Annonce
Esbjerg

De første partier er ude: SF og Enhedslisten har forladt budgetforhandlinger

Gruppeformanden for SF, Diana Mose Olsen (t.v.), og Sarah Nørris fra Enhedslisten er gået fra budgetforhandlingerne på Esbjerg Rådhus. Fotocollage: Heidi Bjerre-Christensen.
Det var svært at gå, men endnu sværere at blive, lyder det fra SF og Enhedslisten, efter at de onsdag formiddag forlod de igangværende budgetforhandlinger i Esbjerg.

Esbjerg Kommune: SF og Enhedslisten sidder ikke længere med om bordet, hvor repræsentanterne for de forskellige partier i Esbjerg Byråd i denne uge forhandler om det kommunale budget.

Diana Mose Olsen (SF) og Sarah Nørris (EL) forlod forhandlingerne op ad formiddagen onsdag, og selv om det var svært at gå, ville det være endnu vanskeligere at blive, siger de begge om den spareopgave, der ligger foran byrådet og som kræver, at der skal findes 145 årlige millioner kroner i det kommunale budget.

- Det er mængden af besparelser på velfærdsområderne, som vi ikke kunne være med til. Vi har allerede været nødt til at sluge nogle ting, som ikke er rare, og det gjorde vi, fordi vi vurderede, at vi måske på den måde kunne redde noget andet eller i al fald midlertidigt kunne holde hånden under det. Men jo længere, vi kom ned i spareforslagene, jo vanskeligere blev det at skulle stå til ansvar for senere, siger Diana Mose Olsen og Sarah Nørris samstemmende.

Annonce

Skatte-straffen

  • Hvis politikerne i Esbjerg Byråd skulle vælge at se stort på, at man kun har fået tilladelse til at hæve skatter til et samlet beløb på 26,1 millioner kroner og hæve skatten ud over den ramme, vil kommunen de kommende fire år skulle betale først 75 procent og siden 50 og 25 procent af indtægten fra skattestigningen.
  • Først i 2024 ville Esbjerg Kommune derfor kunne få fuldt udbytte af den hævede skatteprocent.

Mandat slap op

Ifølge Diana Mose Olsen har hun haft et forholdsvis bredt mandat fra SFs bagland, og i mange år har SF været en del af budgetforliget og prioriteringen af midler, men det er blevet vanskeligere og vanskeligere at stå på mål for besparelser år efter år på kernevelfærdsområder, siger hun.

- De besparelser, der ligger på bordet, er besparelser på de allermest sårbare mennesker, og jeg kunne ikke forsvare at løbe resten af besparelserne igennem og acceptere flere, når jeg ikke kunne se, at der i sidste ende ville komme noget tåleligt ud af det. Jeg hepper på, at Socialdemokratiet bliver siddende, for det er heller ikke en ønskesituation, hvis det bliver et rent blåt budget, men mit mandat var ikke til mere, siger SFs gruppeformand.

Ring bare, Jesper

Sarah Nørris påpeger, at hverken Enhedslisten eller SF er gået til forhandlingerne med "hellige køer", men til gengæld har en sådan været til at få øje på ovre i blå blok, når det gælder det økonomiske råderum.

Både Enhedslisten og SF har talt for, at skatten skal sættes op - også længere op, end Social & Indenrigsministeriet mandag gav tilladelse til. Og begge partier mener, det ville være rimeligt, hvis dækningsafgiften - den særlige virksomhedsskat - blev genindført, ligesom de gerne så, at der blev skruet op for grundskylden.

- Virksomhederne siger til os, at det er vigtigt for deres rekruttering og fastholdelse af dygtige medarbejdere, at kommunen leverer på kernevelfærd - ordentlige daginstitutioner og skoler med flere lærere og pædagoger. Og de ønsker også kortere behandlingsfrister på eksempelvis byggesager og andet, de søger på. Så må de også være med til at betale gildet i form af en dækningsafgift, siger Sarah Nørris.

- De vil have megen velfærd, men det er ikke bare en kommunal opgave. Det er en fælles opgave, og jeg mener, vi skal køre på alle parametre og skaffe de millioner til budgettet, så vi ikke skærer alt ned til sokkeholderne. At vi så i nogle år frem i tiden skal betale en straf for at have sat skatten højere op uden tilladelse, det mener jeg, vi skal tage med, supplerer Diana Mose Olsen.

Begge partier er rede til at dukke op ved forhandlingerne igen, hvis de blå partier skifter standpunkt og går med til at skaffe finansiering via øgede skatteindtægter.

- Borgmesteren kan bare ringe, hvis vi skal komme tilbage, siger Sarah Nørris.

Indtil videre sidder Socialdemokratiet, De Radikale, De Konservative, Borgerlisten, Dansk Folkeparti og borgmesterpartiet Venstre stadig ved forhandlingsbordet.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Dronningens jernnæve

Der er nærmest altid uro i det engelske kongehus, og den seneste tid har uroen haft den iltre prins Harry som omdrejningspunkt. Prins Harry er bror til prins William, der en dag bliver konge, og yngste søn af prins Charles og prinsesse Diana, og sammen med sin kone, den borgerligt og amerikansk fødte hertuginde Meghan, ønsker han at trække sig som såkaldt seniormedlem af kongefamilien. Det er blandt andet ønsket om mere privatliv, der har bragt det unge ægtepar på disse tanker. Den engelske dronning Elisabeth har reageret ved at efterkomme parrets ønske, men samtidig også frataget dem retten til at kalde sig "kongelige højheder", frataget dem retten til at modtage apanage ligesom de to skal tilbagebetale cirka 20 millioner kroner for den nylige renovering af deres residens Frogmore Cottage. Der er langt fra det engelske til det danske kongehus, men dronning Elisabeths beslutning virker klog. Selv om man som kongelig er født ind i en særlig skæbne, er der historisk flere eksempler på, at medlemmer af forskellige kongehuse har frasagt sig disse nedarvede privilegier. I England synes dronningens holdning klar: Hvis du ikke vil arbejde som kongelig, får du heller ikke løn som kongelig. Dette spørgsmål kommer vi uden tvivl også til at diskutere inden længe her i Danmark, idet der i kongehuset lige nu er usædvanligt mange børn. En del af disse vil formentlig heller ikke som voksne kunne fylde en tilværelse ud inden for kongehuset, og derfor vil den til den tid siddende regent i samråd med regering og Folketing skulle træffe beslutninger i samme boldgade som dronning Elisabeths. Et kongehus med nedarvede privilegier er egentlig som konstruktion en anakronisme, men da eksempelvis det danske kongehus nyder massiv folkelig opbakning, er det i praksis en ganske demokratisk indretning. Imidlertid hviler en del af populariteten utvivlsomt på en bred accept af forholdet mellem aflønning og indsats, og her er det klart, at medlemmer af kongehuset for at få apanage skal arbejde for pengene.

Vejen

Færre vinterudgifter i Vejen Kommune

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];