Annonce
Sønderborg

Danske Tour de France-etaper er snart på plads

Tour de France-arrangøreren ASO besøger i disse dage Danmark og var mandag forbi Sønderborg. Arkivfoto: Timo Battefeld
Folkene bag verdens største cykelløb er i denne uge i Danmark for at få styr på mål- og startområder. Allerede til foråret bliver ruterne offentliggjort.

Der kommer ikke til at gå lang tid, før danskerne helt nøjagtigt kan se, hvor Tour de France-feltet kommer susende forbi i 2021.

- Vi regner helt sikkert med i løbet af 1. kvartal at kunne offentliggøre den danske rute, siger Alex Pedersen, der leder planlægningen og afviklingen af de tre første etaper af Tour de France i 2021, som begynder med en enkeltstart i København og efterfølgende to etaper gennem Danmark.

Hele ruten for Tour de France 2021 bliver først offentliggjort oktober 2020, men danskerne har altså fået lov til at løfte sløret for deres del af ruten før tid. Noget som er kutyme, når Tour de France besøger andre lande.

I denne uge har de danske arrangører besøg af folk fra ASO, den franske organisation bag Tour de France. Formålet er at få styr på, præcis hvor der skal være mål og start i de involverede byer. Første stop var mandag i Sønderborg.

- Danmark har været meget tidligt i gang med planlægningen i forhold til mange andre. Jeg er primært her for at forklare, hvad der forventes af logistik, siger Stephane Boury, der er ASO's ansvarlige for etapeafslutningerne i verdens største cykelløb.

Annonce

Vi har rigtig meget på plads. Vi kan langt hen ad vejen få det, som vi gerne vil, hvis sikkerheden og infrastrukturer fungerer

Jesper Worre, ruteansvarlig

Rigtig meget på plads

ASO undersøger også, hvor de kan placere pressecentrene og Tour-landsbyer, hvor både fans og særligt indbudte gæster kan få et glimt af holdbusserne og cykelstjernerne inden dagens etape. En gang før jul vender franskmændene tilbage for at se på selve ruterne.

- Samarbejdet kører rigtig godt. Vi ser og synes, de samme ting er vigtige. Vi har rigtig meget på plads. Vi kan langt hen ad vejen få det, som vi gerne vil, hvis sikkerheden og infrastrukturer fungerer, siger Jesper Worre, som er ruteansvarlig for de danske etaper.

Under besøget i Danmark mødes ASO med kommunerne samt repræsentanter for både det lokale politi og rigspolitiet, der har nedsat et nationalt Tour de France-sekretariat.

- Den gule folkefest skal gerne blive en festlig og fornøjelig dag. Tour de France kommer til at fylde meget, men derfor skal danskere, der ikke er så interesseret i cykelløbet også have en forholdsvis normal weekend, understreger vicepolitiinspektør og sekretariatsleder Jens Reusch.

Vejene bliver typisk lukket fire timer før, rytterne kommer forbi. Sønderborg og Nyborg er målbyer, mens Roskilde og Vejle er startbyer.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Sundhedsordførere: Nu må ministeren stoppe omskæringslægen

Leder For abonnenter

Drop skattemur for virksomheder

Skatteminister Morten Bødskov (S) pønser på at indføre en skat på, at virksomhedsejere overdrager aktierne i deres selskaber til en erhvervsdrivende fond - ofte i stedet for et traditionelt generationsskifte. Og det kan med det samme slås fast, at det er en ualmindelig dårlig idé. I Danmark har vi en mangeårig tradition for netop at drive selskaber i disse fondskonstruktioner, hvor aktierne fra ejerens holdingselskab skattefrit overdrages til en nystiftet erhvervsdrivende fond, og selskaber som Danfoss, A.P. Møller-Mærsk, Novo Nordisk, Lundbeck, Carlsberg og Grundfos drives netop efter denne model. Det er aldeles uvist, hvad der foregår i skatteministeriet, for forslaget er en del af udspil, der netop skulle lokke flere virksomhedsejere til at overdrage deres livsværk til erhvervsdrivende fonde, og det skorter heller ikke på eksperter, der slår fast, at vedtages Bødskovs forslag, bliver der ikke oprettet flere af den slags ejerkonstruktioner. Til Børsen siger indehaveren af Linak Bent Jensen, at han i en tid har overvejet at overdrage sine aktier til netop en erhvervsdrivende fond, men vedtages dette forslag, sker det helt sikkert ikke. De erhvervsdrivende fonde har vist sig anvendelige i Danmark, hvor mange selskaber konkurrerer globalt. Drives virksomheden gennem en erhvervsdrivende fond, sikrer man sig eksempelvis mod at blive købt af kapitalfonde og andre kortsigtede interesser. Man kan også sikre, at hovedsæder og dermed arbejdspladser bliver i Danmark, og det har mange virksomhedsejere interesser i. Så store, at de donerer hele eller dele af deres familieformuer uden at få en krone for det. Således har eksempelvis stifteren af Blue Water Shipping i Esbjerg, Kurt Skov, for ikke så lang tid siden givet 75 procent af aktierne i sit livsværk til en erhvervsdrivende fond, hvilket sikrer, at virksomhedens hovedsæde skal ligge i Esbjerg samt at virksomheden ikke kan blive opkøbt. Vi må håbe, at et erhvervsvenligt flertal i Folketinget får retvist skatteministeren.

Danmark

Anden brøler fra myndighederne: Derfor må udskældt omskæringlæge fortsætte

Annonce