Annonce
Sydjylland

Danmarks nye kampfly skyder skævt

De første af Danmarks 27 nye F-35-fly forventes at lande i Danmark i foråret 2023. Foto: Free/Master Sgt. John Nimmo, Sr.

Maskinkanonen på Danmarks nye kampfly, F-35, skyder skævt. Det er ét af flere udestående problemer med flyet, påpeger Pentagons testchef.

Flyets kanon har svært ved at ramme plet.

Det er blot et af de problemer, som stadig plager udviklingen af F-35-kampflyet, der er udset til at afløse F-16 som Danmarks kampfly, skriver Altinget.

Problemerne remses op i den årlige redegørelse om det amerikanske forsvars udviklingsprojekter, som det amerikanske forsvarsministerium Pentagons særlige kontrollør af udviklingsprojekter Robert F. Behler i sidste uge afleverede til den amerikanske kongres.

En af de ting, der ikke fungerer, er flyets maskinkanon. Den er ikke præcis nok, og det er uacceptabelt, fastslår Robert F. Behler i sin redegørelse, som Altinget har læst.

Problemerne med at ramme præcist er ikke noget nyt. Det var også et problem, som Behler påpegede i sidste års redegørelse. Han opfordrer flyets producent, Lockheed Martin, til at finde ud af, hvorfor kanonen ikke er præcis nok, og implementere en løsning på problemet.

Behler peger også på, at en række huller i F-35-flyets forsvar mod cyberangreb, som Lockheed Martin tidligere er blevet gjort opmærksom på, stadig eksisterer. Mere end 300 fly er produceret, og adskillige værn og lande har taget de første fly i brug. Processen er imidlertid skruet sådan sammen, at færdigudviklingen af flyet foregår parallelt med produktionen og leveringen af de første flere hundrede fly.

Derfor arbejdes der stadig med at udvikle flyet og få tingene til at fungere.

Annonce

Problemer med software

Et andet tilbagevendende problembarn er den software, teknikerne skal bruge til at diagnosticere flyene. Den fungerer fortsat langtfra optimalt og det tager ofte længere tid for U.S. Air Force at få gjort et F-35-fly klar til at gå i luften end et fjerdegenerations-fly som eksempelvis F-16 eller F-15.

Desuden er under 60 procent af flyene klar til at gå i luften på et givent tidspunkt. Rådighedsprocenten har været omtrent den samme i de sidste tre år. Programmet har iværksat tiltag for at forbedre rådigheden, men de er stadig ikke slået igennem, påpeger Robert F. Behler.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kommentar For abonnenter

Kommentar: Ku' vi andre ikke få sådan en p-billet?

De er slet ikke dumme, politikerne i byrådet. Når de holder møder, trækker tingene af og til i langdrag. Og pludselig bliver de nødt til at afbryde deres møder, fordi de skal til at stille p-skive i deres biler. De føler sig simpelthen generede både af at skulle rende og stille skiverne og så det, at det ofte kniber med overhovedet at finde ledige pladser i området tæt ved rådhuset. JydskeVestkysten fortalte historien i mandags, og mon ikke rigtig mange læsere kunne genkende den irritation, der blusser op i én, når man skal afbryde det, man er midt i, for at stille på den forbandede p-skive? For slet ikke at tale om det der med at tøffe rundt i sin bil for kun at opleve kantstenen tapetseret med parkerede biler, så man slet ikke kan finde en plads, med mindre man er klar på en halv Hærvejsmarch? Men historien bød så også - vi kalder overordnet genren for konstruktiv journalistik - på den helt rigtige løsning og viste vores byrådspolitikere som handlekraftige og løsningsorienterede mennesker. De har nemlig løst hele miseren på en måde, som byder til inspiration for kommunens øvrige borgere. I erkendelse af, at det simpelthen ikke dur det der med at skulle spæne frem og tilbage for at stille p-skiver - man bliver jo afbrudt hver anden time - har politikerne udstyret sig selv med en p-tilladelse til at holde på pladsen foran rådhuset. De fleste i hvert fald. 10 af byrådets 31 medlemmer må i forvejen holde i rådhusets egen p-kælder, og Hans Erik Møller fra Socialdemokratiet springer over, da han kan på grund af en øjensygdom dårligt se noget, så han kører ikke bil. Men resten har altså fået løst deres problem, og spørgsmålet er, om ikke man bare skulle udvide ordningen? Til at begynde med er der på rådhuset mange hundrede ansatte, der hver morgen indleder arbejdsdagen med øvelsen overhovedet at finde en plads i en stadig større periferi omkring rådhuset. Stik dem sådan et p-kort. Så er der alle os andre, som jo også af og til slås lidt med det parkering, ku' vi ikke også få sådan et p-kort? Som byrådspolitikerne selv har erkendt, er det altså forstyrrende at skulle forlade sit arbejde hver anden time for at stille p-skiven, ligesom der jo også om morgenen kan være rift om de pladser, der nu engang er til rådighed, men det ville hjælpe lidt på vores trængsler med sådan en tingest i forruden. Nogle af politikerne, som Socialdemokraternes gruppeformand Søren Heide Lambertsen, synes, at disse p-tilladelser lugter lidt af særligt privilegium - ja, hvor får han det fra? Det er ikke en "idé, der er groet i min have", siger han, der som medlem af økonomiudvalget i øvrigt er sikret en af de forjættede p-pladser i kælderen under rådhuset. Nej, det kan godt være, at idéen ikke er groet i socialdemokratiets rosenhave, men resten af partiets gruppe går nu lidt mere praktisk til værks og har ikke så fine fornemmelser, for de synes altså, det er irriterende med det løberi: Det blev derfor et stort ja-tak til de særlige politiker-tilladelser fra socialdemokraterne. Selv Enhedslistens Sara Nørris, der jo som partimedlem per definition elsker kollektiv trafik og ser privatbilismen som det næstondeste efter Djengis Khan, har strakt hånden frem, fordi hun af og til også bliver nødt til at hive bilen ud af garagen for at kunne nå alle sine gøremål: "Der er nogle, der bor så langt væk fra rådhuset, at det bliver besværligt for dem med offentlig transport, når de også skal passe deres almindelige arbejde før eller efter et udvalgsmøde", som hun siger. God søndag.

EfB

Genlæs liveblog: EfB taber 1-3 til FCK

Annonce