Annonce
Sønderborg

Danfoss-fond vil udleje ny terminal til lufthavnen

Den kommer måske ikke til at se helt sådan ud, men Bitten & Mads Clausen Fond spytter nu 100 mio. kroner i den kommende treminalbygning i Sønderborg Lufthavn. Illustration: Sønderborg Kommune.
Sønderborg Lufthavn kommer til at leje ny terminalbygning, som Bitten & Mads Clausen Fond vil opføre. Kommunen er i gang med forhandlinger med lodsejere om jordkøb til en udvidet infrastruktur, mens omdannelsen til aktieselskab behandles af byrådet i december.

Sønderborg: Sønderborg Kommune er nu snart klar med det aktieselskab, Sønderborg Lufthavn A/S, som skal danne omdrejningspunktet for driften af lufthavnen med nye tilkørselsveje og terminalbygning.

Sidstnævnte har Bitten & Mads Clausens Fond sagt ja til at opføre og leje ud til lufthavnen. Dermed spares der her og nu et stort beløb til finansiering. Det endelige udseende er fonden også inde over.

Erhvervsudvalget og byrådet har sagen på dagsordenen i december efter der har været høring omkring personalets virksomhedsoverdragelse. Samtidig er jord, bygninger og materiale - primært køretøjer og brandmateriel opgjort til godt 86 mio. kroner, som indgår i den såkaldte åbningsbalance, når aktieselskabet er en endelig realitet til foråret.

- Det er en lang proces, hvor det er vigtigt, at personalet føler sig trygge. Bestyrelsen er ikke sammensat endnu, men der kommer to medarbejderrepræsentanter, forklarer formanden for erhvervsudvalget Gerhard Bertelsen (Sl. Parti) om lufthavnen, som i dag er en slags afdeling under kommunen med et årligt driftstilskud på 6-7 mio. kroner. Når aktieselskabet er stiftet bliver det i første omgang med kommunen som eneejer, men med mulighed for private aktører at investere. På sigt skal lufthavnen blive rentabel, er forventningen fra Sønderborg Kommune.

Annonce

Sønderborg Lufthavn

Sønderborg Lufthavn er drevet af kommunen og blev anlagt på Kær i 1968. Den havde 63.000 passagerer i 2017, mens der i rekordåret 1997 var 125.000 passagerer igennem lufthavnen. I 2018 var der knap 74.000 passager, mens det forventes knap 77.000, når 2019 er slut. Målet er 300.000 i 2026.

I 2020 omdannes lufthavnen til et aktieselskab med 100 procent kommunalt ejerskab og muligheden for private at investere. Der er i 2020 også planlagt spadestik til en helt ny og moderniseret terminalbygning som led i en flerårig strategiplan for lufthavnen med en samlet investering på over 300 millioner kroner. Kommunen har afsat 75 mio. kroner over tre år, mens Bitten & Mads Clausen Fond investerer i en ny terminalbygning, som skal lejes ud til lufthavnen.

I øjeblikket har man forhandlinger i gang omkring jordkøb fra nærliggende lodsejere, da udvidelsen af lufthavnen også kræver en ændret og mere omfangsrig infrastruktur.

Forhandlinger i gang

Kommunen er i gang med at forhandle med lodsejere, der skal sælge jord til en udvidelse af området - blandt andet med andre tilkørselsforhold end i dag.

- Jeg vil ikke sige, at det kører som smurt, men vi skal nok nå i mål. Med aktieselskabet bliver fundamentet lagt. Jeg er fortrøstningsfuld og håber også at andre lokal virksomheder kan se en idé i at støtte lufthavnen, tilføjer, Gerhard Bertelsen.

Lufthavnschef Christian Berg glæder sig over, at en lang forproces til en mere synlige udvidelse nu er ved at nå i mål.

- Dem der betaler bestemmer som bekendt, men det er da mit store håb og tro, at vi fra næste år kommer i gang med at bygge den nye terminal. Den skal i høj grad danne grundlaget for mere forretning med særlig chartertrafik, som vi er kommet godt i gang med. Som det er nu må vi stadig sige nej til nogle operatører, fordi vi ikke har plads, siger Christian Berg.

