Annonce
Erhverv

Danske Bank taber syv milliarder i markedsværdi

Danske Bank mistede markedsværdi for syv milliarder kroner under fredagen aktiehandel.

Historie om mængden af transaktioner i Danske Bank, der undersøges for hvidvask, sender aktien i bund.

Danske Banks efterhånden hårdtprøvede aktionærer måtte fredag modtage mere dårligt nyt. De kunne fra dagens start læse i Wall Street Journal, at transaktioner for 960 milliarder kroner gennem bankens estiske filial undersøges for hvidvask.

Det reagerede aktiemarkedet ikke positivt på. Da handlen lukkede fredag, havde aktien tabt over fire procent i værdi, hvilket barberer lige under syv milliarder af Danske Banks markedsværdi.

Det er ikke første gang, at Danske Banks aktionærer må tage imod store tab. Det seneste år har Danske Banks aktier mistet en fjerdedel af sin markedsværdi.

Danske Bank er på trapperne med en intern undersøgelse af sagen om hvidvask, der er foregået i bankens estiske filial.

Det er i forbindelse med den undersøgelse, at pengeoverførsler til en værdi af 960 milliarder kroner ifølge Wall Street Journal bliver kigget efter i sømmene.

Pengene er blevet ført ind og ud af banken i perioden 2007-2015, men det er uvist, hvor stor en del af transaktionerne der er relateret til hvidvask.

Selv om det er uvist, hvor stor en andel som er relateret til hvidvask, antyder tallene, at det er stort nok til at rykke ved den hidtidige opfattelse af skandalens omfanget. Det vurderer aktieanalytiker Mikkel Emil Jensen fra Sydbank.

- Vi ved ikke, hvor meget der er hvidvask. Men meget tyder på, at det samlede omfang er meget større, end de tal der tidligere har været, når der har været så mange penge gennem en relativt lille filial, siger han.

Han henviser til, at Berlingske Business tidligere har anslået, at mindst 53 milliarder kroner er blevet hvidvasket gennem banken.

Da handlen åbnede faldt aktien med omkring seks procent i værdi, men tabet blev begrænset som dagen skred frem.

Med aktiens fald sluttede Danske Bank sidst i C25-indekset over de toneangivende danske aktier.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Kan vi i det mindste få ærlig kommunikation?

Det lover simpelt hen ikke godt for regeringens troværdighed. I ni ministerier har man skiftet kommunikationschef efter valget. I syv tilfælde er der blevet ansat en kommunikationschef, der træder ind ad døren med et cv præget af tætte personlige eller politiske relationer til den socialdemokratiske minister, der netop har sat sig til rette i ministerkontoret. Der er tale om tidligere personlige rådgivere, valgkoordinatorer og politisk frivillige i valgkampe. Det er dog et tilfælde, insisterer regeringen. Et helt ufatteligt tilfælde, fristes man til at tilføje. Alt er gået rigtigt til. De bedste er valgt, i hvert eneste tilfælde. Og ministrene har overhovedet ikke blandet sig. Hedder det sig. I Danmark er embedsmandskorpset ikke politisk udpegede. Der er godt nok en tendens til, at politikere omgiver sig med flere og flere rådgivere, men kommunikationschefer i ministerier er ikke rådgivere. De er embedsmænd, de arbejder for staten og dermed for borgerne. De får løn af statskassen. De er ikke socialdemokrater eller noget andet - de er upolitiske. Det er derfor, at ansættelserne af de syv kommunikationschefer stikker sådan ud. Det er derfor oppositionen - ført an af Ole Birk Olesen, Liberal Alliance, i en stadig mere og mere kontant retorik insisterer på at få svar fra ministrene på spørgsmålet: Er alt gået rigtigt til? Man forstår den stigende irritation, som bortforklaringerne fortsætter. Det er en dybt beklagelig udvikling. Det er muligt, at politikere har brug for mere og mere politisk rådgivning, og derfor har behov for politiske rådgivere. I så fald er det rådgivere, de skal ansætte, og det skal selvfølgelig ske transparent for alverden. Stå ved det, tag det efterfølgende politiske slagsmål i Folketinget, for ærligt talt vil det være en kamp, der er til at klare. Uanset hvad der siges lige nu på tværs af folketingssalen, vil den næste regering formentlig ansætte endnu flere politiske rådgivere, end denne har gjort. Sådan er trenden. Men vær dog ærlig. Drop skuespillet. Hellere politisk udvalgte kommunikationschefer end fordækte udnævnelser, der skaber tvivl om afsenderen på de budskaber, som vil komme ud af samtlige ministerier de kommende år.

Annonce