Annonce
Vejen

Dansk landbrug er vokset til størrelse XL

I dansk landbrug er mejetræskere efterhånden vokset til størrelse XL. Det kunne man ved selvsyn konstatere hos PN Maskiner, som fredag holdt åbent hus i Troldkær. Her var der traditionen tro fuldt hus, aspagerssuppe og fadøl. Foto: Søren Dippel
PN Maskiner holdt fredag sit årlige åbent hus-arrangement i Troldkær. Denne gang skete det med en danmarkspremiere og en legatoverrækkelse.

Troldkær: Ingen, der har fulgt udviklingen i landbruget, kan være i tvivl om, at bedrifterne efterhånden er kommet op i nogle velvoksne størrelser. Det går tilsyneladende kun én vej, og hvis danske landmænd vil være med på vogne, er det slut med at gå i alt for små sko.

Dansk landbrug er for længst vokset til størrelse XL. At det forholder sig sådan, kan man opleve på nærmeste hold en gang om året, når PN Maskiner i Troldkær inviterer til åbent hus. Også her er det efterhånden nogle velvoksne landbrugsmaskiner, der bliver vist frem.

Tag nu for eksempel nyeste skud på stammen af New Holland-traktorer på det danske marked – en 410 hestekræfter stor T8 410, som PN Maskiners salgschef Peter Nissen fortæller kan købes for knap 1,6 millioner kroner.

- Den er den første af sin slags på det danske marked, og præsentationen hos PN Maskiner var en danmarkspremiere.

- Vi regner med, at kunne levere den fra omkring sommerferien, siger Svend Olesen, der er New Hollands salgschef i Danmark.

Annonce
Som landmand skal man ikke sætte sig så hårdt, at man ikke selv kan vælge at stoppe.

Peter Jørgensen, mælkeproducent

Hjerter mælkekartoner

Blandt dagens mange andre gæster hos PN Maskiner er landmand og mælkeproducent Peter Jørgensen fra Ferup.

- Jeg er med for at se, hvad der rører sig i landbruget lige nu, men jeg er her også for møde mine landmandskollegaer.

- Min bedrift er kun et husmandsbrug, og jeg har kun 55 køer på stald. Det kan man godt leve af, når konen har et godt job. Vi har tidligere været på udkig efter noget, der er større. Men vi kunne ikke finde noget, som kunne holde økonomisk. Som landmand skal man ikke sætte sig så hårdt, at man ikke selv kan vælge at stoppe, siger Peter Jørgensen med henvisning til de efterhånden flere og flere landmænd, der ikke selv kan træffe et sådant valg.

Som mælkepriserne er lige nu, kan det efter hans mening lige skralle an. Han har store forventning til den kommende mærkningsordning med hjerter på mælkekartoner. Ordningen skal fortælle danske forbruger noget om dyrevelfærd. Her vil økologisk mælk blive mærket med to hjerter, og senere på året vil Arla 24-mælk ligeledes blive mærket med to hjerter.

Legatoverrækkelse

PN Maskiner er også vokset lidt i størrelse i det forgangne år. Medarbejderstaben er vokset til 37, hvoraf de 20 er på værkstedet. Det er også her en af landets skrappeste montører i branchen for landbrugsmaskiner har sin gang. Det er 23-årige Rasmus Skou, som sluttede sin uddannelse med et stort flot 12-tal ved svendeprøven.

Fredag dukkede så næstformand i Danmarks Maskinhandlerforenings bestyrelse, Lars Søndergaard, og hans kollega Klaus Nissen, der er foreningens branchedirektør op til PN Maskiners åbent hus-arrangement i Troldkær for at overrække Ramus Skou foreningens legat på 10.000 kroner.

Landmandkolleger mødtes til en god snak fredag, da PN Maskiner i Troldkær inviterede til åbent hus. Foto: Søren Dippel
Mekanikken er imponerende under kølerhjelmen på sådan en gigantisk mejetærsker som denne New Holland-maskine. Foto: Søren Dippel
Inden vi får set os om, bliver der igen brug for at gøre mejetærskere som denne Claas-maskine klar til høst. Foto: Søren Dippel
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Mens regeringen tøver, holder danskerne i kø

Læserbrev: Omtrent fire måneder er der gået, siden den socialdemokratiske transportminister, Benny Engelbrecht, proklamerede i JydskeVestkysten, at han for længst er trukket i arbejdstøjet, og at der fra regeringens side bliver arbejdet hårdt på en ny infrastrukturplan. Noget vi i Venstre selvsagt var glade for at høre. Nu er der som sagt gået over fire måneder, og på kalenderen står der 2020. Mere end et halvt år er gået, siden Socialdemokratiet flyttede ind i regeringskontorerne, og danskerne er endnu ikke stillet en infrastrukturplan i udsigt. Mens trafikken på de danske veje snegler sig afsted, og borgere og virksomheder bruger mere tid på kø og trængsel, kan transportministeren end ikke sætte et årstal på en ny infrastrukturplan. Alle os sydjyder må således gå rundt i uvished – vi ved ikke, om vi er købt eller solgt. Og uvisheden skaber selvfølgelig bekymring. For hvad skal der ske med Ny Midtjyske Motorvej? E45/E20 ved Kolding? Rute 11 fra Korskro til Varde? Eller for den sags skyld opgraderingen af Rute 11 til Tønder? Ingen ved det. Sidste år kom vi i Venstre i mål med en aftale om at investere mere end 110 milliarder kronet i vores infrastruktur frem mod 2030. Investeringer, som ville sikre vækst og bosætning over alt i Danmark. Derfor er det mildest talt bekymrende, at vi i Sydjylland ikke kan vide os sikre på, om de investeringer, som vi i Venstre var med til at aftale, overhovedet bliver til noget. I Venstre vil vi arbejde for, at vi hurtigst muligt bliver indkaldt til forhandlinger om en infrastrukturaftale. Vi kan ikke vente længere. For når borgere og virksomheder holder i kø koster det samfundet 20 milliarder kroner om året. Derfor er en god og sammenhængende infrastruktur helt grundlæggende for fortsat vækst og udvikling. Noget som er altafgørende, hvis vi skal investere i velfærd og grønne løsninger. Så alt imens regeringen har skudt endnu et løfte til hjørne, må vækst og udvikling sættes på pause.

Annonce