Lufthavnen kører også stadig på dispensation omkring fornyede krav til terminalens arbejdsområder for politi og toldmyndigheder i forhold til udenlandske flyvninger.

Lufthavnschef Christian Berg med den gamle terminal i baggrunden. Snart kan lufthavnen kalde sig et aktieselskab og se frem til en ny terminal - bygget af Bitten & Mads Clausens Fond og lejet af lufthavnen.Arkivfoto: Claus Thorsted
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
112

Tyve stjal elektronik

Kommentar For abonnenter

FestiValhal: Stor, større, konkurs?

Det kan godt være, at der nu er dem, som hævder; Hvad sagde jeg? Der er – i tråde på de sociale medier – allerede dem, der mener, at sådan måtte det jo gå! Alt sammen kan det passende høre ind under kategorien: Set i bagklogskabens ulideligt klare lys. Som en falleret byggematador engang udtrykte sig. JydskeVestkysten kunne tidligere på ugen bringe nyheden om, at Skifteretten i Esbjerg har indledt en konkurssag mod Thomas Klintrup, som kendes som manden bag den store musikevent; FestiValhal. Der er, og der vil også fremover være rigtig mange meninger omkring dette musikalske arrangement tæt ved friluftsscenen og Valhal i Jels. Konkurssagen er en trist nyhed. Men det er nu engang sædvanligvis den, der bestiller musikken, som også skal sørge for betalingen. Anderledes kan det ikke være. Men uanset, hvordan sagen ellers vendes og drejes, så står det ikke rigtig til diskussion, at FestiValhal vitterlig fik Jels på kortet. Alting starter som oftest i det små, og sådan var det også med denne festival tilbage i sommeren 2016, hvor der var lidt langt mellem gæsterne. Men som årene gik, så fik musikentusiaster fra nær og fjern mere og mere interesse for det musikalske arrangement. Særligt i 2018 og igen tilbage i maj i år var der fyldt rigtig godt op. I år havde FestiValhal så vokseværk, da en ny scene blev etableret umiddelbart syd for Valhal. Dermed var det en festival med to udendørs scener og en enkelt indendørs, og programmet blev samtidig afviklet over to dage. FestiValhal fortsatte dermed sin vækst. Selv om vækst som oftest betragtes som noget positivt, så ved ikke så få erhvervsfolk, at balancen mellem vækst og resultatet på regnskabets bundlinje kan være en rigtig farlig linedans. Denne balance har også været svær for Thomas Klintrup og hans stab. Økonomien holdt ikke, og i dag står flere samarbejdspartnere tilbage som kreditorer med tilgodehavender. Klintrups iværksættertrang, hans ihærdighed og også visioner for koncert-arrangementet kan ingen fornægte. Han så en mulighed for at udnytte de perfekte omgivelser ved friluftsscenen og søen i Jels. Og Klintrup kæmpede og forsøgte til det sidste med det yderste af neglene at holde fast i sit projekt. For år tilbage var det nærmest en fast tradition med både sommerfest og en open airkoncert på friluftsscenen, men da Jels Idrætsforening tilbage i 2008 brænder fingrene og må indkassere et stort underskud på en ellers forrygende Gnags-koncert, så trækker foreningens festudvalg følehornene til sig. Så blev der stille på friluftsscenen - altså lige med undtagelse af vikingernes huseren hver eneste sommer. Thomas Klintrup var manden, som fik brudt stilheden, når det gælder koncerter. Nu tyder alt på, at den igangværende konkurssag gør en ende på FestiValhal. Trist for i særdeleshed personen Thomas Klintrup og hans nærmeste – men også gevaldigt ærgerligt for Jels. Byen og også Vejen Kommune er blevet et kulturelt arrangement fattigere. Gad vide om der sidder nogen rundt omkring i Jels, som tænker den tanke, at de sidste fire års arrangementer har skabt et fundament for en festival. Noget at bygge videre på … GOD 2. SØNDAG i advent

Annonce