Annonce
Kolding

Voldsom vækst i e-handel gav Prime Cargo underskud: Højsæsonen var dårligt forberedt

Der var gang i nethandlen hos de firmaer, der har overladt det til Prime Cargo at håndtere pakkerne, og det kostede firmaet mange penge, at de ikke var klar til højsæsonen i efteråret.- Vi smed det ind i puljen, der skulle til, så vi kunne levere det, vi havde lovet vores kunder. Men det var sindssygt dyrt, siger administrerende direktør Morten Høilund. Arkivfoto: Søren Gylling
Transport- og logistikvirksomheden Prime Cargo fik røde tal, efter virksomheden havde svært ved at håndtere væksten inden for e-handel. Op til julen 2018 var virksomheden tvunget til at indkalde markant flere vikarer.

Kolding: Udgifter til ekstra personale kom til at koste for Prime Cargo i 2018. Virksomhedens forretningsområde, hvor de tilbyder at håndtere e-handel for butikker, er vokset med 20 procent de seneste år, men i højsæsonen sidste år gik det for stærkt, hvilket betyder, at Prime Cargo for første gange i mange år må præsentere et underskud.

Regnskabet, der løber frem til udgangen af marts, viser for andet år i træk fremgang i omsætningen, der landede på 578 millioner kroner. Men på bundlinjen er der et minus på 5,8 millioner kroner. Det er det første underskud, siden finanskrisen ramte i 2008.

- Vi havde en frygtelig masse rod med vores e-handel. Vi havde ganske enkelt ikke forberedt højsæsonen godt nok. Og det falder sammen med, at der er meget høj aktivitet inden for feltet. Men vi slår ikke op i banen. Vi smed det ind i puljen, der skulle til, så vi kunne levere det, vi havde lovet vores kunder. Men det var sindssygt dyrt. Vi var nødt til at indkalde meget ekstra personale blandt andet i julemåneden, siger administrerende direktør Morten Høilund, der overtog direktørstolen 1. juni.

- Set i bagklogskabens klare lys skulle flere af de erfarne folk have været inde over til at planlægge højsæsonen, lyder det fra direktøren.

Annonce
- Vi havde en frygtelig masse rod med vores e-commerce. Vi havde ganske enkelt ikke forberedt højsæsonen godt nok. Og det falder sammen med, at der er meget høj aktivitet inden for feltet.

Morten Høilund, administrerende direktør i Prime Cargo

En kompleks opgave

Virksomheden har siden starten i 1998 leveret fragt- og logistikløsninger fra primært Asien til Europa, og virksomheden har særlig stået stærkt inden for tøjbranchen. Men virksomheden tilbyder også lager- og logistikløsninger til webbutikker, hvor de håndterer alt fra modtagelsen af varen, til den bliver sendt af sted til forbrugeren, og det forretningsområde er vokset med cirka 20 procent de seneste år. Sidste år blev det vanskeligt at håndtere i højsæsonen fra oktober til januar.

- I den periode nåede vi ikke at få benene til jorden. Vi fik ikke håndteret travlheden godt nok. Vi plejer at gå i gang i september med planlægningen. Det er en meget kompleks operation med et par hundrede mand, der kører skiftehold. Der bliver indkaldt mange vikarer, og det kræver et enormt stort planlægningsarbejde, og det fik vi ikke på plads, siger Morten Høilund.

Han overtog posten som administrerende direktør i juni, da forgængeren Jesper Bejstrup søgte nye udfordringer. Morten Høilund har tidligere været logistikchef og var landechef for de omkring 400 ansatte i Danmark. Allerede inden Prime Cargo blev lagt ned af ordrer i højsæsonen, havde virksomheden arbejdet med at investere i en lagerrobot, der kan håndtere 12.000 ordrer om dagen, og robotten er netop nu ved at komme i omdrejninger.

