Annonce
Sydjylland

Danfoss-boss præsenterer planer om Als-Fyn bro for tysk transportminister

Fra Danfoss' hovedsæde på Als har bestyrelsesformand Jørgen Mads Clausen udsigt til færgen, der i dag sejler mellem Bøjden og Fynshav. Mandag fremlagde han visionen om at erstatte færgen med en bro for Slesvig-Holstens transportminister. Arkivfoto: Jacob Schultz
Bestyrelsesformand i Danfoss Jørgen Mads Clausen fremlagde mandag eftermiddag visionerne om en fast forbindelse mellem Als og Fyn for blandt andre den slesvig-holstenske transportminister. Det skete, efter at han allerede i juli 2018 anmodede om at få foretræde. Den tyske minister kalder projektet "meget fremtidsskuende".

Als-Fyn broen: En fast forbindelse mellem Als og Fyn var på dagsordenen og blev taget positivt imod, da transportminister Benny Engelbrecht (S) og den slesvig-holstenske ditto, Dr. Bernd Buchholz, drøftede infrastruktur mandag eftermiddag i Kiel.

Det skete på et møde i den dansk-tyske transportkommission, der er et formelt samarbejde mellem de to lande om fælles udfordringer på infrastrukturområdet.

Her var bestyrelsesformand i Danfoss og formand for styregruppen bag Als-Fyn broen, Jørgen Mads Clausen, inviteret til at holde oplæg om projektet for de to ministre samt de øvrige medlemmer af kommissionen. Desuden orienterede Benny Engelbrecht den tyske transportminister om, at Folketingets partier under de kommende infrastrukturforhandlinger skal beslutte, hvorvidt der skal sættes penge af til en forundersøgelse af broen.

Allerede i juli 2018 bad Jørgen Mads Clausen den daværende transportordfører Ole Birk Olesen (LA) om lov til at fremlægge visionen om en Als-Fyn bro for kommissionen. Det fremgår af et brev, som JydskeVestkysten har fået aktindsigt i, hvori Jørgen Mads Clausen blandt andet argumenterer for, at en bro vil medføre store tidsmæssige gevinster i udvekslingen af varer mellem Danmark og Tyskland.

Det var mandag efter mødet ikke muligt at få Jørgen Mads Clausen i tale.

Benny Engelbrecht udtrykte over for JydskeVestkysten, at broen før er blevet drøftet uformelt, og at det nu var meget naturligt at sætte den formelt på dagsordenen i kommissionen som et af de projekter, der kan indgå i en kommende dansk infrastrukturplan.

Annonce

Als-Fyn broen

  • Sønderborg Kommune og Faaborg-Midtfyn Kommune samarbejder om at få vedtaget en fast forbindelse mellem Fynshav og Bøjden.
  • Der er stor opbakning fra det lokale erhvervsliv.
  • Flere transportordførere på Christiansborg har erklæret sin opbakning til en forundersøgelse af projektet.
  • Prisen for en bro inklusiv 50 kilometer motorvej på land vil være over 20 milliarder kroner. Broen vil blive cirka 11 kilometer lang fra kyst til kyst.
  • Den er skønnet til at få mellem 15.400 - 28.900 køretøjer i døgnet.
  • Med en bro vil man kunne spare 50 minutters rejsetid fra Sønderborg til Odense.

Et rygstød

Den tyske minister Dr. Bernd Buchholz tog positivt imod bro-visionerne.

- Jeg må sige, at danskerne her er meget fremtidsskuende, sagde han om den 11 kilometer lange bro, der ifølge Benny Engelbrecht ikke vil have indflydelse på den kommende Femern-Bælt forbindelse.

Den dansk-tyske transportkommission har intet mandat til at træffe beslutninger. Benny Engelbrecht understreger da også, at Als-Fyn broen udelukkende var sat på dagsordenen for at orientere tyskerne, og at mødet således ingen indflydelse har på chancerne for, at der bliver gennemført en forundersøgelse. Det er der dog umiddelbart politisk flertal for.

- Men det er ikke dårligt, at man fra Slesvig-Holstens side kan se perspektiverne i en sådan fast forbindelse, siger han

Branchedirektør i Dansk Industri, Michael Svane, der også deltog ved mødet, og som i øvrigt er medlem af bro-komitéen, mener, at transportkommissionens drøftelse af en Als-Fyn bro giver projektet et væsentligt rygstød.

- Selvom der ikke er beslutningskompetence, er det en vigtig markør, som bliver sat på projektet. Forundersøgelsen flyttes mod en realisering, når det bliver taget op her, siger han.

Næste møde i dansk-tysk transportkommission finder sted i juni 2020.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark For abonnenter

Skandalelæge sagde det var mavesyre: 11 dage senere fødte Kristine sin døde søn

Leder For abonnenter

JV mener: Udskriv en dosis sund fornuft i en fart

Udeblivelser er et regulært problem i sundsvæsenet. Fordi det er spild af de trængte velfærdsressourcer, når både højt specialiseret personale og dyrt udstyr må vente forgæves på en patient, der ikke dukker op på det afsatte tidspunkt. Derfor er det helt og aldeles håbløst, at et ufleksibelt system tidligere på året betød, at en succes på Kolding Sygehus måtte lægges i graven. Succesen var et forsøg, der gav patienter med en henvisning mulighed for selv at booke en tid til skanning fremfor blot at få stukket systemets tid ud. Forsøget fik antallet af udeblivelser til at falde fra i gennemsnit 14 om ugen til fire. Det viste sig nemlig, at fleksibiliteten betalte sig. At det for patienterne gjorde en forskel. Helt banalt i form af muligheden for at kunne booke en tid, som passede ind med øvrige gøremål. Og sikkert også i form af øget ansvarlighed. En tid, man selv har booket, er svær at udeblive fra. Et sådant forsøg skulle selvfølgelig ikke bare fortsætte, men bredes ud. Ikke bare til andre afdelinger på Kolding Sygehus, men på alle sygehuse. Skulle man tro. Men sundhedsloven er firkantet, og den foreskriver, at patienter skal have en konkret tid i hånden tre dage efter henvisningen. Altså levner loven ikke plads til patientens egen booking. Derfor døde forsøget. Trods et resultat, der uomtvisteligt var positivt for både patienter og sundhedsvæsen. Region Syddanmark skubber på for at få lov til at genoptage forsøget. Ros for det. Forsøget er i sin essens et eksempel på et sundhedsvæsen, der er til for borgerne og ikke det omvendte. Det bør derfor være en formsag for Sundheds- og Ældreministeriet at finde en gangbar vej gennem egne regler og bureaukrati, så patienterne igen kan tages med i planlægningen. Sundhedsloven sikrer vigtige patientrettigheder. Det er godt, og historien viser, at det er nødvendigt. Men det er et sygt sundhedsvæsen, der kvæler gode tiltag i et stift bureaukrati. Må sundhedsministeren reagere hurtigt: Der er brug for en dosis sund fornuft i en fart.

Esbjerg

Fødevarekontrol: For gammel frugt koster Brugsen i Bramming bøde på 30.000 kroner

Annonce