Annonce
Sport

Dansker øjner VM-titel i tæt Le Mans-dyst

Fred Tanneau/Ritzau Scanpix

Michael Christensen er i front i Porsche-bilen i GTE Pro-klassen i Le Mans, hvor danskeren jagter VM-titel.

Danske Michael Christensen var en del af den tætte strid i GTE Pro-klassen lørdag i dette års udgave af Le Mans.

I den sidste time inden midnat af 24-timers-løbet var status, at Michael Christensen bag rattet i Porsche-bilen med nummer 92 lå i spidsen af klassen, hvor der hele lørdag blev kæmpet særdeles tæt.

Dermed ligger danskeren sammen med Kevin Estré godt til i jagten på at sikre verdensmesterskabet i langdistanceløb i GTE Pro-klassen.

Den tredje kører i bilen er belgiske Laurens Vanthoor.

Inden Le Mans var status, at bilen fører VM-serien med hele 36 point, og da vinderen af Le Mans får 38 point, skal bilen bare ende i top-9 søndag for at tage VM-titlen.

Den 87. udgave af løbet er samtidig sidste løb i VM-serien.

Sent lørdag blev der stadig kæmpet et tæt slag, og Jan Magnussen i den gule Corvette sammen med Antonio Garcia og Mike Rockenfeller lå på fjerdepladsen med danskeren bag rattet fra ved 23.30-tiden.

Magnussen og co. var en overgang på førstepladsen, men bilerne dystede hele lørdag på sekunder.

GTE Pro-klassen fik også drama lørdag aften, da søsterbilen hos Corvette med nummer 64 kørte galt og røg ind i barrieren på et tidspunkt. Bilen var så medtaget, at den måtte udgå af løbet.

Nicki Thiim, der sammen med Marco Sørensen og britiske Darren Turner kører i en Aston Martin, fik en skidt indledning lørdag med dækproblemer undervejs, og sent lørdag lå bilen på 13.-pladsen.

I kongeklassen LMP1 - hvor der ikke er danske deltagere - lå Toyota nummer syv foran søsterbilen, der har nummer otte.

Begge Toyota-biler havde et komfortabelt forspring, men lørdag aften lidt over klokken 22 kørte nummer syv af banen og mistede føringen i Toyota-duellen.

I løbets næstbedste klasse, LMP2, lå David Heinemeier-Hansson på femtepladsen i sin Jackie Chan Racing-bil sent lørdag.

Det danske High Class Racing-hold med Anders Fjordbach og Dennis Andersen i kørerstaben lå langt tilbage i LMP2-klassen.

Michelle Gatting var i GTE Am-klassen på niendepladsen i sin Ferrari, der under Le Mans køres af tre kvinder, hvoraf danskeren altså er den ene.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kommentar For abonnenter

Kommentar: Ku' vi andre ikke få sådan en p-billet?

De er slet ikke dumme, politikerne i byrådet. Når de holder møder, trækker tingene af og til i langdrag. Og pludselig bliver de nødt til at afbryde deres møder, fordi de skal til at stille p-skive i deres biler. De føler sig simpelthen generede både af at skulle rende og stille skiverne og så det, at det ofte kniber med overhovedet at finde ledige pladser i området tæt ved rådhuset. JydskeVestkysten fortalte historien i mandags, og mon ikke rigtig mange læsere kunne genkende den irritation, der blusser op i én, når man skal afbryde det, man er midt i, for at stille på den forbandede p-skive? For slet ikke at tale om det der med at tøffe rundt i sin bil for kun at opleve kantstenen tapetseret med parkerede biler, så man slet ikke kan finde en plads, med mindre man er klar på en halv Hærvejsmarch? Men historien bød så også - vi kalder overordnet genren for konstruktiv journalistik - på den helt rigtige løsning og viste vores byrådspolitikere som handlekraftige og løsningsorienterede mennesker. De har nemlig løst hele miseren på en måde, som byder til inspiration for kommunens øvrige borgere. I erkendelse af, at det simpelthen ikke dur det der med at skulle spæne frem og tilbage for at stille p-skiver - man bliver jo afbrudt hver anden time - har politikerne udstyret sig selv med en p-tilladelse til at holde på pladsen foran rådhuset. De fleste i hvert fald. 10 af byrådets 31 medlemmer må i forvejen holde i rådhusets egen p-kælder, og Hans Erik Møller fra Socialdemokratiet springer over, da han kan på grund af en øjensygdom dårligt se noget, så han kører ikke bil. Men resten har altså fået løst deres problem, og spørgsmålet er, om ikke man bare skulle udvide ordningen? Til at begynde med er der på rådhuset mange hundrede ansatte, der hver morgen indleder arbejdsdagen med øvelsen overhovedet at finde en plads i en stadig større periferi omkring rådhuset. Stik dem sådan et p-kort. Så er der alle os andre, som jo også af og til slås lidt med det parkering, ku' vi ikke også få sådan et p-kort? Som byrådspolitikerne selv har erkendt, er det altså forstyrrende at skulle forlade sit arbejde hver anden time for at stille p-skiven, ligesom der jo også om morgenen kan være rift om de pladser, der nu engang er til rådighed, men det ville hjælpe lidt på vores trængsler med sådan en tingest i forruden. Nogle af politikerne, som Socialdemokraternes gruppeformand Søren Heide Lambertsen, synes, at disse p-tilladelser lugter lidt af særligt privilegium - ja, hvor får han det fra? Det er ikke en "idé, der er groet i min have", siger han, der som medlem af økonomiudvalget i øvrigt er sikret en af de forjættede p-pladser i kælderen under rådhuset. Nej, det kan godt være, at idéen ikke er groet i socialdemokratiets rosenhave, men resten af partiets gruppe går nu lidt mere praktisk til værks og har ikke så fine fornemmelser, for de synes altså, det er irriterende med det løberi: Det blev derfor et stort ja-tak til de særlige politiker-tilladelser fra socialdemokraterne. Selv Enhedslistens Sara Nørris, der jo som partimedlem per definition elsker kollektiv trafik og ser privatbilismen som det næstondeste efter Djengis Khan, har strakt hånden frem, fordi hun af og til også bliver nødt til at hive bilen ud af garagen for at kunne nå alle sine gøremål: "Der er nogle, der bor så langt væk fra rådhuset, at det bliver besværligt for dem med offentlig transport, når de også skal passe deres almindelige arbejde før eller efter et udvalgsmøde", som hun siger. God søndag.

Annonce