Annonce
Biler

Danmark blandt de første markeder for Henrik Fiskers nye elbil

Den nye Fisker Ocean har meget plads og en rækkevidde på op mod 480 km. Designet skal kunne holde sig frisk i otte år. Foto: Fisker Inc.
Det kommende elektriske Fisker Ocean vil få europæisk debut i Danmark, Norge og Tyskland.

Den er givetvis en af de mest hypede nye elbiler, den strømlinede Fisker Ocean.

Når den futuristiske elbil lander i Europa i 2022, bliver Danmark sammen med Norge og Tyskland de første markeder, hvor bilen skal ud på vejene.

Sådan lyder meldingen fra den danske bildesigner og iværksætter Henrik Fisker til Automotive News.

Bilen, der har en rækkevidde på 402-483 kilometer fra et batteri på 80 kwh, kan reserveres for et depositum på 250 dollar svarende til 1680 kroner. Her er 80 procent af reservationerne kommet fra USA, mens Tyskland, Norge og Danmark tegner sig for broderparten af resten.

Henrik Fisker sigter mod rimelige priser ved at købe ind sammen med andre bilproducenter og få stordriftsfordele.

"Det er ikke raketvidenskab. Det er klart, at hvis du skal have en bil, som er konkurrencedygtig, er det nødvendigt med volumen. Derfor er vi gået i samarbejde med andre producenter, så vi kan finde ud af, hvordan vi køber ind i større mængder," siger Henrik Fisker til Automotive News.

Annonce

Tidløst design

Det er dog i første omgang ikke planen at sælge bilen, men i stedet for at lease den ud efter en model, der strækker sig over otte år. Her kan ejeren for eksempel levere bilen tilbage efter en måned eller op til flere år. Efter tilbagelevering vil Fisker lease bilen ud igen til en reduceret takst. Det er samme model, som det Geely-ejede Lynk & Co har meldt ud for det det europæiske marked.

"Hvis man producerer for eksempel 100.000 biler om året, betyder det, at man efter fem år har en flåde på 500.000 biler, som tjener penge til en," siger Henrik Fisker til magasinet.

Denne strategi har også haft indflydelse på designet.

"Designet på Ocean er holdt så enkelt så mulig for at sikre, at bilen holder sig frisk gennem den otte års leasing-cyklus. Et af mine krav har været, at bilen skulle være så tidløs som muligt," siger Henrik Fisker.

Flere muligheder

Planen er fra 2022 til 2027 at producere en million elbiler fordelt på Ocean og yderligere to modeller. Henrik Fisker vil på forårets motorshow i Genève løfte sløret for, hvilken bilproducent han vil samarbejde med.

Den prototype, der er vist, er udviklet af Italdesign, som er ejet af VW. Det kunne tyde på, at han måske vælger den nye MEB-platform fra Volkswagen, som også danner basis for for eksempel VW ID.3.

Volkswagen har nemlig meldt ud, at de gerne vil tilbyde platformen til andre samarbejdspartnere, også selv om man allerede har lavet en stor alliance med Ford, der vil bruge teknikken til sin første europæisk designere elbil.

Fisker kan dog også bruge platforme fra underleverandører som Bosch eller Benteler, som sigter mod små producenter af elbiler, der leder efter platform til en bil, der kan bygges op fra bunden. Bosch viste mærkets platform på den netop overståede CES elektronikmesse i Las Vegas, som også har udviklet sig til en biludstilling, og hvor man kunne se en opbygning med en sandwichbund med batterierne i gulvet.

"Designet ændrer sig meget lidt til produktion," siger han.

På trods af sin kompakte størrelse vil Fisker Ocean have samme plads som en mellemstor SUV, ifølge virksomheden. Meget af det indvendige plast genanvendes. Fisker forudser, at omkostningerne ved at lancere køretøjet vil være mindre end en milliard dollar.

"Men ikke meget mindre. Det er en kapitalintensiv industri," siger han.

Fisker har dog brug for mere finansiering for at gennemføre projektet.

"Jeg tror ikke, at et start-up-selskab nogensinde har al finansiering på plads," siger han.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Esbjerg

Lis Sørensen synger i Musikhuset

Leder For abonnenter

Møde blev en skandale

Flere deltagere udvandrede i vrede, da cirka 35 advokater og ejendomsmæglere var mødt frem til et arrangement, hvor Styrelsen for International Rekruttering og Integration, SIRI, ville orientere om de regler, der gælder for udenlandske EU-borgere, som ønsker at slå sig ned i deres egen bolig i Danmark. Den frustrerede reaktion er fuldt forståelig. SIRI’s direktør Kasper Højvang Kyed og kontorchef Inge Thomsen var med. Civilstyrelsen stillede med direktør Lene Volke Roesen. Og så blev der ellers talt sort. Men konklusionen blev, at for eksempel en tysker ikke kan købe et hus i Danmark og så få et EU-opholdsbevis med virkning fra overtagelsesdagen. I stedet skal huskøberen først tage ophold i en lejet bolig, søge opholdstilladelse og efterfølgende flytte ind i sin ejendom. Den fortolkning er helt urimelig. Helt vildt bliver det, når kontorchef Inge Thomsen antyder, at den stramme praksis skulle bunde i politisk uvilje mod, at for eksempel tyskere køber ejendom i Danmark for at bo her. Disse mennesker er altså fra vores egen kulturkreds. I flere tilfælde er der desuden tale om personer, der i forvejen taler dansk, fordi de enten tilhører det danske mindretal eller har forberedt sig vældig godt på det nye hjemland. Samtidig er der ofte tale om stærkt efterspurgt arbejdskraft. Her bliver der absolut ingen problemer med integrationen. Skulle danske politikere virkelig være modstandere af denne form for indvandring, bør de pågældende efter kontorchefens udmelding straks stå frem og forklare sig. Det bliver i så fald interessant at høre argumenterne. Nu var der lykkeligvis både ejendomsmæglere og jurister med til det skandaløse møde. De sidstnævnte bør undersøge, om SIRI’s praksis ikke er i strid med EU’s bestemmelser. I givet fald skal der anlægges en prøvesag. Den nuværende tilstand er helt uacceptabel. Mennesker med viljen og evnen til at gøre noget godt for Danmark og en kulturel baggrund som vores egen er naturligvis hjertelig velkomne – eller bør være det.

Indland

Endnu en heftig vejr-weekend: Kraftig blæst og høj vandstand i vente

Annonce