Annonce
Kolding

Voldsom vækst i e-handel gav Prime Cargo underskud: Højsæsonen var dårligt forberedt

Der var gang i nethandlen hos de firmaer, der har overladt det til Prime Cargo at håndtere pakkerne, og det kostede firmaet mange penge, at de ikke var klar til højsæsonen i efteråret.- Vi smed det ind i puljen, der skulle til, så vi kunne levere det, vi havde lovet vores kunder. Men det var sindssygt dyrt, siger administrerende direktør Morten Høilund. Arkivfoto: Søren Gylling
Transport- og logistikvirksomheden Prime Cargo fik røde tal, efter virksomheden havde svært ved at håndtere væksten inden for e-handel. Op til julen 2018 var virksomheden tvunget til at indkalde markant flere vikarer.

Kolding: Udgifter til ekstra personale kom til at koste for Prime Cargo i 2018. Virksomhedens forretningsområde, hvor de tilbyder at håndtere e-handel for butikker, er vokset med 20 procent de seneste år, men i højsæsonen sidste år gik det for stærkt, hvilket betyder, at Prime Cargo for første gange i mange år må præsentere et underskud.

Regnskabet, der løber frem til udgangen af marts, viser for andet år i træk fremgang i omsætningen, der landede på 578 millioner kroner. Men på bundlinjen er der et minus på 5,8 millioner kroner. Det er det første underskud, siden finanskrisen ramte i 2008.

- Vi havde en frygtelig masse rod med vores e-handel. Vi havde ganske enkelt ikke forberedt højsæsonen godt nok. Og det falder sammen med, at der er meget høj aktivitet inden for feltet. Men vi slår ikke op i banen. Vi smed det ind i puljen, der skulle til, så vi kunne levere det, vi havde lovet vores kunder. Men det var sindssygt dyrt. Vi var nødt til at indkalde meget ekstra personale blandt andet i julemåneden, siger administrerende direktør Morten Høilund, der overtog direktørstolen 1. juni.

- Set i bagklogskabens klare lys skulle flere af de erfarne folk have været inde over til at planlægge højsæsonen, lyder det fra direktøren.

Annonce
- Vi havde en frygtelig masse rod med vores e-commerce. Vi havde ganske enkelt ikke forberedt højsæsonen godt nok. Og det falder sammen med, at der er meget høj aktivitet inden for feltet.

Morten Høilund, administrerende direktør i Prime Cargo

En kompleks opgave

Virksomheden har siden starten i 1998 leveret fragt- og logistikløsninger fra primært Asien til Europa, og virksomheden har særlig stået stærkt inden for tøjbranchen. Men virksomheden tilbyder også lager- og logistikløsninger til webbutikker, hvor de håndterer alt fra modtagelsen af varen, til den bliver sendt af sted til forbrugeren, og det forretningsområde er vokset med cirka 20 procent de seneste år. Sidste år blev det vanskeligt at håndtere i højsæsonen fra oktober til januar.

- I den periode nåede vi ikke at få benene til jorden. Vi fik ikke håndteret travlheden godt nok. Vi plejer at gå i gang i september med planlægningen. Det er en meget kompleks operation med et par hundrede mand, der kører skiftehold. Der bliver indkaldt mange vikarer, og det kræver et enormt stort planlægningsarbejde, og det fik vi ikke på plads, siger Morten Høilund.

Han overtog posten som administrerende direktør i juni, da forgængeren Jesper Bejstrup søgte nye udfordringer. Morten Høilund har tidligere været logistikchef og var landechef for de omkring 400 ansatte i Danmark. Allerede inden Prime Cargo blev lagt ned af ordrer i højsæsonen, havde virksomheden arbejdet med at investere i en lagerrobot, der kan håndtere 12.000 ordrer om dagen, og robotten er netop nu ved at komme i omdrejninger.

