Annonce
Billund

Danmarks største private specialskole åbner i Billund

Billund: Landets største private udbyder af specialskoletilbud, Behandlingsskolerne, har åbnet sin første skole i Jylland. Den hedder Chrysalis og ligger i Billund. Billund er dermed den første kommune i Jylland, der vælger en privat aktør til at løfte opgaver omkring dagbehandling af børn med bl.a. autisme, ADHD og forskellige angstproblematikker. I den anledning inviterer Chrysalis torsdag 26. april forældre, samarbejdspartnere, naboer og andre interesserede til officiel åbning af skolen. Det er mellem 14 og 16 på Kærvej 124 i Billund.

Behandlingsskolerne har eksisteret i 15 år, men har hidtil udelukkende opereret i København og på Sjælland, hvor man driver 15 forskellige tilbud til børn og unge med særlige behov.

- Det er rigtig dejligt at opleve, at en privat og professionel aktør som Behandlingsskolerne har været i stand til at rykke hurtigt og gerne vil være en del af den udvikling, der sker i Billund. En skolelukning er aldrig behagelig, og derfor er vi ekstra glade for, at vi hurtigt har kunnet give børnene og deres familier sikkerhed for, at de har et sted at gå i skole, siger Morten Kirk Jensen i en pressemeddelelse.

Han er skolechef i Billund Kommune.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Naturligvis har bro følger

Før etableringen af den faste forbindelse over Storebælt var den ingen ende på bekymringerne. Fisk, fugle og pattedyr ville blive truet, måtte man dengang forstå. Efter hensynet til samfundets interesser samt følgerne for flora og fauna blev holdt op mod hinanden, blev bro og togtunnel alligevel bygget. Som bekendt gik verden ikke under. Nu foreligger en rapport om de naturmæssige konsekvenser af en bro mellem Als og Fyn. Vurderingen blev udarbejdet i januar, men er først nu offentliggjort. Forklaringen på forsinkelsen er ukendt, men måske har Vejdirektoratet slet og ret skammet sig over konklusionens banalitet. Broen vil medføre uoprettelig påvirkning af natur og dyrelivet både i anlægs- og driftsfasen. Naturen vil blive påført skader, der ikke kan gøres om, vurderer specialisterne således. Og ja, det er givetvis korrekt. Sådanne konsekvenser ligger i anlægsarbejders natur. Selv en mindre cykelsti forandrer landskabet for bestandigt. Musereder bliver ødelagt, frøer fordrevet og regnormene kan ikke længere komme op. Men skulle man af den grund undlade at sikre børns liv og førlighed på skolevejen? Svaret giver vist sig selv. Naturligvis er sammenligningen sat på spidsen og konsekvenserne af et brobyggeri ulig større end følgerne af en cykelsti. Men der kan alligevel drages nogenlunde ens konklusioner. Fordele og ulemper skal afvejes. Vi skal passe på vores miljø – ikke mindst når der er tale om et sårbart område som farvandet mellem Als og Fyn. Vil byggeri og drift have katastrofale konsekvenser for naturen, må planerne opgives. Broen skal heller ikke etableres, hvis det ikke giver overordnet mening økonomisk og samfundsmæssigt. Til gengæld skal der bygges, hvis hensynet til vores fælles bedste taler for det, og der ikke er udsigt til virkelig alvorlige skader på omgivelserne. Vi må ikke ende samme sted, som vores naboer mod syd, hvor naturklager kan forsinke etableringen af vigtig infrastruktur i år eller nogle gange ligefrem årtier.

Annonce