Annonce
Aabenraa

De gør det igen: Landsby får minibiograf og nyt samlingssted

Den tidligere gymnastiksal på Grænseegnens Friskole ses her omdannet til møde- og forsamlingsrum med aktivitetsmulighed for eksempelvis senioridræt, yoga og sy-damer. Illustration: Arkitekt Palle Radik
Nu behøver man ikke være fysisk aktiv for at hænge ud på Grænseegnens Friskole uden for skoletid. Først i det nye år er en ombygning af skolens tidligere gymnastiksal klar med muligheder for sociale aktiviteter.

Holbøl: Malingen har dårligt nået at tørre, siden Grænseegnens Friskole indviede en multihal til fem millioner kroner med springgrav og tilhørende fitnesscenter, inden næste projekt er sat i gang.

Nu bygges skolens tidligere gymnastiksal om for 850.000 kroner til glæde for hele lokalsamfundet. Det er en kendsgerning, efter tre bidragydere har meldt sig. Det betyder, at der blandt andet kommer en minibiograf, aktivitetsrum og forsamlingsrum.

- Nu får vi lige præcis dét, som gør, at bosætning i vores landsby er lige så attraktiv som i større byer. Endnu flere tilbud kan findes lokalt, siger Christian Duus, formand for Grænseegnens Friskole.

- Jeg synes, foreninger og skole i fællesskab skal være omdrejningspunktet for det meste, lyder det fra Christian Duus om projektet, der altså ikke er skolens alene.

Multihallen suppleres også med en sal til musik, optræden og foredrag, mødelokale, anretterkøkken, hygge- og aktivitetsrum for børn og unge og et e-sportslokale.

Annonce

Her kommer pengene fra

  • Sønderhav og omegns Mødehus' legat har i forbindelse med deres opløsning af fonden givet 405.000 kroner til projektet, mens Lokale- og Anlægsfonden har bidraget med 150.000 kroner og SE Vækstpulje med 100.000 kroner. Dertil kommer skolens eget bidrag, så prisen for det samlede projekt er 850.000 kroner.

Seniorer er tyvstartet

Ventetiden til jul kan synes uendelig for de yngste, men i Holbøl bliver tålmodigheden ikke sat på prøve.

- Vi er allerede i gang, og vi håber på at være færdige i begyndelsen af det nye år, fortæller Christian Duus.

Formanden har ikke det næste projekt klar endnu, men han tør næsten garantere, at der kommer et.

- Vi skal tænke på, hvilke ønsker og behov de mennesker, som gerne vil bo i en by som vores, har. Vi kan jo se, der stadig bygges nye huse, og alle lejemål er optaget, så vi må ikke hvile på laurbærrene. Det er vigtigt, der hele tiden sker noget, slår Christian Duus fast.

- Det, der nogle gange kan være svært i en kommune, kan alligevel lade sig gøre i de små landsbyer, når alle rykker sammen om projektet, siger han.

Faktisk har der fundet en tyvstart sted. Siden sommerferien har der én gang månedligt været holdt en aktivitetseftermiddag for seniorer med sang og fællesspisning. De kan dermed glæde sig til endnu bedre rammer.

- Nu skal vi også have de unge til at mødes og måske også om noget andet end de traditionelle idrætsaktiviteter, der er godt gang i, siger Christian Duus.

Så kan der hygges på den store klinge med ombygningen af den tidligere gymnastiksal på Grænseegnens Friskole. Illustration: Arkitekt Palle Radik
Der indrettes også en minibiograf. Illustration: Arkitekt Palle Radik
Der er flere åndehuller for socialt samvær. Illustration: Arkitekt Palle Radik
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Mette F: Østdanmark skal betale mere for et land i balance

Læserbrev

Mens regeringen tøver, holder danskerne i kø

Læserbrev: Omtrent fire måneder er der gået, siden den socialdemokratiske transportminister, Benny Engelbrecht, proklamerede i JydskeVestkysten, at han for længst er trukket i arbejdstøjet, og at der fra regeringens side bliver arbejdet hårdt på en ny infrastrukturplan. Noget vi i Venstre selvsagt var glade for at høre. Nu er der som sagt gået over fire måneder, og på kalenderen står der 2020. Mere end et halvt år er gået, siden Socialdemokratiet flyttede ind i regeringskontorerne, og danskerne er endnu ikke stillet en infrastrukturplan i udsigt. Mens trafikken på de danske veje snegler sig afsted, og borgere og virksomheder bruger mere tid på kø og trængsel, kan transportministeren end ikke sætte et årstal på en ny infrastrukturplan. Alle os sydjyder må således gå rundt i uvished – vi ved ikke, om vi er købt eller solgt. Og uvisheden skaber selvfølgelig bekymring. For hvad skal der ske med Ny Midtjyske Motorvej? E45/E20 ved Kolding? Rute 11 fra Korskro til Varde? Eller for den sags skyld opgraderingen af Rute 11 til Tønder? Ingen ved det. Sidste år kom vi i Venstre i mål med en aftale om at investere mere end 110 milliarder kronet i vores infrastruktur frem mod 2030. Investeringer, som ville sikre vækst og bosætning over alt i Danmark. Derfor er det mildest talt bekymrende, at vi i Sydjylland ikke kan vide os sikre på, om de investeringer, som vi i Venstre var med til at aftale, overhovedet bliver til noget. I Venstre vil vi arbejde for, at vi hurtigst muligt bliver indkaldt til forhandlinger om en infrastrukturaftale. Vi kan ikke vente længere. For når borgere og virksomheder holder i kø koster det samfundet 20 milliarder kroner om året. Derfor er en god og sammenhængende infrastruktur helt grundlæggende for fortsat vækst og udvikling. Noget som er altafgørende, hvis vi skal investere i velfærd og grønne løsninger. Så alt imens regeringen har skudt endnu et løfte til hjørne, må vækst og udvikling sættes på pause.

Esbjerg

Narkoman filmede sadistisk vold og voldtægt: Da han blev afsløret, forsøgte han at hænge sig, men endte som dybt hjerneskadet

Annonce