Forventer overskud

- Vi kunne allerede i 2017 se, at vi ikke kunne holde niveauet med det manuelle setup. Derfor var vi allerede sidste år i gang med en automatisering. Vi kunne godt se, at uanset hvor mange folk vi fik ind, så faldt effektiviteten, siger Morten Høilund.

Den nytiltrådte direktør ser derfor frem til, at den nye lagerrobotten kan hjælpe virksomheden igennem efteråret.

- Robotten kan håndtere 12.000 ordrer om dagen. Den kan rumme 272.000 varenumre. Vi forventer på den baggrund, at vi i det næste regnskab får vendt tingene på hovedet, og størrelsen af underskuddet er blevet til overskud, siger Morten Høilund.

Kort om Prime Cargo

Prime Cargo A/S blev etableret i 1998 af otte partnere, som en privatejet virksomhed med kontorer i Nordeuropa, Fjernøsten og USA. Virksomheden, der har hovedkontor i Kolding, tilbyder transport- og logistikløsninger. I 2015 blev Prime Cargo A/S opkøbt af japanske Mitsui-Soko Group, som er en af verdens største logistikudbydere.

Prime Cargo har investeret et tocifret millionbeløb i en lagerrobot, der kan håndtere 12.000 ordrer om dagen. Den store maskine er netop nu ved at blive fyldt med varer. - Vi kunne allerede i 2017 se, at vi ikke kunne holde niveauet med det manuelle setup. Derfor var vi allerede sidste år i gang med en automatisering, siger administrerende direktør Morten Høilund. Arkivfoto: Ludvig Dittmann
Knap 40 vogne kører rundt på toppen af den "lagerrobot", som Prime Cargo er ved at installere i Kolding. Robotten skal hjælpe Prime Cargo med at komme bedre igennem højsæsonen, og maskinen bliver for alvor udfordret, når der er Black Friday. Pressefoto
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Sørgelig sag fik det rette udfald

Sagen er helt igennem sørgelig. Men det kunne ikke være anderledes. Naturligvis måtte den danske stat ikke lade et lille barn gå til grunde i en lejr i Syrien, efter såvel barnets somalisk-danske mor som faren tilsyneladende er blevet dræbt. Derfor er den 11 måneder gamle dreng nu blevet hentet til Danmark, hvor han forhåbentlig får en god fremtid sammen med sine slægtninge. Både drengens mor og far har haft tilknytning til Islamisk Stat. Sagen er den bedst tænkelige illustration af det idioti, disse fanatikere er besat af. Deltagelse i terror er i sig selv utilgivelig. Men det er komplet ubegribeligt, at forældre også er parate til at ofre deres eget barn for en tåbelig sag. Netop dette er jo konsekvensen af at medbringe børn eller sætte dem i verden i det helvede, Islamisk Stat lykkeligvis kun for en kort periode kunne etablere i Mellemøsten. Vi skal i sådanne sager være humane, men med kraftige forbehold. For den danske stat er der uanset farven på de pågældendes pas ingen grund til at gøre sig synderlige anstrengelser for at hente andre IS-terrorister til landet. Det gælder også for de pågældendes børn, med mindre ganske særlige forhold gør sig gældende. Det var tilfældet for den lille dreng samt i en tidligere sag, hvor en hårdt kvæstet 13-årig dreng i juni blev evakueret fra en interneringslejr. Alternativet havde formentlig i begge tilfælde været børnenes død. Det må vi ikke medvirke til. Dansk Folkeparti lufter mistanken om, at det reelt ikke er muligt at kontrollere, hvorvidt den lille drengs forældre faktisk er afgået ved døden. I lyset af de kaotiske forhold i Syrien er denne skepsis begrundet. Men skulle for eksempel moren senere vise sig at være i live, bør det på ingen måde berettige hende til en fribillet retur til Danmark. Flere medier har bragt historier om tidligere IS-terrorister, der angiveligt bittert har fortrudt og nu vil retur til Danmark. Til dem er beskeden: Alle valg i livet har konsekvenser, og I er ikke velkomne.

Annonce