Annonce
Sydjylland

Cyklen vrages stadig oftere til fordel for bilen: Nu skal flere syddanskere atter op på jernhesten

Hvorfor antallet af cykelture er dalet støt siden 2014, er der begrænset med viden om, men i Vejdirektoratet peger man blandt andet på, at de mindre biler er blevet billigere. Arkivfoto: Torsten Cilleborg
Selv om der er kommet batteri på mange folks cykler og klima på dagsordenen, falder valget alligevel oftere og oftere på bilen, når de syddanske borgere skal transportere sig rundt i landsdelen. Den udvikling vil Region Syddanmark nu forsøge at komme til livs.

Cyklisme: Du er midt i kokkereringen af aftensmaden og opdager, at du mangler en essentiel ingrediens, der nødsager dig til at tage en tur i den nærmeste brugs.

Tager du bilen eller cyklen?

Det viser sig, at stadig flere vælger bilen over cyklen, når de skal fra a til b - også når der blot er tale om korte ture. Det afslører tal fra Transportvaneundersøgelsen, der viser, at antallet af ture foretaget på cykel har været dalende fra 2014 og frem til i dag.

Annonce

Den udvikling gælder i den grad også i Region Syddanmark. I 2011 blev 17,3 procent af syddanskernes ture foretaget på cykel, men det tal er sidenhen dalet til i 2019 at være på 13,5 procent. Antallet af bilture er til gengæld steget tilsvarende i samme periode.

Udviklingen med færre pedaltråd har Region Syddanmark nu taget første skridt for at vende i en mere klimavenlig og aktiv retning for borgerne i regionen. Forud for sommerferien godkendte regionsrådet en pulje på 1,6 millioner kroner til initiativet ’Flere syddanskere på cyklen’.

Det fortæller formand for Udvalget for Regional Udvikling, Søren Rasmussen (DF).

- Initiativet går overordnet ud på at blive klogere på, hvad vi kan gøre for at få flere til at cykle. Et oplagt mål er jo de unge, som, vi ved, interesserer sig for klima, men som i stigende grad bruger bil. Når man går op i klima på områder som affaldssortering og kost, bør det være naturligt også at tænke i transportvaner, siger Søren Rasmussen.

Fokus på de korte ture

Til initiativet er afsat 1,2 millioner kroner til pilotprojekter i udvalgte kommuner i regionen og 400.000 kroner til udarbejdelse af talmateriale og viden om effekten af pilotprojekterne.

Søren Rasmussen påpeger, at fokus i første omgang vil være på at få flere til at vælge cyklen til på korte strækninger. Vurderingen er, at det er på de korte ture, udbyttet vil være størst, når det kommer til at få flere op i cykelomdrejninger.

- Skal man for eksempel med bussen eller toget videre til en større by, så vil vi gerne have folk til at tage cyklen til stoppestedet eller stationen frem for bilen. Og skal man hen til sit lokale motionscenter eller sin idrætsforening for at dyrke motion, hvorfor så ikke cykle, når man nu er af sted for at motionere. Det vil gøre en stor forskel både sundhedsmæssigt, for trængslen i byerne og økonomisk, når det kommer til at begrænse bekostningen i at udvide veje og parkeringspladser, siger udvalgsformanden.

Initiativet er en del af den regionale udviklingsstrategi ”Fremtidens Syddanmark” og er desuden i tråd med Finanslovsaftalen for 2021, der indeholder en cykelpulje på 520 millioner kroner, som skal fremme grøn mobilitet og gøre det mere oplagt for borgere at vælge cyklen. Blandt andet skal 370 millioner kroner bruges til anlæg af cykelstier langs statsveje, herunder i Esbjerg, Billund og Tønder kommuner.

Annonce

En vanesag

Ifølge chef for trafiksikkerhed og cykling i Vejdirektoratet, Marianne Foldberg Steffensen, er det fornuftigt at holde fokus på de korte ture.

- Det giver god mening, for folk kan have svært ved at forklare sig ud af, hvorfor de ikke kan cykle de få kilometer ned til fitnesscentret for eksempel. Men den største kode, der skal knækkes, er, hvad det er, der motiverer folk til at cykle. Er det klimaet, helbredet eller tiden? Der er vi jo nok forskellige, siger hun.

Hun uddyber, at det ikke er meget, der med sikkerhed kan siges om, hvad der har fået cyklen på afveje for danskerne de seneste syv år.

- Vi ved ikke specifikt, hvad der skete i 2014, hvor danskerne begyndte at vælge cyklen fra. Men noget af det, der kan have spillet ind, er, at de små biler er blevet billigere i den periode, så blandt andet en del studerende er gået fra at køre med offentlig transport og på cykel til at køre i små biler, siger Marianne Foldberg Steffensen.

I 2017 foretog Vejdirektoratet en undersøgelse, hvor tidligere cyklister blev spurgt, hvorfor de holdt op med at cykle.

- Det viste sig på baggrund af den undersøgelse, at folk ikke er så loyale over for at være cyklister. For nogen handlede deres stop om noget så simpelt, som at cyklen på et tidspunkt var punkteret. Så var den ellers blevet parkeret i garagen, fordi man ikke havde fået lappet den, og så havde man tilegnet sig en ny vane i mellemtiden. Folk er tilsyneladende ikke så loyale over for deres transportvalg, men mere vanestyret, siger hun.

Om regionen får held med at ændre syddanskernes transportvaner i en mere cykelvenlig retning, vil vise sig på den anden side af pilotprojekterne, som søsættes i slutningen af året eller begyndelsen af 2022.

Annonce
Esbjerg

Tag kandidattesten her

Sydjylland For abonnenter

Stævning afslører: Enerådig bankdirektør bevilligede ulovlige lån til egne sønner og bestyrelsesmedlem

Danmark

Fredagens coronatal: Yderligere 1270 er testet positive for corona

Sydjylland

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Annonce
Annonce
Annonce
Tønder For abonnenter

Trine Jepsen siger farvel til Schackenborg: - Jeg skal være kvinde i eget hus

Aabenraa For abonnenter

Sønderjysk cykelkaptajn ramt af to blodpropper: Vi tager én dag ad gangen

Varde

Nu er firmaet bag Danmarks bedste burger flyttet ud af kommunen: Slut med naboklager over lugten af stegte løg

Kolding

Maya på 13 år har samlet ind til Knæk Cancer i fem år: Stopper ikke før der er fundet en kur

Sønderborg

Vores tidligere vaner er vendt tilbage, men håndspritten står stadig: Derfor er pandemiens restriktioner hurtigt blevet fortid

Erhverv For abonnenter

Biogas-virksomhed efter voldsomt stigende gaspriser: Priserne på organisk affald stiger også helt vildt

Trekantområdet

Trods vejlukning i aftentimer: Derfor er indfaldsvej først færdigasfalteret en uge senere end planlagt

Sydjylland

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Esbjerg

Se videoen med kite-surfing på oversvømmelserne: Flere har taget en hurtig tur på regnmasserne

KANDIDATTEST

Ved du hvem, du vil stemme på? Tag kandidattesten her

Erhverv

83 års industrihistorie på danske hænder er slut: Kolding-producent af malkeudstyr er blevet opkøbt og 135 ansatte får ny ledelse

Esbjerg For abonnenter

Passer kvæg fra hesteryg i fantastisk natur: Marie nyder landbrugslivet i Canadas bjerge

Sydjylland

Smitteproblemer bliver mindre i fem kommuner, men trænger sig på i en anden: Syd- og sønderjysk kommune har nu tre-cifret smittetryk

Annonce