Annonce
Tarm

Cykler vælter på skinnerne, men efter års ventetid er løsning ikke på plads: Desværre ikke usædvanligt, siger Banedanmark

Skiltet, der fortalte om, hvornår arbejdet med overkørslen skulle laves, er pillet ned. Men skiltet, der fortæller, at man skal trække over, har været der siden 2018. Det har bare ikke fået de fleste til at følge rådet. Foto: Sebastian Engelberth Hansen
Jernbaneoverkørsel får folk til at vælte på cykel, og det har været et problem i årevis. Ventetiden er ikke unormal, men det er heller ikke godt nok, mener den ansvarlige hos Banedanmark.
Annonce

TARM: Banedanmark har en god og en dårlig nyhed til borgerne i Tarm. Den gode er, at jernbaneoverkørslen, der får folk til at ryge af cyklen, bliver gjort mere sikker. Den dårlige nyhed er, at Banedanmark ikke kan sige noget sikkert om hvornår eller hvordan.

I september var der ellers kommet et skilt op ved den jernbaneoverskæring, som ligger på det trafikale knudepunkt ved Storegade. ”Banen spærret. 27. september til 30. oktober,” sagde det gule skilt.

Men ned røg skiltet, for i Banedanmark besluttede man at udskyde arbejdet. På et møde deltog folk fra de forskellige afdelinger, der beskæftiger sig med overkørsler, sikkerhed og kvalitet samt anlæg. Her blev man enige om at trykke pause, få dage før arbejdet skulle i gang.

- Det er en stor beslutning at stoppe sådan et arbejde, og det er ikke noget, vi er glade for, og det er ærgerligt, at det skal gå sådan. Vi beklager. Løsningen, som er udviklet i Banedanmark, har vi valgt at stoppe, fordi vi tror på, at den kan blive endnu bedre. Opgaven er en stor opgave, hvor vi skal tage hensyn til alle passagerer, lokoførere, cyklister, gående og bilister, siger Bianka Christina Saarnak, områdechef i Banedanmark.

Annonce

Løsning år undervejs

Processen har været i gang i nogle år.

I januar 2018 kunne Dagbladet berette om en kvinde, der var kommet så slemt til skade, at hun efter sit uheld i en periode skulle have hjemmehjælp fire gange om dagen. Siden har en udvalgsformand, en folketingspolitiker og en minister været inden over sagen. Og faktisk er det fem år siden, kommunens ingeniør og tovholder på projektet indledte et samarbejde med Banedanmark, der har hovedansvar for at løse problemet.


Det er ærgerligt, at borgerne i Tarm og andre, der krydser sporet, skal vente så længe.

Bianka Christina Saarna, områdechef, Banedanmark


Skiltet stod klart, men arbejdet blev afbrudt, inden det nåede at komme i gang. Foto: Sebastian Engelberth Hansen

I maj 2018 fik man et skilt op, der opfordrer cyklende til at trække over skinnerne. Ellers er der ikke sket flere ændringer, og det er de færreste, der rent faktisk står af cyklen for at trække over.

Med Banedanmarks beslutning om at stoppe det planlagte arbejde i september-oktober vil områdechef Bianka Christina Saarnak ikke spå om, hvornår en løsning kan stå klar.

Annonce

Banedanmark: Ikke godt nok

Hun kalder overkørslen i Tarm for ”meget, meget særlig”, fordi vinklen, som cyklisterne krydser skinnerne på, er så skarp, at den kan få cykler til at vælte.

Men selvom overkørslen er særlig, er det ikke unormalt, at det tager flere år med den type sikkerhedsprojekter.

- Det er desværre ikke usædvanligt, at sager af sikkerhedsmæssig karakter tager lang tid. Det er ikke, fordi det er godt nok. Det er ærgerligt, at borgerne i Tarm og andre, der krydser sporet, skal vente så længe, siger områdechefen, der er ansvarlig for overkørsler.

Banedanmark håber på at have en tidsplan og en mere sikker løsning klar efter efterårsferien. Og selvom Bianka Christina Saarnak ikke vil give en decideret tidshorisont for, hvornår arbejdet kan gå i gang, er det ikke helt udelukket, at det kan begynde i år. Det kommer blandt andet an på, om vinteren bliver mild.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Alarm 112

Peter Madsens flugtforsøg: Truede med bombeattrap og hoppede ind i hvid varevogn

Varde

Så er det nu: Syv dage til Rema åbner

Indland

Fængselsansattes formand venter Madsen flyttet til nyt fængsel: Enner Mark og Nyborg er i spil

Annonce