Annonce
Sport

Dansk cykeltalent brækker benet før World Tour-skifte

Gonzalo Fuentes/Reuters
Cykelrytteren Mathias Norsgaard blev kørt ned af en bil torsdag og brækkede sit skinneben.

Cykelrytteren Mathias Norsgaard kommer ikke til at kunne cykle på sit normale niveau i flere måneder.

Torsdag brækkede han nemlig skinnebenet to steder, da han blev kørt ned på en nedkørsel nær den spanske by Girona, som han bor i.

Det fortæller han til B.T. fra hospitalssengen i Girona.

Timingen kunne ikke være værre for talentet, der i slutningen af november indgik en aftale med det spanske World Tour-hold Movistar. Kontrakten gælder for sæsonerne 2020 og 2021.

- Jeg kørte ind i kølerhjelmen på en bil, der skulle dreje ind på en parkeringsplads, og den unge mand, der førte bilen, så mig ikke komme kørende, og så fløj jeg ind i en lygtepæl med mit skinneben, og så brækkede det to steder.

- Det er det værste, der kunne ske. Jeg skulle have været på træningslejr med Movistar i næste uge. Lige nu synes jeg ikke, at jeg har kræfter til at kæmpe en kamp for at komme tilbage, for som jeg kan forstå det, vil det tage omkring et halvt år at komme tilbage. Det føles uoverskueligt, siger han til B.T.

De seneste to sæsoner har den 22-årige dansker kørt for Riwal Readynez.

/ritzau/

Annonce
B.T.''s interview med Mathias Norsgaard
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Fortsæt nu endelig bare det gode arbejde

Det har siden september kostet et velfortjent klip i kørekortet, hvis politiet opdager, at du roder med din mobiltelefon, mens du kører bil. 6814 bilister har følt konsekvensen af den strammede lovgivning. Det er mange, men det er ikke en eneste for mange. Tvært imod. Det var på høje tid, at konsekvensen for åbenlyst uopmærksom adfærd i trafikken blev takseret hårdere. Politiet anslår, at op mod 30-35 procent af uheld og ulykker i trafikken skyldes uopmærksomhed. Mennesker kommer alvorligt til skade. Nogen kære dør. Fordi andre mener, at det er nødvendigt at læse en sms, kigge på Facebook, skrive en besked i Messenger, lede efter musik på Spotify. Mens bilen tordner afsted gennem landskabet. Det tager ikke meget mere end fire sekunder at læse en sms og besvare med et thumbs up, en smiley eller et hjerte. Mange af os har gjort det. Men fire sekunder er knap 60 meter hen ad vejen ved skolen. Det er knap 90 meter på landevejen. Og næsten 125 meter på motorvejen, hvor fartbegrænsningen er 110 kilometer i timen. I blinde. Det er livsfarligt, og selvfølgelig skal den slags ligegyldighed med andres liv og helbred koste noget mærkbart. Leder af færdselspolitiet ved Syd- og Sønderjyllands Politi, Knud Reinholdt, havde forventet, at flere ville lade mobilen ligge, da klippereglen trådte i kraft i september. Det forventede han med afsæt i erfaringer, fra dengang hastighedsforseelser begyndte at koste klip. Sådan er det desværre ikke gået. Der er ikke noget i antallet af klip, der tyder på bedring. Der er ikke noget i færdselspolitiets oplevelser, der tyder på det. I virkeligheden er det nok ikke så overraskende. Vi - og det vi gælder altså næsten os alle - har fået et helt utroligt tæt forhold til vores mobiltelefoner, og vi sætter den over venner, familie, koner og børn i masser af sociale sammenhænge. Der er det dog ikke strafbart, blot tankevækkende. I trafikken derimod skal vi ikke acceptere det. Det tog tid med alkohol og det at føre bil, men det blev dog med tiden totalt uacceptabelt. Vi må samme vej med mobilen, og vejen går over en række klippede kørekort. Klø på, kære politi. Vi trænger tydeligvis til kollektiv opdragelse, og den må være lidt hårdhændet. Hver og en af dem I klipper har fortjent det.

112

Flere lavede ballade i nattelivet

Annonce