x
Annonce
Sønderborg

Danfoss-fond vil udleje ny terminal til lufthavnen

Den kommer måske ikke til at se helt sådan ud, men Bitten & Mads Clausen Fond spytter nu 100 mio. kroner i den kommende treminalbygning i Sønderborg Lufthavn. Illustration: Sønderborg Kommune.
Sønderborg Lufthavn kommer til at leje ny terminalbygning, som Bitten & Mads Clausen Fond vil opføre. Kommunen er i gang med forhandlinger med lodsejere om jordkøb til en udvidet infrastruktur, mens omdannelsen til aktieselskab behandles af byrådet i december.

Sønderborg: Sønderborg Kommune er nu snart klar med det aktieselskab, Sønderborg Lufthavn A/S, som skal danne omdrejningspunktet for driften af lufthavnen med nye tilkørselsveje og terminalbygning.

Sidstnævnte har Bitten & Mads Clausens Fond sagt ja til at opføre og leje ud til lufthavnen. Dermed spares der her og nu et stort beløb til finansiering. Det endelige udseende er fonden også inde over.

Erhvervsudvalget og byrådet har sagen på dagsordenen i december efter der har været høring omkring personalets virksomhedsoverdragelse. Samtidig er jord, bygninger og materiale - primært køretøjer og brandmateriel opgjort til godt 86 mio. kroner, som indgår i den såkaldte åbningsbalance, når aktieselskabet er en endelig realitet til foråret.

- Det er en lang proces, hvor det er vigtigt, at personalet føler sig trygge. Bestyrelsen er ikke sammensat endnu, men der kommer to medarbejderrepræsentanter, forklarer formanden for erhvervsudvalget Gerhard Bertelsen (Sl. Parti) om lufthavnen, som i dag er en slags afdeling under kommunen med et årligt driftstilskud på 6-7 mio. kroner. Når aktieselskabet er stiftet bliver det i første omgang med kommunen som eneejer, men med mulighed for private aktører at investere. På sigt skal lufthavnen blive rentabel, er forventningen fra Sønderborg Kommune.

Annonce

Sønderborg Lufthavn

Sønderborg Lufthavn er drevet af kommunen og blev anlagt på Kær i 1968. Den havde 63.000 passagerer i 2017, mens der i rekordåret 1997 var 125.000 passagerer igennem lufthavnen. I 2018 var der knap 74.000 passager, mens det forventes knap 77.000, når 2019 er slut. Målet er 300.000 i 2026.

I 2020 omdannes lufthavnen til et aktieselskab med 100 procent kommunalt ejerskab og muligheden for private at investere. Der er i 2020 også planlagt spadestik til en helt ny og moderniseret terminalbygning som led i en flerårig strategiplan for lufthavnen med en samlet investering på over 300 millioner kroner. Kommunen har afsat 75 mio. kroner over tre år, mens Bitten & Mads Clausen Fond investerer i en ny terminalbygning, som skal lejes ud til lufthavnen.

I øjeblikket har man forhandlinger i gang omkring jordkøb fra nærliggende lodsejere, da udvidelsen af lufthavnen også kræver en ændret og mere omfangsrig infrastruktur.

Forhandlinger i gang

Kommunen er i gang med at forhandle med lodsejere, der skal sælge jord til en udvidelse af området - blandt andet med andre tilkørselsforhold end i dag.

- Jeg vil ikke sige, at det kører som smurt, men vi skal nok nå i mål. Med aktieselskabet bliver fundamentet lagt. Jeg er fortrøstningsfuld og håber også at andre lokal virksomheder kan se en idé i at støtte lufthavnen, tilføjer, Gerhard Bertelsen.

Lufthavnschef Christian Berg glæder sig over, at en lang forproces til en mere synlige udvidelse nu er ved at nå i mål.

- Dem der betaler bestemmer som bekendt, men det er da mit store håb og tro, at vi fra næste år kommer i gang med at bygge den nye terminal. Den skal i høj grad danne grundlaget for mere forretning med særlig chartertrafik, som vi er kommet godt i gang med. Som det er nu må vi stadig sige nej til nogle operatører, fordi vi ikke har plads, siger Christian Berg.

