Annonce
Haderslev

De radikale rykker hurtigt på gebyr-vrede

Genbrugsbutikkerne bugner at tøj og effekter. Men dele af de indsamlede effekter kan ikke anvendes, og det skal på genbrugspladserne. Den tur koster penge for de frivillige. Arkivfoto: Kim Haugaard/Scanpix
I denne uge tager de radikale sagen med erhvervsgebyret på genbrugspladserne op. Gebyret rammer de humanitære foreninger, og det er de utilfredse med.

HADERSLEV: De radikale har travlt efter, at partiet tog sagen med erhvervsgebyret på genbrugspladserne op. Gebyret skal betales af de humanitære organisationer, og lokalt er foreninger og Frivilligcenter Haderslev stærkt utilfredse med gebyret, som betyder, at de frivillige skal betale for hvert læs, de afleverer på genbrugspladserne.

Annonce
Vi vil gerne have at vide, hvad den højere mening med det her gebyr er, og hvordan det er kommet til. For det er jo ikke noget, Provas har siddet og fundet på.

Børge Koch (R)

- Småting

Byrådsmedlem Børge Koch (R) og folketingsmedlem Nils Sjøberg (R)bringer sagen op på Slotsholmen. Niels Sjøberg er barselsviksar for Lotte Rod:

- Han har været i gang på landsmødet og vil tage det op på gruppemødet i dag (tirsdag den 17. september. Red.), så jeg er spændt på, hvad han kommer tilbage med, siger Børge Koch.

Han fornemmer lokalt en "bredere politisk opbakning" til kravet om at komme af med gebyret:

- Vi har på økonomiudvalgsmødet fået at vide, at gebyret vil give 30.000 kroner per år, men det er anslået, da ordningen ikke har fungeret et år endnu. Haderslev Kommune udgør en procent af befolkningen, og hvis vi går ud fra, at andre kommuner har samme volumen som os, er det tre milioner, der kommer ind på et år. Det er småting i en finanslov, mener det radikale byrådsmedlem.

Den højere mening

Som reglerne er i dag, må Provas og andre forsyningsselskaber ikke fritage de humanitære organisationer for gebyret. Flere kommuner indførte det i 2018, men det undlod Provas. Da en forening bad Haderslev Kommune om at blive fritaget for gebyret hos Dansk Affald, blev Provas spurgt til sin praksis.

Herefter fik selskabet at vide, at det skulle opkræve gebyret.

- Vi vil gerne have at vide, hvad den højere mening med det her gebyr er, og hvordan det er kommet til. For det er jo ikke noget, Provas har siddet og fundet på, siger Børge Koch.

Nils Sjøberg har tidligere vurderet, at gebyret er utilsigtet, og derfor tror han, at der en chance for, at Folketinget vil sløjfe det.

De radikales bevæggrund til at gå ind i sagen er en frygt for, at afgiften vil få frivillige til at droppe arbejdet, når de skal betale for at samle genbrug, hvoraf noget af det skal sendes på genbrugspladsen, fordi det ikke kan sælges i genbrugsbutikkerne.

Annonce
Forsiden netop nu
Kommentar For abonnenter

Kommentar: Ku' vi andre ikke få sådan en p-billet?

De er slet ikke dumme, politikerne i byrådet. Når de holder møder, trækker tingene af og til i langdrag. Og pludselig bliver de nødt til at afbryde deres møder, fordi de skal til at stille p-skive i deres biler. De føler sig simpelthen generede både af at skulle rende og stille skiverne og så det, at det ofte kniber med overhovedet at finde ledige pladser i området tæt ved rådhuset. JydskeVestkysten fortalte historien i mandags, og mon ikke rigtig mange læsere kunne genkende den irritation, der blusser op i én, når man skal afbryde det, man er midt i, for at stille på den forbandede p-skive? For slet ikke at tale om det der med at tøffe rundt i sin bil for kun at opleve kantstenen tapetseret med parkerede biler, så man slet ikke kan finde en plads, med mindre man er klar på en halv Hærvejsmarch? Men historien bød så også - vi kalder overordnet genren for konstruktiv journalistik - på den helt rigtige løsning og viste vores byrådspolitikere som handlekraftige og løsningsorienterede mennesker. De har nemlig løst hele miseren på en måde, som byder til inspiration for kommunens øvrige borgere. I erkendelse af, at det simpelthen ikke dur det der med at skulle spæne frem og tilbage for at stille p-skiver - man bliver jo afbrudt hver anden time - har politikerne udstyret sig selv med en p-tilladelse til at holde på pladsen foran rådhuset. De fleste i hvert fald. 10 af byrådets 31 medlemmer må i forvejen holde i rådhusets egen p-kælder, og Hans Erik Møller fra Socialdemokratiet springer over, da han kan på grund af en øjensygdom dårligt se noget, så han kører ikke bil. Men resten har altså fået løst deres problem, og spørgsmålet er, om ikke man bare skulle udvide ordningen? Til at begynde med er der på rådhuset mange hundrede ansatte, der hver morgen indleder arbejdsdagen med øvelsen overhovedet at finde en plads i en stadig større periferi omkring rådhuset. Stik dem sådan et p-kort. Så er der alle os andre, som jo også af og til slås lidt med det parkering, ku' vi ikke også få sådan et p-kort? Som byrådspolitikerne selv har erkendt, er det altså forstyrrende at skulle forlade sit arbejde hver anden time for at stille p-skiven, ligesom der jo også om morgenen kan være rift om de pladser, der nu engang er til rådighed, men det ville hjælpe lidt på vores trængsler med sådan en tingest i forruden. Nogle af politikerne, som Socialdemokraternes gruppeformand Søren Heide Lambertsen, synes, at disse p-tilladelser lugter lidt af særligt privilegium - ja, hvor får han det fra? Det er ikke en "idé, der er groet i min have", siger han, der som medlem af økonomiudvalget i øvrigt er sikret en af de forjættede p-pladser i kælderen under rådhuset. Nej, det kan godt være, at idéen ikke er groet i socialdemokratiets rosenhave, men resten af partiets gruppe går nu lidt mere praktisk til værks og har ikke så fine fornemmelser, for de synes altså, det er irriterende med det løberi: Det blev derfor et stort ja-tak til de særlige politiker-tilladelser fra socialdemokraterne. Selv Enhedslistens Sara Nørris, der jo som partimedlem per definition elsker kollektiv trafik og ser privatbilismen som det næstondeste efter Djengis Khan, har strakt hånden frem, fordi hun af og til også bliver nødt til at hive bilen ud af garagen for at kunne nå alle sine gøremål: "Der er nogle, der bor så langt væk fra rådhuset, at det bliver besværligt for dem med offentlig transport, når de også skal passe deres almindelige arbejde før eller efter et udvalgsmøde", som hun siger. God søndag.

Annonce