Annonce
Danmark

De fleste danskere vil gerne have klimaafgift på flyrejser

Vibeke Toft/Ritzau Scanpix

En stor del ønsker klimaafgift på flyrejser. For mange vil det dog ikke betyde, at de vil flyve mindre.

I Sverige og Tyskland er der klimaafgifter på flyrejser, og spørger man danskerne, så vil de fleste også gerne have dem herhjemme.

Dog tror de fleste ikke, at en klimaafgift vil få dem til at flyve mindre.

Sådan lyder svarene i en ny undersøgelse, som Voxmeter har foretaget for Ritzau.

I blandt andet Sverige og Tyskland er der i dag klimaafgifter på flyrejser - jo længere rejse, jo højere afgift.

Afgiften på en kortere rejse i Europa kan for eksempel være 50 kroner og til Asien eksempelvis 300 kroner. Klimarådet, der rådgiver om den grønne omstilling, har foreslået, at Danmark følger Sverige og Tyskland.

I undersøgelsen svarer 55 procent, at de gerne vil have en klimaafgift i samme størrelse som vores nabolande. Knap 13 procent ønsker højere afgifter end vores nabolande, mens 6 procent også ønsker afgifter, der dog skal være mindre.

SF er et af de partier, som ønsker, at Danmark skal indføre en klimaafgift.

- I SF's model foreslår vi en passagerafgift på 60 kroner til rejser i Europa, 200 kroner, hvis man skal mellemlangt - eksempelvis til Tyrkiet - og skal man helt til USA beder vi om et bidrag på 400 kroner, siger klimaordfører Signe Munk (SF).

Det er også et forslag, som hun vil bringe i spil fredag, når Folketingets partier skal debattere klimaminister Dan Jørgensens klimapolitiske redegørelse for 2019.

Mange mener dog ikke, at klimaafgifter i samme størrelsesorden som vores nabolande vil få dem til at flyve mindre.

Kun 12 procent svarer, at det vil få dem til at flyve mindre, mens 77 procent afviser, at det vil få den effekt.

- Jeg tror, at vi skal være ærlige om, at det er usikkert, hvilken adfærdseffekt der vil være på en klimaafgift på fly, siger Signe Munk.

Hun tilføjer, at pengene fra afgiften skal bruges til at gøre mere bæredygtige transportformer billigere og til at reducere drivhusgasser på andre måder.

I Venstre er klimaordfører Tommy Ahlers positiv over for at indføre en klimaafgift - men det skal ikke være Danmark, der gør det alene.

- Vi kan godt se en idé i at få en klimaafgift på fly. Men skal vi have den, skal de ske på EU-niveau, siger han.

Han peger på, at afgiften på flyrejser er en mindre del af at få reduceret CO2-udledningen.

- Vi vil gerne i gang med de store linjer. Det er det, som vi kommer til at lægge vægt på i morgen.

- Jeg håber ikke, at vi i morgen kommer til at tale klimaafgift i to timer, siger V-ordføreren, der opfordrer klimaministeren til snart at kalde til forhandlinger om klimaet.

Den socialdemokratiske transportminister Benny Engelbrecht udtalte i oktober, at regeringen ikke kunne lægge sig fast på en konkret model endnu.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Derfor skal vi turde drømme stort

Martin Braithwaite er en god fodboldspiller, og det har han været i mange år. Ellers bliver man ikke førsteholdsspiller i Esbjerg fB, professionel i Frankrig, England og Spanien. Man bliver ikke landsholdsspiller. Det krævet særligt talent og særlig arbejdsomhed. Men et vildt, vidunderligt og vanvittigt klubskifte fra en spansk bundklub, Leganés, til en af verdens allerstørste, mest mytiske fodboldklubber, FC Barcelona, ændrer alligevel alt. 28-årige Martin er ikke længere bare en dygtig fodboldspiller, han er en stjerne, katapulteret ind på lystavlen hos stort set alle danskere. I løbet af en uge. Vi skriver sjældent om fodbold på denne plads, det bliver ikke omdrejningspunktet herfra. Men der er noget i den historie, som er værd at hæfte sig ved. Den er enormt inspirerende. Historien om en ung knægt fra Esbjerg, der – når man hører alle anekdoterne, der dukker frem nu, og det er mange - altid har haft en stålsat tro på sig selv, et mod til at sætte ambitionerne højt og en ukuelig vilje til at forfølge dem. Vejen til Barcelona har ikke været let. Der har været omveje, og der har været kampe og klubophold undervejs, som var mindre vellykkede. Men han holdt fast. Så mens alverden var ved at tabe underkæben, da knægten fra Esbjerg lørdag eftermiddag stod klar på sidelinjen på Camp Nou, Barcelonas hjemmebane, klar til at gøre sin debut som Messis holdkammerat, var hovedpersonen afklaret. Det var jo lige præcis det scenarie, han havde forestillet sig i mange år. Det starter med en drøm. Man når ingen steder uden, i fodbold, i politik, i erhvervslivet, i skolen, i livet. Det kræver mod at drømme stort. Det kræver fantasi. Selvfølgelig kræver meget mere end det at se drømme blive til virkelighed. Der er ganske givet flere knuste drømme end det modsatte derude, så meget desto mere er der grund til at nyde øjeblikket, når det lykkes en af vores egne at indfri en vild drøm. Mærke det. Glæde sig. Kan man komme fra et ungdomsfodboldhold i Sædding-Guldager til førsteholdet i FC Barcelona, kan alt ske. Drøm det. Drøm stort. Og gå efter den. Tænk sig; det kunne jo være, at også din gik i opfyldelse.

112

Dige repareret ved Møllehus i nat: - Vi er fortsat i forhøjet beredskab

Annonce