Annonce
Kolding

DAT skærer i indenrigsflyvninger: - Vi har fået en meget lang næse

EU-Kommissionen har underkendt den støttepakket til flybranchen som et flertal vedtog i juni. -  Vi blev lovet en støtte til indenrigsflyvning med tilbagevirkende kraft fra 1. august og agerede efter dette, men vi fik bare en lang – meget lang – næse, udtaler Jesper Rungholm, der er direktør i DAT. Foto: Thorbjørn Brunander Sund
Stærkt vigende passagertal på grund af corona-krisen betyder, at DAT har besluttet at foretage markante nedskæringer i indenrigstrafikken efter, at EU-Kommissionen har sagt nej til større støtteordninger i efteråret.
Annonce

Vamdrup: Der er ingen afskedigelser i luften lige nu, men flere piloter hos DAT går på arbejdsfordeling den kommende tid som følge af, at EU-kommissionen har underkendt et støtteprogram for danske flyselskaber.

I en pressemeddelelse forklarer DAT, der har hovedkontor på Kolding Lufthavn, at ruten mellem Midtjylland til København lukkes helt ned foreløbig frem til 2. januar. Ruten Aalborg–København justeres til en daglig middagsafgang og fortsat fuldt program fredag, lørdag og søndag, og endelig reduceres ruten Bornholm–København til seks daglige afgange.


Der er ingen tvivl om, at rejseaktiviteten er påvirket af corona. Det er bare ikke tilfældet set fra Bruxelles.

Jesper Rungholm, direktør i DAT


- Vi beklager stærkt de gener, som dette vil medføre for vores passagerer. Vi blev lovet en støtte til indenrigsflyvning med tilbagevirkende kraft fra 1. august og agerede efter dette, men vi fik bare en lang – meget lang – næse, udtaler Jesper Rungholm, der er direktør i DAT.

Et bredt flertal vedtog i juni en støttepakke, men den blev senere underkendt af EU-kommissionen, hvilket tidligere har fået Jesper Rungholm til at lufte sin frustrationer, som transportminister Benny Engelbrecht (S) og deler. Han mener, at EU-Kommissionen har "ændret praksis".

Ministeren har til Ritzau udtalt: "I de tidligere faser af covid-19 lå de et andet sted, når det kommer til statsstøttegodkendelser, end de gør nu. Når man flytter målstregen, så er det noget sværere at komme i mål. Det tror jeg, alle partier – og regeringen – er frustrerede over".

Annonce

Kun en konjunkturændring

DAT har i foråret fået godkendt lønkompensation for samlet 18,6 millioner kroner og støtte til de fast omkostninger. I efteråret er der udsigt til, at DAT, ligesom alle andre flyselskaber, kan få maksimalt seks millioner kroner i støtte frem til årsskiftet. Det svarer til, hvad der er brug for på en måned, lyder det fra Jesper Rungholm i forhold til DAT's danske indenrigstrafik.

- Der er ingen tvivl om, at rejseaktiviteten er påvirket af corona. Det er bare ikke tilfældet set fra Bruxelles. Her er de af den opfattelse, at det er en konjunkturændring, og det kan ikke understøttes. De mener ikke, at ruterne skal understøttes af staten. Staten har understøttet SAS, og så er det godt, lyder det fra EU, siger Jesper Rungholm.

Ifølge DAT kunne den originale støttepakke på 135 millioner kroner have sikret, at indenrigsflyvningen kunne opretholdes på et niveau fra før covid-19-krisen, og DAT ville have modtaget cirka syv millioner kroner i støtte alene i august og lidt mindre i september.

Nedskæringerne vil ikke medføre afskedigelser i DAT, men det vil betyde, at endnu en gruppe af medarbejdere vil gå på arbejdsfordeling i løbet af kort tid. Ansatte på jet-flyene er allerede på arbejdsfordeling, og det rammer også piloterne på indenrigsflyvningerne.

- Det er ikke muligt for et lille selskab som DAT at bære disse tab på ruterne, og derfor må vi desværre lukke ned til et minimum, mens vi venter på bedre tider. Jeg er ekstremt skuffet over dette forløb og den arrogance som EU-kommissionen optræder med overfor yderområderne af Danmark. Åbenbart er Vestjylland eller Bornholm bare ikke særligt vigtige, når man sidder i Bruxelles, udtaler Jesper Rungholm.

Færre flyvninger

DAT fløj i efteråret 2019 gennemsnitligt 185 indenrigsflyvninger ugentligt med en booking faktor på 62 procent.

Ruteprogrammet i august og september 2020 har sammenligneligt været på 135 per uge og med en belægning på 52 procent.

Gennemsnitspriserne har dog været næsten 20 procent lavere for at stimulere efterspørgslen.

Det nye og reducerede ruteprogram for resten af 2020 er på 110 ugentlige flyvninger.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Varde For abonnenter

Konservative: Så ansæt da en god gammeldags pedel på kasernerne

Annonce