Annonce
Haderslev

Davidsen køber Optimera og bliver landsdækkende

Direktør Henrik Clausen kunne onsdfag morgen fortælle de ansatte, at tømmerhandlens 13 butikker nu forøges med 17 nye. Arkivfoto
Det sønderjyske byggemarked og tømrerhandel, Davidsen A/S, er nu en af landets største byggemarkeder med cirka 1.000 medarbejdere.

Vojens: Der var stor glæde blandt de ansatte hos Davidsen A/S, da ledelsen onsdag kunne fortælle åbent, at trælast-kæden fordobler antallet af byggemarkeder med opkøbet af Optimera-kæden.

Det er én af de største handler på det danske byggevaremarked til dato, når det familieejede Davidsens Tømmerhandel køber konkurrenten Optimera ud af Saint-Gobain Distribution Denmark A/S.

Davidsen, der har hovedsæde i Vojens, overtager med opkøbet 16 byggemarkeder plus et enkelt på Grønland. Koncernen kommer nu til at beskæftige cirka 1.000 medarbejdere, og Davidsen beholder Optimeras nuværende personale.

Annonce

Det er klart, at hovedstadsområdet er interessant for os. Der er en større koncentration af byggeopgaver i de større bysamfund, og dem kan vi nu være med til at byde ind på.

- Direktør for Davidsen A/S, Henrik Clausen

Adgang til København

Med opkøbet bliver Davidsen den tredje største kæde på det professionelle marked med landsdækkende tilstedeværelse. Handlen varsler fornyet konkurrence i og omkring de største byer, herunder specielt København.

- Det er klart, at hovedstadsområdet er interessant for os. Der er en større koncentration af byggeopgaver i de større bysamfund, og dem kan vi nu være med til at byde ind på, siger

Henrik Clausen, administrerende direktør i Davidsen Tømmerhandel.

Det er almindelig kendt, at mange jyske byggevirksomheder byder på mange opgaver i hovedstadsområdet, og med opkøbet af Optimera kan de nu fortsætte med at handle med Davidsen, når de skal hente byggematerialer i hovedstadsområdet.

Den sønderjyske koncern står i forvejen solidt i Sydjylland, men har også indtaget Fyn og Aarhusområdet og har i desuden et enkelt byggemarked på Sjælland.

Egenkapitalen var i 2018-regnskabet øget til 273 millioner kroner og omsætningen steg fra 1,8 mia. kroner til 1,853 mia. kroner.

Under finanskrisen gik Davidsen på opkøb blandt en lang række mindre trælasthandler. Davidsen opkøbte blandt andre Optimera i Vamdrup, Nettobyg og Vejen Trælast med fem afdelinger i det sydjyske.

Rustet til nedgang

Direktør Henrik Clausen husker udmærket finanskrisen og er ikke blind for, at den vækst, byggeriet oplever lige nu, ikke varer ved.

- Det er vi meget opmærksomme på. Og der vil komme en nedgang eller en udjævning i byggeaktiviteten. Men vi er klar til at modstå en nedgang, siær fordi vi nu står på en bredere platform, der er fordelt ud over hele landet. Men der er heldigvis godt gang i byggeriet nu, og det vil man også kunne se på vores omsætning i de kommende år, siger Henrik Clausen.

Ifølge Henrik Clausen er det dog ikke kun omkring de største byer, men også i resten af landet, at der er godt gang i byggeriet lige nu.

Davidsen har sin største forretning i trælasthandel med håndværkere, men virksomheden har også detail-varer i butikkerne og i webhoppen.

Davidsen A/S er familie-ejet og har i år 75 års jubilæum.

Byggemarkedet i Aarhus har eksisteret i cirka to år. Arkivfoto
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Kan vi i det mindste få ærlig kommunikation?

Det lover simpelt hen ikke godt for regeringens troværdighed. I ni ministerier har man skiftet kommunikationschef efter valget. I syv tilfælde er der blevet ansat en kommunikationschef, der træder ind ad døren med et cv præget af tætte personlige eller politiske relationer til den socialdemokratiske minister, der netop har sat sig til rette i ministerkontoret. Der er tale om tidligere personlige rådgivere, valgkoordinatorer og politisk frivillige i valgkampe. Det er dog et tilfælde, insisterer regeringen. Et helt ufatteligt tilfælde, fristes man til at tilføje. Alt er gået rigtigt til. De bedste er valgt, i hvert eneste tilfælde. Og ministrene har overhovedet ikke blandet sig. Hedder det sig. I Danmark er embedsmandskorpset ikke politisk udpegede. Der er godt nok en tendens til, at politikere omgiver sig med flere og flere rådgivere, men kommunikationschefer i ministerier er ikke rådgivere. De er embedsmænd, de arbejder for staten og dermed for borgerne. De får løn af statskassen. De er ikke socialdemokrater eller noget andet - de er upolitiske. Det er derfor, at ansættelserne af de syv kommunikationschefer stikker sådan ud. Det er derfor oppositionen - ført an af Ole Birk Olesen, Liberal Alliance, i en stadig mere og mere kontant retorik insisterer på at få svar fra ministrene på spørgsmålet: Er alt gået rigtigt til? Man forstår den stigende irritation, som bortforklaringerne fortsætter. Det er en dybt beklagelig udvikling. Det er muligt, at politikere har brug for mere og mere politisk rådgivning, og derfor har behov for politiske rådgivere. I så fald er det rådgivere, de skal ansætte, og det skal selvfølgelig ske transparent for alverden. Stå ved det, tag det efterfølgende politiske slagsmål i Folketinget, for ærligt talt vil det være en kamp, der er til at klare. Uanset hvad der siges lige nu på tværs af folketingssalen, vil den næste regering formentlig ansætte endnu flere politiske rådgivere, end denne har gjort. Sådan er trenden. Men vær dog ærlig. Drop skuespillet. Hellere politisk udvalgte kommunikationschefer end fordækte udnævnelser, der skaber tvivl om afsenderen på de budskaber, som vil komme ud af samtlige ministerier de kommende år.

Annonce