Annonce
Esbjerg

Danmarks eneste testpilot på F-35 jagerflyene

Et foto fra en testsession med F-35-testgruppen i september 2011. Casper Børge Nielsen foran verdens mest højteknologiske kampfly. Privatfoto.
Esbjergpiloten Casper Børge Nielsen fortæller i ny bog sin unikke historie som testpilot i forreste linje, når der skulle udvikles og testes fly til Flyvevåbnet.

Esbjerg: Han var ikke gammel, før drømmene om at blive kamppilot levede hos 51-årige Casper Børge Nielsen fra Hjerting ved Esbjerg. I dag er manden med pilotnavnet PEL en af verdens bedste testpiloter og bogaktuel med biografien "Testpilot – et liv på grænsen".

Da han som ung mand så filmen "Top Gun", var han ikke i tvivl: Han ville være jagerpilot. Allerede som 17-årig gik han i gang med at tage flycertifikat.

Bogen er skrevet i samarbejde med journalist Espen Uldal, og PEL fortæller i ord og billeder om sine 28 år som pilot og en karriere, der har sendt ham i cockpittet på ikke færre end 65 fly- og helikoptertyper.

- Man bliver ikke bare testpilot. Det er en uddannelse af halvandet års varighed, og Flyvevåbnet investerede et tocifret millionbeløb i uddannelsen. Det er kun et fåtal af os på testpilotuddannelsen, der er piloter. De fleste er ingeniører, og tilsvarende har en stor del af min uddannelse været tekniske fag. Det gør, at vi kan samarbejde og taler det samme sprog. Når jeg sidder i cockpittet, bliver jeg fulgt af mine ingeniørkolleger, der opholder sig i et kontrolrum og løbende henter data ned, fortæller Casper Børge Nielsen i en pressemeddelelse.

Annonce

Mød forfatteren

  • "Testpilot – et liv på grænsen" udgives af People’s Press.
  • Bogen er skrevet af Casper Børge Nielsen i samarbejde med Espen Uldal.
  • Fredag den 29. november klokken 16.00-18.00 kan man møde Casper Børge Nielsen, købe bogen og få den signeret hos Varmings Boghandel i Esbjerg.

Har aldrig "tabt" et fly

At være testpilot er et farligt job, og Casper Børge Nielsen har mistet flere gode kolleger. Selv har han aldrig "tabt" et fly, hverken som testpilot eller mens han fløj F16. Trods sine 51 år er PEL fortsat tilknyttet en eskadrille på Flyvestation Skrydstrup og holder sin flyvning ved lige.

- Når vi tester et fly, presser vi det til det alleryderste, men det er heller ikke ufarligt at flyve et dansk kampfly. Husk på, at vi nogle gange flyver 1000 kilometer i timen i et F16 blot 30 meter over jorden eller havet. Det giver ingen mening at have jobbet, hvis man er bange for det, men man skal være bevidst om faren og også gerne have sommerfugle i maven. Når man først mister den fornemmelse, skal man overveje at stoppe, siger Casper Børge Nielsen, hvis hastighedsrekord i luften er 2500 kilometer i timen.

Ingen anden dansker er mere fortrolig med det nye F35-kampfly, som fra 2023 skal afløse F16. PEL var som eneste ikke-amerikanske testpilot i ni år med til at udvikle F35-flyet, og han var den eneste i den 1000 mand store stab på Edward Airforce Base nord for Los Angeles, der var med i alle ni år.

Han havde sit eget ”værktøj” med hjemmefra, nemlig et F16-fly med dannebrogshale, som med ham i cockpittet fungerede som følgefly, hvorfra han kunne dirigere kollegaen i F35 under testmissioner

Udvikler danske kampfly

Siden var han chef for en dansk enhed med fire F16-fly og 65 medarbejdere, som i fire måneder i 2018 var udstationeret i Litauen med ansvar for luftforsvaret i de baltiske lande. I dag er han ansat i Forsvarsstaben i Karup, hvor han som major har ansvaret for udviklingen af danske kampfly.

Privat bor han i Sjelborg nord for Hjerting og er gift med Janet. Parret har fire børn i alderen 17-26 år.

"Testpilot – et liv på grænsen" af Casper Børge Nielsen i samarbejde med Espen Uldal. People's Press

Forsiden på bogen slår den alvorlige og dramatiske stemning an. Foto: People's Press
Med fuld udrustning og "hooden" over hovedet lukket er Casper PEL Nielsen klar til start. Privatfoto
På ejendommen i Sjelborg er der arbejdet med den nye bog, mens hestene og arealerne ved Ho Bugt også skal passes. Casper Børge Nielsen er i dag ansat i Forsvarsstaben i Karup, hvor han som major har ansvaret for udviklingen af danske kampfly. Privatfoto
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce