Annonce
Erhverv

Danskernes nye biler er både store og mindre grønne

Jens Nørgaard Larsen/Ritzau Scanpix

Nye bilers CO2-udledning er steget siden 2017. Forbrugerne er blevet glade for benzinslugende SUV'er.

Nyregistrerede bilers CO2-udledning er steget med 7,4 procent siden januar 2017.

Det viser nye tal fra Danmarks Statistik, skriver fagbladet Ingeniøren.

Den gennemsnitlige udledning for alle nyregistrerede personbiler lå på 105 gram per kilometer i januar 2017.

Det tal var steget til 113 gram per kilometer i august 2019.

Hvis udviklingen fortsætter i forhold til bilernes vægt, motorstørrelse, effekt og energieffektivitet, og forholdet mellem elbiler og diesel- og benzinbiler ikke ændrer sig, så vil CO2-udledningen stige til 118 gram per kilometer i 2020.

Dermed forventes udledningen at stige med endnu 4,5 procent før 2021.

Niveauet vil så komme til at ligge væsentligt over EU-kravene om en maksimal udledning af kuldioxid på 95 gram per kørte kilometer.

Fra 2013 til 2018 faldt små bilers andel af salget fra 30 til 11 procent.

I samme periode steg salget af SUV'er, Sport Utility Vehicle, - biler der er større end almindelige personbiler - markant og udgjorde 26 procent af salget i 2018

Det oplyser Danske Bilimportører ifølge fagbladet Ingeniøren.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Varde

Efter lokalplanbommert: Varde Bolig Administration lægger Ingeniørgruppen på køl

Sønderborg

Stæren er kommet til Als

Leder For abonnenter

JV mener: Først nu er Britta Nielsen dømt

Det har vakt berettiget opsigt, at det over en lang årrække lykkedes Britta Nielsen at stjæle over 100 millioner kroner, som ellers skulle være brugt til gavn for de svageste borgere i samfundet. Hvordan kunne en betroet offentligt ansat optræde så kynisk? Og hvordan kunne kontrolmekanismerne i en ellers gennemreguleret offentlig sektor svigte i så uhørt grad? Det er spørgsmål, mange danskere savner gode svar på. Og med god grund. For Britta Nielsen-sagen er sammen med andre statslige skandaler i de senere år med til at skabe tvivl om, hvorvidt vores samfund virkelig er så ukorrupt og velfungerende, som vi ellers godt kan lide at bryste os af. Desværre har Britta Nielsen også kunnet have oplevelsen af at være dømt på forhånd. Her er, hvad daværende socialminister Mai Marcado (K) sagde om Britta Nielsen i efteråret 2018 til Berlingske: - Man er virkelig gennemgående et dårligt menneske, når man vælger at stjæle fra den her gruppe. Så har man jo ingen moral og ingen nedre grænse for anstændighed. Mai Mercado havde fuldstændig ret i sin bedømmelse af Britta Nielsen. Men det var meget upassende, at hun stemplede Britta Nielsen som skyldig, inden retten havde talt. Det var en udtalelse, der formentlig er i strid med god forvaltningsskik, da Mai Mercado på det tidspunkt var minister og dermed havde et særligt ansvar. Såvel borgere, medier som politikere kan undervejs i en så omtalt sag som denne nemt komme til at bruge formuleringer, der reelt slår fast, at den mistænkte er skyldig. Men det er meget vigtigt, at vi holder fast i, at det kun er de uafhængige domstole, som kan frikende eller dømme en anklaget. Det skal også gælde for en gennemført kynisk svindler som Britta Nielsen. Selv om hun siden efteråret 2018 af de fleste har været opfattet som skyldig, var det først tirsdag klokken 16.30, at hun fik sin dom ved Københavns Byret. Mange vil nok mene, at hun havde fortjent en længere straf end de seks år og seks måneders fængsel, det blev til. Men det er ligegyldigt for Britta Nielsens sag, hvad den enkelte borger mener. Retten har talt, og sådan skal det være i et retssamfund.

Kolding

Mere regn på vej: Beredskab holder ekstra øje med vandstand i Kolding efter oversvømmelser

Annonce