen konstatere, at alt for få tog cykelfærgen. Allerede dengang s

log han fast, at hvis ikke det ændrede sig, ville den sidste tur blive sejler søndag 12. juli. Sådan blev det.

Færgen sejler fra Egernsund-Rendbjerg-Brunsnæs-Sønderhav i år, og søndag stod fire cyklister og i alt 12 passagerer klar ved havnen i Egernsund klokken 11 for at komme med. Så var der heller ikke plads til flere. Cyklisterne havde ikke lyst til at tale med den lokale presse, men de kom godt af sted.

Søgrænsen er stadig lukket for cykelfærgen, så den altså ikke må sejle til og fra Langballigau, som i fjor.

- Det var turen til og fra Langballigau, de fleste ville. Tyskerne ville herover og se teglværker og andet, og danskerne ned og spise i Tysland. Det var turen mellem de to lande, der gav mange passagerer i fjor, siger skipper Palle Heinrich, før han vinker og færgen sætter kursen mod Rendbjerg og Marina Minde.

Annonce

Ingen statsstøtte

Cykelfærgen kan heller ikke kommei betragtning til at modtage Statsstøtte på grund af coronakrisen.

- Det kan kun færger, der sejler til beboede øer, og derfor er vi nødsaget til at stoppe, før vi sejler i røde tal, fortæller Gerhard Jakobsen. Han leder cykelfærgeprojektet, der er kørt af Brunsnæs Landsbylaug.


Årsagen til den relativ ringe billetsalg skal findes i flere faktorer. Tungest vejer det faktum, at vi ikke kan sejle til Tyskland og opsamle gæster. Vi hører det gang på gang fra gæster og lokale beboere. Dernæst har Covid-19 og dens følgevirkninger haft en ikke ubetydelig indflydelse på folks lyst til at bevæge sig ud. Vi har ikke opnået en Sønderhav-effekt, som jeg og andre turismefolk troede på.

Gerhard Jakobsen, projektleder


- Årsagen til den relativ ringe billetsalg skal findes i flere faktorer. Tungest vejer det faktum, at vi ikke kan sejle til Tyskland og opsamle gæster. Vi hører det gang på gang fra gæster og lokale beboere. Dernæst har Covid-19 og dens følgevirkninger haft en ikke ubetydelig indflydelse på folks lyst til at bevæge sig ud. Vi har ikke opnået en Sønderhav-effekt, som jeg og andre turismefolk troede på. Sluttelig har vejret ikke været med os, hvor vi i flere dage har været udfordret af ekstrem blæst, lavvande og regn, siger Gerhard Jakobsen.

Det er ingen billig tur at tage færgen. For en familie med to større børn, mor og far, der ønsker at tage cyklen med en tur til Sønderhav og retur koster det 1080 kroner.

Til sammenligning koster en tur med bil og op til ni personer med Bøjden-Fynshav mellem 158 og 605 kroner retur.

Så er der afgang. Foto: André Thorup
Der var alt optaget på cykelfærgen søndag med afgang fra Egernsund klokken 11. Foto: André Thorup
Kursen er sat mod Rendbjerg. Foto: André Thorup
Jo, vi sejler flere gange i dag. Foto: André Thorup
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Haderslev

Friture satte ild i køkken

Danmark

Fundings analyse: Når Messerschmidt bliver forfremmet, skal du lægge mærke til disse tre ting

Regionalt For abonnenter

Underretninger om belastede børn fortsætter på rekordhøjt niveau: Ekspert savner viden bag tallene

Danmark

Messerschmidt bliver forfremmet: Afløser Espersen som næstformand i DF

Annonce