Annonce
Esbjerg

Cyklistformand: Lad os nu få den cykelstibro

Formanden for Cyklistforbundet i Esbjerg, Reni Hatting, ses her med formanden for Teknik & Byggeudvalget, Søren Heide Lambertsen (V). De er ikke enige om cykelstibroen over banen. Arkivfoto: Dorthe Lodberg.
Formanden for Dansk Cyklistforbund i Esbjerg, Reni Hatting, håber, at byrådet vil besinde sig og vende tilbage til den tidligere vedtagne gang- og cykelstibro over banelegemet.
Annonce

Esbjerg: Formanden for Cyklistforbundet i Esbjerg, Reni Hatting, blev helt glad, da hun forleden så de to socialdemokratiske byrådsmedlemmer, Hans Erik Møller og Mussa Utto, genoplive den ellers hedengangne cykel- og gangbro over banelegemet mellem Exnersgade i Østerbyen og Jernbanegade i et læserbrev i JydskeVestkysten.

For det har aldrig bekommet cykelforkæmperne helt vel, at broen, som i et udbud viste sig at blive dobbelt så dyr som de først anslåede knap 26 millioner kroner, blev skrinlagt.

- Jeg blev så glad, da jeg så det indlæg - jeg troede slet ikke, man turde tale om den bro mere, siger Reni Hatting, der på foreningens vegne ønsker sig, at Esbjerg Byråd omgør beslutningen om en alternativ sammenbinding af supercykelstierne gennem viadukten i Jernbanegade og tager et fornyet kig på, om ikke man alligevel skal bygge cykelstibroen.

Annonce

Plan B i modvind

Hele den fornyede debat udspringer af, at JydskeVestkysten forleden kunne fortælle, at  Vejdirektoratet afviser at støtte Esbjerg Kommunes alternative løsning til cykelstibroen med de ansøgte 6,7 millioner kroner. Helt tilbage i 2015 fik Esbjerg Kommune tilsagn om støtte på 10,2 millioner kroner til cykelstibroen, men da den ikke kunne bygges grundet de økonomiske omstændigheder, ansøgte Esbjerg Kommune i stedet om et reduceret tilskud til en billigere, alternativ løsning, der også har det formål at binde Østerbyen og supercykelstien på Baggesens Allé sammen med centrum.


Alt handler jo om prioritering, og der var ikke så meget diskussion om et parkeringshus i Danmarksgade (kostpris 42 millioner kroner, red.). Jeg synes, det er trist at bo i en by, hvor man overhovedet ikke tænker på klimakrisen.

Reni Hatting, formand for Cyklistforbundet i Esbjerg


Den alternative forbindelse går således ud på at anlægge en cykelsti i Exnersgade mellem Baggesens Allé og Borgergade, tilpasse den eksisterende cykelstiforbindelse i Jernbanegade mellem Borgergade og Norgesgade, samt etablere cykelgade i Norgesgade. Cykelforbindelsen i Norgesgade skal etableres med udgangspunkt i Tegnestuen Vandkunstens vinderprojekt i konkurrencen om en helhedsplan for Banegårdsområdet og Museumspladsen, hvor en supercykelsti i Norgesgade indgår.

Den alternative løsning er ikke en, Cyklistforbundet i Esbjerg er decideret imod, men det er mere ud fra holdningen om, at man aldrig vil modsætte sig selv små forbedringer af cyklisternes forhold, understreger formanden:

- Men vi synes jo, at cykelstibroen i bund og grund var langt den bedste løsning. Den var visionær og fremsynet, og den ville understøtte holdningen om, at børn skal vænnes til at cykle fra de er små. Hvis man er forælder i Østerbyen, tror jeg ikke, man tør at sende sine børn gennem viadukten og tværs over Jernbanegade, selv om det i den forbindelse ikke er det mest tossede at etablere krydsnings-heller midt i Jernbanegade. Men det vil være langt tryggere at sende børnene over broen og ned i Jernbanegade ved banegården, hvor der er et bredt, lysreguleret fodgængerfelt, siger Reni Hatting.

Annonce

Tak ja til ideel løsning

Ifølge formanden for Teknik & Byggeudvalget, Søren Heide Lambertsen (V), svarer den samlede pris for cykelbroen på godt 50 millioner kroner til seks års kommunal cykelstipulje - er den så prisen værd?

- Alt handler jo om prioritering, og der var ikke så meget diskussion om et parkeringshus i Danmarksgade (kostpris 42 millioner kroner, red.). Jeg synes, det er trist at bo i en by, hvor man overhovedet ikke tænker på klimakrisen. Det kan ikke nytte, at man kun tænker i højhuse og parkeringshuse - der skal også gøres noget for cykling og den kollektive trafik. I sidste ende vil det samfundsøkonomisk også bedst kunne betale sig at få flere over på cyklen - både i forhold til trafikulykker og sundhed. Ny synes jeg, man skal takke ja til den ideelle løsning fremfor den lappeløsning, der er fremlagt. Jeg tror, man så engang vil være tilfreds med, at man gjorde det rigtige første gang, siger Reni Hatting.

Kort om cykelstibroen

Den spektakulære supercykelstibro over banelegemet ved Esbjerg Banegård har været stærkt omdiskuteret stort set lige siden, beslutningen blev truffet af et flertal i det tidligere Esbjerg Byråd.

I december sidste år fik modstanderne af broen medvind, da realiteterne indtraf, og det viste sig, at broen ville blive omtrent dobbelt så dyr at bygge, som rådgivningsfirmaet Cowi oprindelig mente, at den kunne opføres for.

Først blev den samlede pris anslået til cirka 26 millioner kroner inklusive rådgiverbistand og andet, hvoraf en statslig supercykelstipulje ville finansiere godt 10 millioner kroner. Men siden viste både beregninger fra Cowi og et forgæves udbud, som Esbjerg Kommune måtte annullere, at den samlede pris vil lande på omtrent det dobbelte, alt inklusive.

I august sidste år kunne JydskeVestkysten via en aktindsigt i en korrespondancen mellem Esbjerg Kommune og rådgiveren Cowi, afsløre, at en såkaldt tredje parts-validator havde påvist en fejl i Cowis beregning af cykelstibroens bæreevne.  Ifølge borgmesteren ville den samlede regning for projektet ende på omkring 53 millioner kroner.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Regionalt

Tidligere JydskeVestkysten-chef giver ledelsen en ordentlig kindhest: - I bør overveje at lukke avisen, inden det bliver pinligt

Danmark For abonnenter

Kemikalie smadrede ansattes lunger: Nu har medarbejder fået nyt anfald på skandaleramt Varde-fabrik

Annonce