Annonce
Biler

De brugte mikrobiler sælger hurtigt

W Up, tv., er den mest populære. Men du kan få mere bil for pengene med Hyundai i10 til højre. Foto: Jens Overgaard
Der er stadig rift om en billig, brugt mikrobil, hvor priserne er forholdsvis høje, og især VW Up holder niveauet.

Lav pris, rimelige driftsomkostninger og en minimal afskrivning. Det er stadig noget, som vægter mere end størrelsen, når danskerne er på jagt efter et billigt brugt køretøj. Så mens salget af nye mikrobiler er faldet, så er der stadig et stort marked for de brugte af de helt små.

Det viser en opgørelse, som Bilbasen har lavet for Ekstra Bladet. Her er VW Up sammen med Seat Mii og Chevrolet Spark nogle af de hurtigst omsættelige. Og prisniveauet er forholdsvist højt. Således starter priserne på en VW Up i den uge, vi tjekker, fra underkanten af 40.000 kr. Vel at mærke for en bil, der har kørt 200.000 km.

Gennemsnittet for den lille VW ligger på omkring 65.000 kr., mens de andre trillinger, Seat Mii og Skoda Citigo, ligger en tand under. Der er også bud efter de konkurrerende trillinger, Citroën C1, Peugeot 108 og Toyota Aygo med Toyotaen som den dyreste, her er gennemsnittet på omkring 55.000 kr.

I den uge, vi tjekkede, var der 750 Up til salg på Bilbasen med en gennemsnitlig liggetid på 30 dage. Jan Lang, som er analytiker på Bilbasen, uddyber:

- Jeg er forundret over, at priserne er så høje. Omvendt er liggetiderne lave, så prisniveauet afskrækker ikke køberne, konstaterer Jan Lang.

Annonce
VW Up er den mikrobil, der er absolut mest efterspurgt som brugt, og priserne er høje. Foto: Jonas Ahlstrøm

Driftsikre

Mikrobilerne byder generelt på korte liggetider og dermed det forholdsvis høje prisniveau. Her spiller også ind, at trillingerne af begge kuld er driftssikre og billige at holde kørende.

- Da VW Up & Co. kom i sin tid, pegede man på, at det var en forholdsvis spinkel konstruktion, som kun kunne holde en vis årrække. Men det er gjort til skamme, for der er ikke meget galt med dem, siger Jan Lang.

Han peger dog på, at mikrobilerne generelt tager et dyk i prisen, når de bliver over fem år gamle. Der kan i alle tilfælde også være gevinst ved at gå mod strømmen og se i retning af andre modeller som Opel Karl eller Hyundai i10. Det er begge biler, som er rummelige og byder på godt med udstyr.

Her kan man f.eks. få en Opel Karl i en 2016-model med omkring 50.000 km tælleren til 60.000-65.000 kr. Fiat Panda er også en outsider til 50.000-60.000 kr. Men der er ikke så mange af dem.

- Man kan generelt her få biler, der er to år yngre end Up, men til samme pris, siger Jan Lang.

Annonce
Forsiden netop nu
Kommentar For abonnenter

Kommentar: Ku' vi andre ikke få sådan en p-billet?

De er slet ikke dumme, politikerne i byrådet. Når de holder møder, trækker tingene af og til i langdrag. Og pludselig bliver de nødt til at afbryde deres møder, fordi de skal til at stille p-skive i deres biler. De føler sig simpelthen generede både af at skulle rende og stille skiverne og så det, at det ofte kniber med overhovedet at finde ledige pladser i området tæt ved rådhuset. JydskeVestkysten fortalte historien i mandags, og mon ikke rigtig mange læsere kunne genkende den irritation, der blusser op i én, når man skal afbryde det, man er midt i, for at stille på den forbandede p-skive? For slet ikke at tale om det der med at tøffe rundt i sin bil for kun at opleve kantstenen tapetseret med parkerede biler, så man slet ikke kan finde en plads, med mindre man er klar på en halv Hærvejsmarch? Men historien bød så også - vi kalder overordnet genren for konstruktiv journalistik - på den helt rigtige løsning og viste vores byrådspolitikere som handlekraftige og løsningsorienterede mennesker. De har nemlig løst hele miseren på en måde, som byder til inspiration for kommunens øvrige borgere. I erkendelse af, at det simpelthen ikke dur det der med at skulle spæne frem og tilbage for at stille p-skiver - man bliver jo afbrudt hver anden time - har politikerne udstyret sig selv med en p-tilladelse til at holde på pladsen foran rådhuset. De fleste i hvert fald. 10 af byrådets 31 medlemmer må i forvejen holde i rådhusets egen p-kælder, og Hans Erik Møller fra Socialdemokratiet springer over, da han kan på grund af en øjensygdom dårligt se noget, så han kører ikke bil. Men resten har altså fået løst deres problem, og spørgsmålet er, om ikke man bare skulle udvide ordningen? Til at begynde med er der på rådhuset mange hundrede ansatte, der hver morgen indleder arbejdsdagen med øvelsen overhovedet at finde en plads i en stadig større periferi omkring rådhuset. Stik dem sådan et p-kort. Så er der alle os andre, som jo også af og til slås lidt med det parkering, ku' vi ikke også få sådan et p-kort? Som byrådspolitikerne selv har erkendt, er det altså forstyrrende at skulle forlade sit arbejde hver anden time for at stille p-skiven, ligesom der jo også om morgenen kan være rift om de pladser, der nu engang er til rådighed, men det ville hjælpe lidt på vores trængsler med sådan en tingest i forruden. Nogle af politikerne, som Socialdemokraternes gruppeformand Søren Heide Lambertsen, synes, at disse p-tilladelser lugter lidt af særligt privilegium - ja, hvor får han det fra? Det er ikke en "idé, der er groet i min have", siger han, der som medlem af økonomiudvalget i øvrigt er sikret en af de forjættede p-pladser i kælderen under rådhuset. Nej, det kan godt være, at idéen ikke er groet i socialdemokratiets rosenhave, men resten af partiets gruppe går nu lidt mere praktisk til værks og har ikke så fine fornemmelser, for de synes altså, det er irriterende med det løberi: Det blev derfor et stort ja-tak til de særlige politiker-tilladelser fra socialdemokraterne. Selv Enhedslistens Sara Nørris, der jo som partimedlem per definition elsker kollektiv trafik og ser privatbilismen som det næstondeste efter Djengis Khan, har strakt hånden frem, fordi hun af og til også bliver nødt til at hive bilen ud af garagen for at kunne nå alle sine gøremål: "Der er nogle, der bor så langt væk fra rådhuset, at det bliver besværligt for dem med offentlig transport, når de også skal passe deres almindelige arbejde før eller efter et udvalgsmøde", som hun siger. God søndag.

Annonce