Forventer overskud

- Vi kunne allerede i 2017 se, at vi ikke kunne holde niveauet med det manuelle setup. Derfor var vi allerede sidste år i gang med en automatisering. Vi kunne godt se, at uanset hvor mange folk vi fik ind, så faldt effektiviteten, siger Morten Høilund.

Den nytiltrådte direktør ser derfor frem til, at den nye lagerrobotten kan hjælpe virksomheden igennem efteråret.

- Robotten kan håndtere 12.000 ordrer om dagen. Den kan rumme 272.000 varenumre. Vi forventer på den baggrund, at vi i det næste regnskab får vendt tingene på hovedet, og størrelsen af underskuddet er blevet til overskud, siger Morten Høilund.

Kort om Prime Cargo

Prime Cargo A/S blev etableret i 1998 af otte partnere, som en privatejet virksomhed med kontorer i Nordeuropa, Fjernøsten og USA. Virksomheden, der har hovedkontor i Kolding, tilbyder transport- og logistikløsninger. I 2015 blev Prime Cargo A/S opkøbt af japanske Mitsui-Soko Group, som er en af verdens største logistikudbydere.

Prime Cargo har investeret et tocifret millionbeløb i en lagerrobot, der kan håndtere 12.000 ordrer om dagen. Den store maskine er netop nu ved at blive fyldt med varer. - Vi kunne allerede i 2017 se, at vi ikke kunne holde niveauet med det manuelle setup. Derfor var vi allerede sidste år i gang med en automatisering, siger administrerende direktør Morten Høilund. Arkivfoto: Ludvig Dittmann
Knap 40 vogne kører rundt på toppen af den "lagerrobot", som Prime Cargo er ved at installere i Kolding. Robotten skal hjælpe Prime Cargo med at komme bedre igennem højsæsonen, og maskinen bliver for alvor udfordret, når der er Black Friday. Pressefoto
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Ingen grund til Corona-panik

Så er dét sket, som vi længe har vidst var overvejende sandsynligt: Coronavirus er kommet inden for landets grænser. En medarbejder ved TV2 har været på ferie i Italien og har med sig hjem fra skiferien bragt virussen, og nu træder det danske virusberedskab i kraft. Det må vi have tiltro til, men allerede nu meldes om butikker, der tømmes for håndsprit, og andre reaktioner, som kunne være forløbere for egentlig panik, og det er der ingen grund til. Omend mange er døde af Coronavirusen særligt omkring epicentret i millionbyen Wuhan i Kina, er den ikke, som vi også forleden bemærkede på denne plads, særlig farlig. Det foreløbigt største studie af den nye Coronavirus, Covid 19, fra Kina viser, at der er en dødelighed på 2,3 procent hos en gruppe smittede, hvor eksempelvis den for nogle år siden så frygtede SARS-virus havde en dødelighed på ti procent. I farlighed minder Corona altså mest om en almindelig influenzavirus, og derfor skal vi heller ikke gå i panik og lukke landet ned, fordi smitten nu er kommet inden for landets grænser. Coronavirus smitter mellem mennesker nøjagtig som influenza gør, det vil sige ved nys og host samt ved direkte kontakt. Det betyder også, at man skal opføre sig nogenlunde på samme måde. Undgå at være for tæt på mennesker, der nyser og hoster, samt sørge for en god håndhygiejne. Som altid er ældre og svagelige særligt udsatte, mens børn ikke ser ud til i særlig grad at blive ramt. Selvfølgelig er det angstprovokerende, når vi i en globaliseret og rejselysten verden rammes af en virus, der indtil videre ingen vaccine er imod. Men alt tyder på, at denne virus er relativt harmløs, og udviklingen i Kina er sådan, at antallet af nye smittede har været faldende siden januar. Faldet er kommet, efter den kinesiske stat i begyndelsen groft undertrykte redelige lægers opråb om et problem, men efter man opgav at lyve herom, ser det ud til, at man er ved at få styr på situationen. I et åbent og oplyst samfund som det danske, er vi heldigvis fri for den slags mummespil.

Annonce