Lufthavnen kører også stadig på dispensation omkring fornyede krav til terminalens arbejdsområder for politi og toldmyndigheder i forhold til udenlandske flyvninger.

Lufthavnschef Christian Berg med den gamle terminal i baggrunden. Snart kan lufthavnen kalde sig et aktieselskab og se frem til en ny terminal - bygget af Bitten & Mads Clausens Fond og lejet af lufthavnen.Arkivfoto: Claus Thorsted
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sydjylland

Selvstændige Annette og Claus gik fra alt til ingenting: - Det her skal vi nok overleve

Kommentar

Byens butikker skal bruges - også efter coronakrisen

Fredag eftermiddag blev jeg ringet op. Min frisør havde taget fat i sin kalender og var begyndt at kontakte alle de kunder, hun har eller rettere havde en aftale med i sin salon. Min yngste og jeg stod for tur lige før påske, men den tid kan i sagens natur ikke gennemføres, så min udmærkede frisør ville lige høre, om hun måtte ringe mig op på den anden side. På den anden side af coronakrisen. Lad frisøren være bare et eksempel af mange på, hvordan de selvstændigt erhvervsdrivende kæmper for deres forretninger i disse uger. Frisøren får assistance fra Folketingets hjælpepakker, så hun regner med at klare sig, men hjælpepakker gør det ikke alene. For ville kunderne også være hos hende efter coronaen uden et opkald? HERMED TIL BUTIKKERNE i Aabenraas gågade: Mange af dem ligger lukkede hen, enkelte har genåbnet, og flere gør sig samme overvejelse. I denne uge blev vi på redaktionen kontaktet af Gitte Jensen og Solvejg Jensen fra henholdsvis Tinzon House og Ole Chokolade. De ville gerne fortælle, at de var begyndt at samarbejde nærmest under mottoet - køb lidt hos den ene og få noget med fra den anden også. Dette budskab havde de fortalt på Facebook, men som de konstaterede, er de sociale medier ikke alt, og de ville da gerne have lidt hjælp af os gennem både vores trykte og digitale platforme hos Jysk Fynske Medier. Her i kommunen og landsdelen JydskeVestkysten og Aabenraa Ugeavis. DEN SLAGS GØRES under sædvanlige omstændigheder i annoncer, men her har jeg så valgt undtagelsen - ikke for at hjælpe de to forretninger alene. Eller specifikt, men for at lade Gitte og Solvejg og deres butikker være eksemplet på, at krisetider tvinger virksomheder, forretninger og alle andre selvstændige til at lede efter nye veje til indtægterne. Som Gitte Jensen fra Tinzon House formulerer det: - Jeg tænkte, at vi ville være et godt match. For Solvejg og Ole Chokolade er det højsæson i påsken, og hvis nu vi kunne gøre noget i fællesskab, løfte noget sammen, kunne vi måske holde hjulene i gang. For de to butikker og alle andre kan vi håbe, at det lykkes. At de også vil være her på den anden side. For der kommer en dag, hvor normaliteten vender tilbage. Formentlig i små bidder, men også til den tid skal vi huske, at forretningslivet i gaderne kun er der, hvis det bruges. Af os. I DENNE TID har vi opdaget, hvad det vil sige, og hvordan det føles, når gaderne forekommer at være søndagsforladte hele ugen. I flere uger. Der mangler noget. Byens butikker har også brug for dit lokale engagement efter coronaen. Eller som Solvejg Jensen formulerer sit ønske: - Fra kunder hører jeg, at de føler sig skræmte over, at der er så lukket. Sådan kunne det måske blive engang. Vores håb er, at de vil købe lokalt. Og min egen frisør - hun kan bare ringe. PAS PÅ HINANDEN

Danmark

Liveblog: Kina advarer om mulig ny bølge af coronavirus

Annonce